۵۴۶۵۶
۳۲۸۶
۳۲۸۶

تنبلی چشم در کودکان، قابل پیشگیری است؟

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تنبلی چشم آغازی برای نابینایی گفت: عاقلانه‌ترین راه برای گریز از معلولیت بینایی، پیشگیری است.

ایسنا: معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تنبلی چشم آغازی برای نابینایی گفت: عاقلانه‌ترین راه برای گریز از معلولیت بینایی، پیشگیری است. «جمیله رضازاده» گفت: نابینا به فردی تلقی می‌شود که حدت و میزان بینایی وی در حدود دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی‌های تصحیح‌کننده به میزان ۲۰.۲۰۰ یا به عبارت دیگر کمتر از یک دهم و یا میزان دید کمتر از ۲۰ درجه باشد طوری‌که تشخیص حرکت دست و شمارش انگشتان از یک متری برایش مقدور نباشد.

تنبلی چشم در کودکان، قابل پیشگیری است؟

وی ادامه داد: «کم‌بینا» نیز به فردی گفته می‌شود که حدت یا میزان بینایی وی در هر دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی‌های تصحیح‌کننده بین ۲۰.۲۰۰ تا ۶۰.۲۰۰ یا به عبارتی ۰.۱ تا ۰.۳ باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: «معلول بینایی» نیز فردی است که حدت بینایی او کمتر از ۰.۷ باشد که بر اساس حدت، شدت معلولیت بین خفیف تا خیلی شدید و آسیب کامل که نابینای مطلق است طبقه‌بندی می‌شود.

رضازاده از وجود ۱۵۲۹ معلول بینایی در استان خبر داد و افزود: یکی از مشکلات اساسی افراد نابینا، مسأله اشتغال آن‌هاست.

وی بابیان اینکه لزوماً تمام نابینایان بدون شغل نیستند، اظهار کرد: حتی آن‌هایی که در میانسالی بینایی خود را ازدست می‌دهند، بی‌هیچ وقفه‌ای می‌توانند به کار و زندگی عادی بازگردند، بنابراین، بینایی تنها عامل موفقیت شغل نیست.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بیشتر اوقات، از دست دادن امنیت مالی، رابطه‌ای تنگاتنگ با شغل دارد و از نظر نابینایان کار برای کسب امنیت، احساس تعلق به دیگران، احساس اعتماد به نفس، کسب احترام و احساس خودشکوفایی است.

رضازاده افزود: بدون تردید کسب فرصت‌های شغلی توسط نابینایان، موجب می‌شود که آنان از زندگی یکنواخت فاصله بگیرند، بنابراین، توجه مسئولان و اولیا و مربیان به این امر بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: کار فعالیتی ضروری برای گذراندن زندگی فردی و اجتماعی است و انسان با هر وضعیت و در هر زمانی، کار را برای خود لازم می‌داند و از راه آن، میان خود و دنیای اطرافش رابطه منطقی و پویا برقرار می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: سازمان بهزیستی برای نابینایان تحت‌حمایت خود کمک‌های موردی، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه شهریه دانشگاه، بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل، وسایل کمک‌توانبخشی،کمک هزینه ازدواج، تأمین مسکن، پرداخت مستمری ماهانه، آموزش خانواده‌ها و جامعه و تسهیلات اشتغال ارائه می‌کند و در زمینه تأمین اقلام و وسائل کمک توان‌بخشی مورد نیاز معلولان نابینا از جهت عینک و عصای ویژه نابینایان هم‌اکنون هیچگونه نارسایی و کمبودی وجود ندارد.

رضازاده خاطر نشان کرد: این وسایل در همه‌ی ادارات و نمایندگی‎های تابعه بهزیستی در سطح استان موجود بوده و به راحتی در اختیار توانخواهان واجد شرایط دریافت، قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عاقلانه‌ترین راه برای گریز از معلولیت بینایی، پیشگیری است، گفت: با بررسی عوامل پیدایش بیماری و اجرای روش‌های پیشگیرانه، هرگز نوبت به درد و رنج ناشی از بیماری‌ و هزینه‌های درمانی نمی‌رسد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علت‌های معلولیت بینایی به چهار دسته وراثت، بیماری‌ها، حوادث و پیری تقسیم می‌شوند، افزود: وجود مشکلات ارثی یکی از عوامل نابینایی است که شایع‌ترین علت آن ازدواج فامیلی است و بیماری والدین به ویژه مادر، در نابینا شدن نوزاد هنگام تولد تأثیر فراوانی دارد.

رضازاده ادامه داد: برخی بیماری‌های عمومی و بسیاری از بیماری‌های عفونی، اگر به‌موقع و به‌طور صحیح درمان نشود، به نابینایی فرد می‌انجامد و تنبلی چشم، دیابت، آبله، سرخک، آب‌ مروارید و آب سیاه از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به نابینایی منجر شوند.

وی با اشاره به اینکه کودک قدرت تشخیص و بیان مشکلات بینایی خود را ندارد، گفت: بیشتر والدین از بیماری کودک خود آگاهی ندارند. معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دوره حساس بینایی برای ایجاد تنبلی، دو تاسه سالگی ابتدای زندگی است، افزود پس از این دوران تا حدود دو سالگی، رشد دستگاه بینایی کامل می‌شود و در صورتی که تنبلی چشم تا این زمان درمان نشود، در حقیقت دستگاه بینایی چشم در مغز رشد نکرده ، چشم ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و به نابینایی می‌انجامد که هیچ درمانی، حتی عمل جراحی نمی‌تواند بینایی را به چشم‌ها بازگرداند.

رضازاده تصریح کرد: چشم تنبل ممکن است ظاهری طبیعی داشته باشد و بدون معاینه پزشک قابل تشخیص نباشد،از این‌رو بهترین راه برای اطمینان از سلامت چشم کودک، انجام دست‌کم سه مرحله معاینه بینایی در چند سال اول زندگی است. وی ادامه داد: سه تا چهار ماهگی، دو تا سه سالگی و پنج تا شش سالگی، زمان‌هایی هستند که باید کودک را نزد چشم پزشک برد. معاون توانبخشی بهزیستی خراسان‌جنوبی افزود: در مدت درمان، اجرای دستور پزشک، بسیار ضروریست و نباید بدون اطلاع و تجویزپزشک، به درمان خودسرانه کودک پرداخت. رضازاده اظهار کرد: پیگیری مرتب وضعیت کودک تا ۱۰ سالگی، خطر تنبلی چشم را از میان می‌برد و چشمانی سالم برای کودک به ارمغان می‌آورد. وی تصریح کرد: بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است، چون نابینایی و کم‌بینایی، یا ارثی یا غیرارثی است که هرکدام پیشگیری و درمان مخصوص به خود را دارد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.