۹۵۴۵۳
۳۷۲۵
۳۷۲۵

برنامه غذایی برای کودکان، راهنماییم کنید

نوزادم یک سالشه و شیر خشک و غذا میخوره. میخوام شیرشو کم کنم. لطفا یه برنامه غذائی بهم بدید ؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: دختر یک ساله ای دارم ۱۲ کیلوست. از ٦ماهگی بهش غذا می دم، شیرخشک هم می خوره، می خوام از این به بعد شیرشو کم کنم. لطفا یه برنامه غذائی بهم بدید؟ فقط چیزای شیرین دوست نداره، چه میان وعده هایی بهش بدم و تو شبانه روز چند وعده شیر خشک ؟

پاسخ دکتر فرزاد وفایی، متخصص اطفال:
در ابتدا توصیه من به شما دوست عزیز این است که شیر خشک نوزادتان را قطع نکنید. اما اگر به هر دلیل شما اصرار داشتید که این کار را انجام دهید می توانید همه مواد غذایی روی سفره را به جز عسل به کودکتان بدهید و باید دقت داشته باشید که 4 گروه مواد غذایی در وعده های او وجود داشته باشد. مثلا در مورد پروتئین که باید از گوشت و لبنیات برای او استفاده کنید و اگر قبلا به لبنیات حساسیت نشان داده است باید بیشتر از لبنیات گوسفندی برای او استفاده کنید. در مورد مواد قندی اگر علاقه ای به مواد شیرین نداشته باشد می توانید از قندهای ترکیبی مانند کشمش یا سیب زمینی استفاده کنید و نه لزوما از قند های ساده مانند قند، شکر و یا شکلات. برای تامین چربی وعده های غذایی او می توانید از چربی حیوانی یا گیاهی استفاده کنید گرچه اولویت با چربی گیاهی است. همینطور میوه و سبزیجات را نیز در وعده های غذایی اش بگنجانید. در مورد تعداد وعده های شیر خشک اگر می خواهید آن را کم کنید یک قاشق در سه وعده، صبح، ظهر، شب برای او استفاده کنید اما شیر خشک را حداقل یک ساعت قبل از غذا به او بدهید تا با وعده غذاییش تداخل ایجاد نکند.




محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.