۳۶۰۲۰
۲۰۷۶
۲۰۷۶

علل استرس در کودکان، چیست؟

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت گفت: کودکان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند از این رو والدین باید به این نکته توجه کنند.

مهر: کارشناس اداره روان وزارت بهداشت گفت: کودکان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند از این رو والدین باید به این نکته توجه کنند.

دکتر مهدیه وارث وزیریان با بیان این مطلب اظهار داشت: کودکان در هر موقعیتی ممکن است دچار استرس شوند و بر اساس آنچه در گذشته دیده و تجربه کرده اند، یاد می گیرند که چگونه با استرس در زندگی روبرو شده و به آن پاسخ دهند.

وی افزود: بسیاری از استرسهایی را که کودکان تجربه می کنند، برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست اما از آنجا که تجارب کمی دارند، حتی موقعیتهایی را که با تغییرات کم همراه هستند، می تواند تأثیرات زیادی بر روی احساس امنیت و اطمینان آنها بگذارد.

وزیریان گفت: کودکان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند از این رو والدین باید به این نکته توجه کنند که اگر در موقعیت استرس زایی قرار دارند، ممکن است کودکشان دچار فشار روحی بیشتری شده و علائمی را از خود نشان دهد.

به گفته این روانپزشک، کاهش اشتها، تغییر در عادت غذایی کودک، مشکلات جسمی مانند دردهای پراکنده بدنی، سردرد، احساس درد مبهم در ناحیه سر دل، شب ادراری، کابوسهای شبانه، اختلال در خوابیدن و لکنت زبان از علائم جسمانی استرس در کودکان است.

وزیریان در خصوص علائم رفتاری و هیجانی استرس در کودکان گفت: اضطراب، آرامش نداشتن، ترس از تاریکی، تنهایی با غریبه ها، گریه کردن، عصبانیت، رفتارهای پرخاشگرانه و لجوجانه و پسرفت به رفتارهای مراحل اولیه رشد مانند مکیدن انگشت از جمله این علائم است.

وی با اشاره به اینکه والدین تنها افرادی هستند که می توانند در کاهش استرس کودکان آنها را کمک کنند، تصریح کرد: والدین می توانند محیط امن، آشنا، پایدار و قابل اعتمادی برای فرزندان خود فراهم کرده و بر نوع برنامه های تلویزیونی که کودکان می بینند، نظارت داشته باشند زیرا این برنامه ها نباید سبب ترس و اضطراب در آنها شود.

کارشناس اداره روان وزارت بهداشت ادامه داد: بهتر است والدین زمان هایی را با کودکانشان صرف کنند و به جای تنبیه، آنها را تشویق کرده و پاداش دهند.

وزیریان خاطرنشان کرد:‌ موقعیتهایی را که موجب استرس کودک می شود، شناسایی کرده و درصورتی که علائم استرس در کودک کاهش نیابد ، از افراد متخصص کمک بگیرند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.