۲۳۹۳۹۵
۸۹۰
۸۹۰

چگونه جوش های سر سیاه را درخانه از بین ببریم؟

دانه‌های سیاه ریزی که بر روی صورت ظاهر می‌شوند و در واقع همان جوش سرسیاه است، صاف و یکدست بودن پوست را دچار اختلال می‌کنند و ظاهر زیبای صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

چگونه جوش های سر سیاه را درخانه از بین ببریم؟

جوش های سرسیاه را می‌توان در دسته انواع بیماری های پوستی دسته‌بندی کرد. آنها نوعی آکنه هستند که به آکنه ولگاریس معروف‌اند. جوش سر سیاه درواقع برآمدگی‌های کوچک روی پوست هستند که با چربی اضافی و پوست‌های مرده پر می‌شوند. از نظر ظاهری این جوش‌ها شبیه کثیفی‌های برآمده هستند.

این جوش‌ها با جوش‌های معمول تفاوت دارند. حتی در برخی منابع آنها را آکنه در نظر نمی‌گیرند. انواع آکنه های پوستی برآمدگی‌های کوچک، دردناک و تغییر رنگ یافته‌ای هستند که در نوک آن مایعی غلیظ و سفید مایل به زرد (چرک) قرار دارد. اما جوش‌های سر سیاه معمولاً هیچ دردی ندارد و در آنها مایع چرکی جمع نمی‌شود.

علت جوش های سرسیاه صورت

علت جوش های سرسیاه روی بینی

یکی از شایع‌ترین انواع جوش سر سیاه، جوش های سر سیاه بینی است. معمولاً علت اصلی جوش های سرسیاه روی بینی انسداد فولیکول‌های موی روی بینی و تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم است. تولید بیش‌ازحد روغن در پوست هم می‌تواند دلیل ظاهرشدن جوش های سرسیاه روی بینی باشد.

 جوش سر سیاه دور لب

یکی از مواردی که درخصوص جوش های سر سیاه دیده می‌شود، ظاهرشدن آنها به‌صورت مشخص دور لب است. معمولاً این احتمال وجود دارد که جوش سرسیاه دور لب بیشتر با مشکلات گوارشی و نوع تغذیه افراد ارتباط داشته باشد.

جوش سر سیاه صورت

به‌صورت‌کلی جوش سرسیاه بیشتر روی صورت دیده می‌شود. در بخش‌های مختلف صورت از جمله پیشانی، گونه‌ها، کناره‌های صورت و چانه این جوش‌ها وجود دارند. معمولاً رعایت‌نکردن بهداشت پوست، تولید بیش‌ازحد روغن در صورت، وجود باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه و تجمع آن در سلول‌های مرده پوست دلیل آکنه‌های سر سیاه صورت است. بااین‌حال می‌توان این جوش‌ها را به مشکلات هورمونی از جمله تغییرات هورمونی ناشی از دوران بلوغ، قاعدگی، مشکلات تخمدان و مشکلات تنفسی مرتبط دانست.

چگونه جوش های سر سیاه را درخانه از بین ببریم؟

 جوش سر سیاه پشت کمر

مانند همه آکنه‌ها، جوش سر سیاه کمر نیز ناشی از فعالیت بیش‌ازحد غدد چربی است. این غدد ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند که باعث حفظ سلامت پوست می‌شوند. بااین‌حال، سبوم بیش‌ازحد می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست شود که منافذ پوست را مسدود می‌کند. درنتیجه شاهد ظاهرشدن جوش‌های سر سیاه در کمر خواهیم بود.

جوش سر سیاه باسن

در بسیاری از افراد هم جوش سر سیاه روی باسن ظاهر می‌شود. زیادشدن چربی در ناحیه باسن که می‌تواند ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ و نامناسب باشد و به دنبال آن تجمع باکتری‌های پوستی در این ناحیه عامل بروز جوش سرسیاه روی باسن است.

درمان خانگی جوش سر سیاه

درمان خانگی جوش های سرسیاه هم امکان‌پذیر است و می‌توان از چند ترکیب گیاهی و خانگی برای ازبین‌بردن این جوش‌ها روی صورت و بدن استفاده کرد. انواع روغن‌ها و ترکیبات گیاهی می‌توانند برای درمان جوش‌های سر سیاه موثر باشند. 

 خمیردندان برای جوش سرسیاه

یکی از درمان‌های خانگی برای ازبین‌بردن جوش سرسیاه، استفاده از خمیردندان است. در این روش ابتدا باید بینی را شست و بعد خمیردندان رقیق‌شده را روی پوست تمیز زد. این ترکیب می‌تواند با ازبین‌بردن چربی اضافه و کاهش میزان آلودگی‌های سطح پوست به ازبین‌بردن جوش‌های سر سیاه به‌مرورزمان کمک کند.

صابون برای جوش سر سیاه

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای ازبین‌بردن جوش‌های سر سیاه انجام داد شست‌وشوی روزانه صورت با یک شوینده بسیار خوب است. صابون‌های مختلفی برای ازبین‌بردن آکنه‌ها وجود دارد که می‌توان بر اساس نوع پوست از آنها استفاده کرد. برخی از این صابون اختصاصاً برای ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه تولید شده‌اند.

 بهترین بخور برای جوش سرسیاه

به‌صورت‌کلی بخور صورت یکی از گزینه‌های اصلی برای مراقبت از پوست و افزایش شادابی و سلامت پوست است. برای درمان جوش سرسیاه می‌توان از بخور ترکیبات گیاهی و طبیعی مانند بخور آویشن، چای سبز یا گل بابونه استفاده کرد.

 ماسک برای جوش سرسیاه

ترکیبات گیاهی مختلفی می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی جوش سر سیاه استفاده شوند. بسیاری از آنها به‌عنوان ماسک صورت گیاهی کاربرد دارند. برای درست کردن ماسک صورت در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. ترکیباتی مانند روغن درخت چای، اسکراب شکر یا نمک و چای سبز می‌تواند به‌عنوان ماسک به درمان جوش‌های سر سیاه کمک کند.

ماسک دیگری که می‌توان در خانه از آنها استفاده کرد ترکیب جوش‌شیرین و آب است که می‌تواند با حفظ تعادل pH پوست و لایه‌برداری به ازبین‌بردن کثیفی، چربی و سلول‌های مرده پوست کمک کند. ماسک صورت شکر قهوه‌ای، عسل و آب‌لیمو هم به‌صورت یک لایه‌بردار طبیعی به از بین بردن جوش سر سیاه کمک می‌کند.

چگونه جوش های سر سیاه را درخانه از بین ببریم؟

درست کردن ماسک خانگی از بین بردن جوش های سر سیاه

یکی از ماسک‌های خانگی که می‌توان از آن برای درمان جوش سر سیاه استفاده کرد، اسکراب شکر یا نمک است. اسکراب‌های شکر و نمک با روغن نارگیل سلول‌های مرده روی سطح پوست را جدا می‌کنند. باید صورت شسته یا خیس شود، سپس یک اسکراب نمک یا شکر را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید و پوست خود را با حرکات دایره‌ای کوچک تا ۳۰ ثانیه ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.

ماسک دیگری که می‌توان در خانه از آن استفاده کرد، چای سبز است. برای این ماسک صورت برگ‌های خشک چای سبز را با آب مخلوط کنید و برگ‌های مرطوب را با حرکات دایره‌ای کوچک به مدت ۳۰ ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.

ماسک بعدی ترکیب زردچوبه با روغن نارگیل است. این دو را با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب خمیری ایجاد شود. می‌توان از آن برای خلاص‌شدن از شر جوش های سر سیاه استفاده کرد. ماسک پیشنهادی بعدی هم ترکیب شیر و عسل است. برای درست‌کردن این ماسک خانگی باید یک قاشق غذاخوری شیر کامل را با یک قاشق غذاخوری عسل خام و ارگانیک مخلوط کنید و حدود ۱۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید. بعد از خنک‌شدن آن را روی نواحی دارای جوش سرسیاه بزنید.

درمان جوش سر سیاه کشاله ران

برای درمان جوش سر سیاه روی کشاله ران می‌توان از انواع ماسک خانگی و ترکیبات گیاهی استفاده کرد. روغن درخت چای، ماسک زردچوبه و روغن نارگیل و روغن سیاه‌دانه می‌توانند برای درمان جوش سر سیاه روی کشاله ران موثر باشند.

ترکاندن جوش سر سیاه بزرگ

گاهی اوقات جوش‌های سر سیاه بسیار بزرگ‌اند و برخی از افراد برای از بین بردن جوش سر سیاه اقدام به ترکاندن این جوش‌ها می‌کنند. نکته مهم این که گاهی به دنبال ترکاندن این جوش‌ها، جای جوش روی صورت باقی می‌ماند و لکه ایجاد می‌شود. از طرفی به دنبال درمان‌نشدن کامل جوش‌ها و تخلیه‌نشدنشان ممکن است مجدداً ظاهر شوند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.