۲۴۳۰۴۳
۷۹
۷۹

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

فتق بعد از سزارین، یک اتفاق نادر است، اما احتمال بروز آن وجود دارد. در این مقاله درباره علائم فتق بعد از سزارین، تشخیص و درمان آن صحبت می‌کنیم.

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

فتق بعد از سزارین، یک اتفاق نادر است، اما احتمال بروز آن وجود دارد. در این مقاله درباره علائم فتق بعد از سزارین، تشخیص و درمان آن صحبت می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

فتق ناف چیست؟

فتق ناف، یک برآمدگی غیرعادی است که اغلب روی روی ناف ایجاد یا حس می‌شود. فتق زمانی به وجود می‌آید که بخشی از روده کوچک، همراه با چربی یا مایع، کیسه‌ای را تشکیل دهد. کیسه از سوراخ یا ضعف عضله دیواره شکم عبور می‌کند. 

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

انواع فتق ناف کدامند؟

فتق ناف در بزرگسالان همیشه جدی نیست و فتق بعد از سزارین نیز نادر است، انواع آن عبارتند از.

  • قابل کاهش: اگر فتق قابل کاهش باشد، پزشک می‌تواند با استفاده از دست‌هایش بافت فتق را به جای خود برگرداند. این نوع اغلب به درمان فوری نیاز ندارد.
  • حبس شده: این نوع، جدی‌تر از فتق قابل کاهش است. زمانی اتفاق می‌افتد که روده‌های شما در ماهیچه‌های برآمده شکم گیر می‌افتد و باعث درد و حساسیت می‌شود. پزشک شما باید فورا بافت را بررسی و از آسیب به روده جلوگیری کند.
  • خفه شده: فتق خفه شده زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به روده قطع و باعث مرگ بافت می‌شود. این وضعیت، یک اورژانس پزشکی است که نیاز به اقدام سریع برای ذخیره هر چه بیشتر بافت و جلوگیری از عوارضی مانند عفونت دارد.

بیشتر بخوانید: آیا بعد از سزارین می‌توان زایمان طبیعی داشت؟

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

فتق نافی چقدر شایع است؟

فتق ناف در بزرگسالان در حدود 2درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دومین نوع رایج فتق، پس از فتق کشاله ران است. فتق ناف در زنان سه برابر بیشتر از مردان است.

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

رایج‌ترین علامت فتق ناف بعد از سزارین، برآمدگی نرم قابل مشاهده روی ناف یا نزدیکی آن است. امکان دارد فتق بعد از سزارین شامل ناراحتی، درد مبهم یا فشار باشد. علائم فتق ناف بعد از سزارین که نیاز به مراقبت اضطراری دارد، عبارتند از:

  • درد شدید، ناگهانی یا بدتر در شکم شما
  • برآمدگی قرمز، تیره، بنفش و سفت
  • مدفوع خونی 
  • تهوع و استفراغ

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

علت فتق بعد از سزارین چیست؟

علامت اولیه فتق سزارین، برآمدگی غیرمعمول نزدیک یا چسبیده به محل برش جراحی است. اندازه برآمدگی می‌تواند به اندازه یک انگور، یا بسیار بزرگ باشد. فتق ممکن است با گذشت زمان تغییر موقعیت دهد یا رشد کند. گاهی اوقات فرد فقط می‌تواند فتق را احساس کند، اما اغلب ممکن است هنگام نگاه کردن به شکم، یک برآمدگی قابل مشاهده ببیند که این برآمدگی معمولا همرنگ پوست است.

فتق می‌تواند سال‌ها پس از جراحی ایجاد شود. در این صورت، فرد ممکن است متوجه یک برآمدگی در امتداد یک اسکار ضعیف شود. گاهی اوقات فتق خفه یا منقبض می‌شود که اگر بافت فتق به دام افتاده یا محبوس شود، این اتفاق رخ می‌دهد. فتق خفه شده، خون‌رسانی به اندام‌های حیاتی معده از جمله روده‌ها را قطع می کند. علائم فتق خفه شده عبارتند از:

  • تشدید آهسته درد در معده
  • حساسیت یا درد نزدیک یا روی فتق
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمزی و تورم 

فتق خفه شده، یک اورژانس پزشکی است که اگر بعد از سزارین دچار آن شوید، باید به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: سردرد پس از زایمان چیست؟ علل و روش درمان آن

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

آیا فتق بعد از سزارین، شایع است؟

فتق بعد از سزارین، نادر است. برخی عوامل، احتمال ابتلا به فتق بعد از سزارین را افزایش می‌دهند. خطر ابتلا به فتق در خانم‌هایی که سزارین‌های متعدد انجام می‌دهند بیشتر است. انجام دو سزارین احتمال فتق را سه برابر بیشتر می‌کند، در حالی که انجام پنج سزارین خطر را شش برابر افزایش می‌دهد.

فتق ممکن است هر زمانی پس از سزارین رخ دهد، اما احتمال بروز آن در ۳ سال اول پس از آن بیشتر وجود دارد. 

فتق ممکن است هر زمانی پس از سزارین رخ دهد، اما احتمال بروز آن در ۳ سال اول پس از عمل جراحی وجود دارد. افرادی که سابقه فتق شکمی دارند ممکن است بعد از سزارین دچار فتق بعد از سزارین شوند، چون دیواره شکم آن‌ها ضعیف است. با این حال، به این دلیل که فتق‌ها نادر هستند، هیچ ارتباط مستقیمی بین فتق‌های قبلی و احتمال فتق وجود ندارد. 

مهم است که در مورد عوامل خطر با پزشک خود صحبت کنید. اگر قبلا جراحی فتق انجام داده‌اید، به پزشکتان دراین‌باره اطلاع بدهید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص داخلی

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

تشخیص فتق بعد از سزارین

پزشک معمولا می‌تواند با معاینه، فتق را تشخیص دهد. گاهی اوقات فتق فقط در موقعیت‌های خاص یا هنگام سرفه قابل مشاهده است، بنابراین پزشک از شخص می‌خواهد که به جلو خم شود یا سرفه کند.

عوارض فتق بعد از سزارین

در برخی موارد، فتق کوچک به خودی خود بهبود می‌یابد. با این حال، خطر به دام افتادن یا خفه شدن فتق وجود دارد، بنابراین ضروری است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. عارضه اولیه فتق خفه شدن فتق است که می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • سوراخ شدن روده‌ها
  • انسداد در روده‌ها
  • خونریزی داخلی
  • مایع در حفره شکم

برخی از افراد هنگام تجربه فتق خفه شده دچار شوک می‌شوند. اگر منتظر عمل جراحی انتخابی برای فتق هستید باید از پزشک خود در مورد علائم و نشانه‌های هشداردهنده فتق خفه شده سئوال کنید و اگر هر یک از آن‌ها را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی بعد از زایمان طبیعی

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

درمان فتق بعد از سزارین

فتق خفه شده برای ترمیم نیاز به جراحی دارد و در آن از یک جراحی کم تهاجمی به نام ترمیم فتق لاپاروسکوپی استفاده می‌شود. در این روش از یک برش کوچک برای هدایت یک لاپاراسکوپ به داخل شکم استفاده می‌شود. پزشکان با کمک دوربین، محل فتق را پیدا و سپس از چسب یا بخیه‌هایی برای ترمیم دیواره ضعیف شکم استفاده می‌کنند.

درمان تهاجمی‌تر شامل ایجاد برش بزرگ‌تر در شکم است. این جراحی به پزشک اجازه می‌دهد تا مستقیما فتق را مشاهده و سپس بافت آسیب‌دیده را ترمیم کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه زایمان طبیعی و سزارین

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

میزان عود فتق بعد از سزارین

ترمیم جراحی فتق بعد از سزارین معمولا برای درمان موثر است، اما افراد باید در مورد احتمال عود فتق با پزشک مشورت کنند. خانم‌هایی که به دنبال انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین هستند، بین 60 تا 80 درصد شانس موفقیت دارند. بنابراین، اگر سزارین کرده‌اید و نگران تجربه فتق هستید، شاید بخواهید از جراحی اجتناب کنید و به جای آن زایمان طبیعی انجام بدهید. 

هر چند که فتق بعد از سزارین، نادر است، اما اطلاعات کمی در مورد میزان عود آن وجود دارد، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا فرد دچار فتق دیگری می‌شود یا نه.

با مراقبت مناسب، اکثر افراد پس از سزارین از فتق بهبود می‌یابند. اکثر این افراد می‌توانند زایمان‌های سالم داشته باشند و ممکن است زایمان طبیعی بعد از سزارین برایشان امکان‌پذیر باشد.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

علائم فتق بعد از سزارین چیست؟

خلاصه

علائم فتق بعد از سزارین شامل برآمدگی قرمز، تیره، بنفش و سفت، مدفوع خونی تهوع و استفراغ است و فتق خفه شده که تهدیدکننده زندگی است، علائمی مانند تشدید آهسته درد در معده، حساسیت یا درد نزدیک یا روی فتق و حالت تهوع و استفراغ دارد، بنابراین با مشاهده علائم فتق بعد از سزارین به دنبال درمان باشید. درمان فتق، نسبتا آسان است و بیشتر افراد دیگر نیازی به جراحی نخواهند داشت. 

برای پیدا کردن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.