۲۴۱۱۰۳
۱۰۲
۱۰۲

خواص شیر برای مغز کودک و رشد آن ها

شاید تا به‌حال بارها به این فکر کرده باشید که چرا می‌گویند شیربرای مغز کودک و رشد آن مهم است؟ به چه دلیل در هر زمانی متخصصان نوشیدن شیر را برای کودکان توصیه می‌کنند.

خواص شیر برای مغز کودک و رشد آن ها

شاید تا به‌حال بارها به این فکر کرده باشید که چرا می‌گویند شیربرای مغز کودک و رشد آن مهم است؟ به چه دلیل در هر زمانی متخصصان نوشیدن شیر را برای کودکان توصیه می‌کنند. شیر یکی از مغذی‌ترین منابع غذایی انسان محسوب می‌شود که دارای مزایای بی‌شماری برای رشد مغز و بدن است. آنچه که در این مطلب می‌خوانید، شرح مختصری از مهم‌ترین ویژگی‌های مغذی‌ترین ماده غذایی برای کودکان و حتی بزرگسالان است. بنابراین برای آشنایی بیشتر با فواید شیر برای کودکان در این مقاله با ما همراه شوید.

چرا شیر برای رشد مغز اینقدر مهم است؟

همان‌طور که گفتیم، شیر یکی از غنی‌ترین و مغذی‌ترین منابع غذایی است که از بدو تولد تا زمان پیری جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی انسان‌ها دارد. به این‌صورت که شیر در چند سال اول دوره زندگی کودکان از اصلی‌ترین منبع تغذیه آن‌ها به‌شمار می‌آید. این ماده غذایی غنی یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که به شکل‌گیری استخوان‌ها و دندان‌های سالم در کودکان کمک به‌سزایی می‌کند. علاوه‌براین نوشیدن این مایع سفیدرنگ در سنین پیری مانع پوکی استخوان و از دست رفتن آن‌ها درگذر زمان می‌شود. از دیگر فواید نوشیدن شیر برای بدن می‌توان به اثر مثبت آن بر سلامت قلب و عملکرد صحیح سلول‌های بدن اشاره کرد.

شیر از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

در بخش قبلی با برخی از مزایای شیر آشنا شدید؛ اکنون با مطالعه این بخش از مقاله می‌توانید به‌طور مفصل اطلاعات لازم را درباره خواص این نوشیدنی استخوان‌ساز به‌دست آورید:

شیر یا بانک کلسیم

سنین کودکی مهم‌ترین زمان برای رشد استخوان و افزایش قد در خردسالان خواهد بود؛ بنابراین بسیار مهم است که تغذیه کودک در این بازه زمانی حساس، سرشار از ترکیبات مغذی باشد که برای روند استخوان‌سازی و استحکام دندان‌ها در بدن ارزش حیاتی دارند. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که در فرآیند استخوان‌سازی و استحکام دندان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند. جالب است بدانید که بیش از 99درصد از مواد ساختاری بافت استخوان‌ها را کلسیم تشکیل می‌دهد.

از آنجا که شیر در ساختار خود سرشار از کلسیم است، از جمله مواد مغذی ضروری برای رشد بهتر استخوان‌ها در کودکان به‌شمار می‌آید. پس نوشیدن آن در زمان‌هایی که بچه‌ها در سن رشد هستند، بسیار مهم و ارزشمند است. به این‌صورت که اگر میزان رشد کودکان زیاد باشد، به شیر بیشتری برای تقویت میزان کلیسم استخوان‌ساز نیاز دارند. 


بیشتر بخوانید: این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار برای کودکان مرگ آور است 


خواص شیر برای مغز کودک و رشد آن ها

شیر به پیشگیری از چاقی کودکان کمک می‌کند

از دیگر فواید شیر برای کودکان می‌توان به تاثیر مثبتی که بر روی وزن کودکان می‌گذارد، اشاره کرد؛ به‌گونه‌ای که وقتی کودکی پیوسته شیر بنوشد، معمولا دارای وزن بدنی متناسب‌تری است. این اثر درواقع در راستای وجود میزان بالای پروتئینی است که در مقادیر بالا در ساختار شیر وجود دارد؛ به همین دلیل کودک پس از نوشیدن شیر احساس سیری می‌کند.

ارتقاء سلامت قلب در کودکان

نوشیدن یک لیوان شیر برای کودکان نه تنها دوست و حامی مغز است، بلکه با وجود ترکیباتی مانند ویتامین‌های K و D و کلسیم موجود در آن از دوستداران قلب نیز محسوب می‌شود؛ زیرا این ترکیبات موجود در لبنیات برای سلامت قلب و عروق مفید هستند و توانایی کاهش 22درصد از بیماری‌های قلبی را دارند. از این‌رو نوشیدن تنها یک لیوان شیر به افزایش انرژی بدن، مبارزه با بیماری‌ها و رشد و سلامت کودکان کمک می‌کند.

وجود امگا 3 در شیر

محصولات لبنی و شیر در ساختار خود سرشار از امگا 3 و کلسیم هستند. این دو ماده مغذی از دسته ترکیباتی به‌شمار می‌آیند که برای سلامت مغز به‌ویژه در عملکرد آن در شناخت و حافظه، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. امگا 3 و کلسیم وظایفی مانند بهبود علایم آلزایمر و محافظت از مغز در زمان افزایش سن را نیز بر عهده دارند.

تاثیر شیر بر چشم، ماهیچه‌ها و اعصاب

کودکان نوپای شما برای آنکه بتوانند خوب یاد بگیرند، بخوانند، بنویسند یا حتی ورزش کنند، به چشم‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب سالم و پرتوان نیاز دارند. تمامی این موارد زمانی محقق می‌شوند که بتوان مواد غذایی مقوی همچون شیر را در رژیم غذایی آنان گنجاند؛ زیرا شیر در ساختار خود حاوی ویتامین A برای تقویت بینایی چشم‌ها، ویتامین B برای حفظ سلامت گلبول‌های قرمز خون و پروتئین برای افزایش انرژی و ترمیم عضلات بدن است.

خواص شیر برای مغز کودک و رشد آن ها

تاثیر شیر بر مغز کودکان

طبق تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام گرفته است، آکادمی اطفال آمریکا به‌طور رسمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کودکان به چهارده ماده مغذی مختلف برای تقویت رشد مغز در رژیم غذایی خود نیازمند هستند. شیر یکی از مهم‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود که در ساختار خود سرشار از هفت گزینه از این مواد مغذی حیاتی است. این نوشیدنی سفیدرنگ در ساختار خود ترکیباتی مانند پروتئین، چربی، ویتامین A، ویتامنین B12، ید، روی و سلنیوم دارد که هرکدام از این عناصر و ترکیبات بر روی سلامت و رشد مغز تاثیرگذار هستند.

به‌طور مثال پروتئین موجود در شیر در تمامی مراحل توسعه عصبی، تولید نورن‌های عصبی، جابه‌جایی آن‌ها در مغز و انتقال پیام‌های عصبی در سراسر مغز بسیار ارزشمند و حیاتی است. این پروتئین‌ها در ایام بارداری و اوایل دوران کودکی به رشد کامل مغز کودکان و هوش آن‌ها کمک می‌کنند. به همین سبب است که کمبود این پروتئین‌ها در بدن باعث سوءتغذیه، کاهش رشد و کوچک شدن مغز در کودکان می‌شود.

از دیگر خواص ترکیبات شیر می‌توان به اثر منیزیم بر روی انتقال عصبی، هماهنگی‌های عصبی و پیشگیری از مرگ سلول‌ها اشاره کرد. ویتامین A موجود در شیر برای افزایش یادگیری مهارت و انعطاف‌پذیری حافظه ضروری است. همچین وجود ویتامین B12 در شیر در تبدیل آمینو اسیدها به انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین، سروتونین، آدرنالین و ملاتونین اثرگذار خواهد بود.

خواص شگفت انگیز شیر برای سلامتی کودکان

اگرچه در این مقاله شما را با برخی از خواص شیر به‌طور مفصل آشنا کردیم، اما بهتر است بدانید که شیر علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده در بالا، دارای فسفر، آب فراوان، ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، B6، B2، اسید فولیک و لاکتوز است. با این‌حال به خاطر داشته باشید که در هنگام مصرف این نوشیدنی، حتی با تمام خواص مفید آن، مانند استفاده از سایر مواد غذایی حد اعتدال را رعایت کنید؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف شیر نیز می‌تواند همراه با عوارض باشد

 

منبع: برترین ها

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.