۲۴۲۴۰۷
۱۸۱
۱۸۱

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

برخی از کودکان از سنین بسیار کم بینایی ضعیف دارند و باید عینک بزنند، ما عینک زدن کودکان، ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشد. در این مقاله به شما می‌گوییم چگونه فرزندتان را به عینک زدن تشویق کنید.

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

برخی از کودکان از سنین بسیار کم بینایی ضعیف دارند و باید عینک بزنند، اما عینک زدن کودکان، ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشد. در این مقاله به شما می‌گوییم چگونه فرزندتان را به عینک زدن تشویق کنید.

در این مقاله می‌خوانید: 

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

عینک زدن نوزادان

اگر نوزاد شما به عینک نیاز دارد، با به کار بردن چند نکته مفید می‌توانید به او کمک کنید تا به استفاده از عینک عادت کند.

  • سعی کنید هنگام گذاشتن عینک از اسباب‌بازی مورد علاقه کودک برای پرت کردن حواسش استفاده کنید. این کار کمک می‌کند که او عینک خود را با سرگرمی مرتبط کند.
  • اگر می‌بینید که عینک نوزاد می‌افتد، با اپتومتریست یا چشم‌پزشک در مورد گزینه‌های مختلفی که برای نوزادان وجود دارد صحبت کنید. برخی از قاب‌ها مخصوص نوزادان طراحی شده‌اند که راحت و سبک هستند و تسمه‌هایی دارند که دور سر یا دور گوش می‌افتد.

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

تشویق به عینک زدن کودکان

با راهکارهایی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانید کودک را تشویق کنید که عینک بزند:

یک: راحت بودن کودک را در نظر بگیرید

راحتی کودک، فوق‌العاده مهم است بنابراین اولین نکته این است که مطمئن شوید عینک برای کودک، مناسب و راحت است. 

بیشتر بخوانید: نشانه های ضعیفی چشم در کودکان چیست؟

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

دو: مالکیت عینک را به کودک بدهید 

همه افراد باید احساس کنند که به نوعی بر موقعیت‌های جدید کنترل دارند و کودکان هم همین‌طور هستند.  به فرزندتان بگویید که عینک مال او است و باید از آن مراقبت کند، به او بگویید که می‌تواند برای عینکش شخصیتی انتخاب و آن را نامگذاری کند. زمانی که کودک، عینکی را که به چشم می‌زند دوست داشته باشد، راحت‌تر از عینک استفاده می‌کند، بنابراین خوب است هنگام خرید عینک از فرزندتان نیز نظر بخواهید تا او راحت‌تر با این واقعیت که باید عینک بزند، کنار بیاید. 

سه: خودتان هم از عینک استفاده کنید 

به عنوان پدر و مادر، بسیار مهم است که الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید. کودکان اغلب از کارهایی که ما انجام می‌دهیم بیشتر یاد می‌گیرند تا از حرف‌هایی که می‌گوییم. اگر دیدگاه مثبتی نسبت به عینک زدن داشته باشید، کودک نیز به استفاده از عینک خود، راغب می‌شود. بنابراین اگر عینک دارید، اما استفاده نمی‌کنید حالا دیگر وقتش رسیده که عینک بزنید تا عینک زدن برای کودک عادی‌تر و مثبت‌تر به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: عمل لیزیک برای چه کسانی مناسب است؟

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

چهار: هماهنگی رفتار مراقبان کودک

مانند بسیاری از موارد دیگر ، سازگاری فوق‌العاده مهم است و استفاده از عینک از این قاعده مستثنی نیست. مطمئن شوید همه افرادی که از کودک مراقبت می کنند از همان برنامه شما پیروی می‌کنند تا کودک را به استفاده از عینک تشویق کنند. 

پنج: مهم‌ترین دلیل استفاده از عینک را به کودک بگویید

فراموش نکنید که به فرزندتان از مزیت‌های مهم استفاده از عینک صحبت کنید و به او بگویید که با استفاده از عینک می‌تواند بهتر ببیند. 

بیشتر بخوانید: علائم فشار چشم، خانم‌ها مراقب باشند

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

شش: به تدریج عادت عینک زدن در کودک را ایجاد کنید

مانند هر چیز جدید، بهترین ایده این است که روند استفاده کودک از عینک نیز آهسته آغاز شود. مثلا می‌توانید به کودک بگویید که: «فقط یک ساعت از عینک استفاده کن.» و در این مدت کارهایی را همراه کودک انجام بدهید که او از آن‌ها لذت ببرد تا در عین حال حواسش پرت شود. مثلا می‌توانید همراه کودک، بازی مورد علاقه او را انجام بدهید، یا این‌که انیمیشن مورد علاقه او را تماشا کنید. در پایان این ساعت‌های خوش به کودک بگویید که می‌تواند عینکش را دربیاورد. به احتمال زیاد او نیازی به این کار ندارد. روز بعد، مدت زمان عینک زدن کودک را به دو ساعت افزایش بدهید و این روند افزایش تدریجی ساعات استفاده از عینک را ادامه بدهید. حواستان باشد که به کودک فشار نیاورید.  

بیشتر بخوانید: عمل کراس لینک چشم برای چیست؟

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

والدین و عینک زدن کودکان

کاملا طبیعی است که به عنوان پدر و مادر از اینکه فرزند عزیزتان به عینک نیاز دارد ناراحت شوید و طبیعی است که وقتی او عینک می‌زند، با کودکی که می‌شناسید تفاوت داشته باشد. اما عینک زدن برای سلامتی چشم‌های کودک، ضروری است و به او کمک می‌کند اطرافش را بهتر ببیند. 

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

اگر کودک هنوز عینک زدن را دوست نداشته باشد چه کار کنید؟

اگر کودک چند هفته عینک را امتحان کرده، اما واقعا در عینک زدن مشکل دارد، با چشم‌پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا او می‌تواند گزینه‌های جایگزین عینک را به شما معرفی کند، یا نه. بسیاری از کودکان می‌توانند بدون هیچ مشکلی از لنز استفاده کنند. اگر کودک شما از لنزهای تماسی استفاده می‌کند، مهم است که بر او نظارت کنید تا همیشه دستورالعمل‌های چشم‌پزشک را در مورد نحوه استفاده و مراقبت از لنزهای تماسی و بهداشت دست‌ها را رعایت کند. 

به خاطر داشته باشید که حتی اگر کودک از لنزهای تماسی استفاده می‌کند، همچنان باید برای مواقعی که از لنزهای تماسی خود استفاده نمی‌کند عینک بزند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص چشم پزشکی

چگونه کودک خود را تشویق کنیم که عینک بزند؟

خلاصه

برای آسان شدن روند عینک زدن نوزاد بهتر است هنگامی که می‌خواهید عینک را برای او بزنید، حواسش را پرت کنید. عینک زدن در کودکان بزرگ‌تر با اتخاذ روند تدریجی، الگو بودن برای کودک و صحبت درباره علت‌های عینک زدن، می‌تواند کودک را به عینک زدن تشویق و عینک زدن را برایش قابل تحمل‌تر کند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.