۲۳۶۸۴۲
۱۹۷۶
۱۹۷۶

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

اگر می‌خواهید دندان‌های خود را با کامپوزیت و آمالگام پر کنید باید فرق‌های هر دو را بدانید. این دو ماده هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با هر دو در ادامه این صفحه همراه ما باشید.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

پرکردن دندان فاصله زیادی با پرکردن‌های آمالگام فلزی سنتی که همه ما به آن عادت کرده ایم، رفته است. امروزه انواع مختلفی از پرکننده‌ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از این جایگزین‌ها برای پر کردن آمالگام فلزی، پر کردن کامپوزیت است. پرکننده‌های کامپوزیتی ثابت کرده اند که انتخابی طولانی تر و از نظر زیبایی شناسی دلپذیرتر هستند. با این حال، هر دو پرکننده کامپوزیت و آمالگام در مورد درمان‌های ترمیمی دندان، مزایا و معایب خود را دارند. در این وبلاگ به طور مفصل به موضوع پر کردن کامپوزیت در مقابل آمالگام خواهیم پرداخت. برای درک اینکه چه چیزی این دو نوع پرکننده را از هم متمایز می‌کند، نحوه انتخاب نوع پرکننده مناسب، آنچه می‌توانید در طول عمل پرکردن انتظار داشته باشید و نحوه مراقبت از دندان‌های خود پس از درمان، مطالعه کنید.

پرکننده‌های کامپوزیت و آمالگام چیست؟

هنگامی که نیاز به پر کردن دارید، دانستن مزایا و معایب هر نوع مهم است. پرکننده‌های کامپوزیت از رزین برای ایجاد ظاهری طبیعی استفاده می‌کنند و برای دندان‌های جلو و عقب مناسب هستند. این پرکردن‌ها نسبت به پرکننده‌های آمالگام دوام کمتری دارند و ممکن است در طولانی مدت نیاز به تعویض داشته باشند. پرکننده‌های آمالگام قوی، ماندگار و مقرون به صرفه هستند، اما می‌توانند به مرور زمان تغییر رنگ دهند که بر ظاهر تأثیر می گذارد. آنها همچنین می توانند به ساختار سالم دندان آسیب برسانند. ترمیم‌های مستقیم، که شامل هر دو نوع هستند، برای پرکردن یک بار بازدید ایمن و موثر هستند. در حالی که نگرانی‌های مربوط به تجمع زیستی و سمیت جیوه در مورد پر کردن آمالگام مطرح شده است، سال‌هاست که دندانپزشکان به طور موثر و ایمن از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر در مورد پر کردن آمالگام خود نگرانی دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در مورد مزایا و خطرات برداشتن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

مزایای پر کردن آمالگام

اگر به دنبال پرکننده ای هستید که برای مدت طولانی دوام داشته باشد، پرکننده‌های آمالگام گزینه خوبی هستند. آنها بسیار بادوام هستند و بسته به اینکه چقدر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید، می توانند ۱۰ تا ۱۵ سال یا حتی بیشتر دوام بیاورند. علاوه بر این، آنها نسبت به پر کردن کامپوزیت و طلا ارزان تر هستند. پرکننده‌های آمالگام در برابر نیروهای جویدن قوی مقاومت می‌کنند و به همین دلیل برای دندان‌های عقب مناسب هستند. در حالی که برخی از افراد ممکن است نسبت به محتوای جیوه موجود در پرکننده آمالگام احتیاط کنند، نسخه‌های مدرن پرکننده حداقل خطرات قرار گرفتن در معرض جیوه را به همراه دارند. با این حال، اگر به دنبال پرکننده‌ای هستید که از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشد، پرکننده‌های طلای ریخته‌گری یک گزینه هستند. آنها به بازدیدهای اداری اضافی نیاز دارند و ممکن است گران باشند، اما در برابر سایش مقاوم هستند و بسیار بادوام هستند.

معایب پر کردن آمالگام

پر کردن آمالگام دارای معایب خاصی است که باعث می‌شود برای برخی افراد گزینه ایده آلی نباشد. اولاً، ممکن است دندان‌های اطراف را تغییر رنگ دهند و نیاز به برداشتن ساختار سالم دندان داشته باشند. ثانیاً، ممکن است با تغییرات دمایی ناشی از مصرف نوشیدنی‌های سرد یا گرم منبسط و منقبض شوند و به طور بالقوه منجر به ترک و شکستگی شوند. علی‌رغم نگرانی‌هایی که در مورد ایمنی پرکننده‌های نوع آمالگام وجود دارد، هیچ شواهد علمی مشخصی وجود ندارد که آنها را با بیماری‌هایی مانند اوتیسم، آلزایمر یا مولتیپل اسکلروزیس مرتبط کند. پرکننده‌های آمالگام مدرن حاوی جیوه کمتری هستند و می‌توان آن‌ها را با فلزات دیگر جفت کرد و باعث ایمن‌تر شدن آن‌ها شد. با این گفته، سایر مواد پرکننده مانند چینی، طلا یا مواد کامپوزیتی با کاربرد استریل و کمترین ناراحتی، ایمن و ماندگاری طولانی دارند. به طور خلاصه، طیف وسیعی از گزینه‌های پر کردن در دسترس است و بهترین انتخاب به عواملی مانند سابقه دندانپزشکی، بودجه و ترجیحات شخصی بستگی دارد.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

مزایای پر کردن کامپوزیت

پرکننده‌های کامپوزیتی برای حفره‌های کوچک تا متوسط ایده آل هستند زیرا بادوام و مقاوم در برابر شکستگی هستند. بر خلاف پرکننده‌های آمالگام نقره، پرکننده‌های کامپوزیت را می‌توان برای مطابقت با رنگ دندان‌های موجود بیمار سفارشی کرد. ظاهر طبیعی پرکننده‌های کامپوزیت به طور یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شود و تشخیص آنها را سخت می‌کند. اگرچه پرکردگی‌های پرسلن نیز به رنگ دندان هستند، اما در مقایسه با پرکننده‌های کامپوزیت ممکن است شکننده باشند و ممکن است گران باشند.

پر کردن کامپوزیت می‌تواند 5-10 سال قبل از نیاز به جایگزینی دوام بیاورد. یکی دیگر از مزایای قابل توجه پر کردن کامپوزیت این است که تحت تأثیر تغییرات دما قرار نمی‌گیرند، که در غیر این صورت می‌تواند باعث انبساط یا انقباض پرکننده‌های آمالگام نقره و در نتیجه ایجاد ترک و پوسیدگی دندان شود. بنابراین، اگر می‌خواهید یک راه حل طولانی مدت و طبیعی برای مشکلات دندانی خود داشته باشید، پر کردن کامپوزیت ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

معایب پر کردن کامپوزیت

پرکننده‌های کامپوزیت از نظر دوام و طول عمر راه طولانی را طی کرده اند، اما هنوز به اندازه جایگزین‌های دیگر مانند پرکننده‌های طلا یا سرامیک دوام ندارند. پر کردن کامپوزیت معمولاً هزینه کمتری دارد، اما ممکن است از نظر طول عمر چندان مقرون به صرفه نباشد. پرکننده‌های رزین کامپوزیت را می‌توان به‌صورت سفارشی رنگ کرد تا شبیه دندان‌های طبیعی باشد، اما برای قرار دادن موفقیت‌آمیز به مهارت بیشتری نیاز دارد. پر کردن کامپوزیت نیاز به سوراخ کردن کمتری در ساختار دندان دارد و برای ترمیم‌های کوچکتر ایده آل است.

پر کردن کامپوزیت نیز می‌تواند مستعد تغییر رنگ باشد

گذشت زمان، باعث نیاز به جایگزینی پر کردن می‌شود. در مقابل، پرکننده‌های سرامیکی دوام و استحکام بسیار خوبی دارند، اما برای ساخت نیاز به سطح بالاتری از مهارت و تجهیزات گران قیمت دارند. پرکننده‌های سرامیکی نیز نسبت به نمونه‌های کامپوزیتی خود بسیار شکننده تر هستند، از این رو شانس بیشتری برای خرد شدن یا شکستن دارند. با این حال، ترمیم‌های دندانی سرامیکی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر، دوام بیشتری دارند و ممکن است برای دندان‌های عقب مناسب‌تر باشند.

تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟

نحوه انتخاب نوع پرکننده مناسب برای دندان شما

وقتی نوبت به انتخاب نوع پرکننده مناسب برای دندان‌های شما می‌رسد، عوامل مختلفی بر تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد. دندانپزشک شما عواملی مانند محل پوسیدگی، سابقه پزشکی و نیازهای زیبایی شما را در نظر می‌گیرد. هزینه یکی دیگر از ملاحظات مهمی است که هنگام تصمیم گیری باید در نظر گرفته شود. اگر مطمئن نیستید که کدام پرکننده برای شما مناسب است، با دندانپزشک خود مشورت کنید. پر کردن موقت قبل از قرار دادن پر کردن طلا یا درمان ریشه استفاده می‌شود. در حالی که قرار نیست آنها برای مدت طولانی دوام بیاورند، عدم جایگزینی آنها می‌تواند منجر به عفونت و عوارض دندان شود. مطمئن شوید که یاد گرفته اید چگونه علائم بیماری‌های زمینه ای جدی که باعث دندان درد می‌شوند را شناسایی کنید و چگونه از آنها در خانه مراقبت کنید. با دندانپزشک خود کار کنید تا مزایا و معایب هر گزینه را بسنجید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

روند پر کردن دندان با کامپوزیت و آمالگام

پر کردن دندان اغلب در موارد پوسیدگی یا ضربه دندان مورد نیاز است. در طول عمل، دندانپزشک دندان آسیب دیده را بی حس می‌کند و قبل از پر کردن آن با مواد انتخابی، مواد آسیب دیده را خارج می‌کند. در حالی که این فرآیند ممکن است باعث حساسیت جزئی به غذاهای شیرین یا تغییرات دما شود، پر کردن می‌تواند راه حلی عالی برای تسکین دندان درد باشد.

دندانپزشک شما در مورد گزینه‌های مربوط به نوع مواد پرکننده، از جمله پرکننده‌های کامپوزیت و آمالگام صحبت خواهد کرد. پرکردگی‌های کامپوزیت با رنگ دندان طبیعی مطابقت دارند، در حالی که پرکردگی‌های آمالگام دوام و ماندگاری بیشتری دارند. دندانپزشک شما جزئیات هر گزینه را توضیح می‌دهد تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. اگر بعد از عمل حساسیت مداوم یا هر مشکل دیگری را تجربه کردید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما در مورد اقدامات بعدی که باید بردارید راهنمایی کنند.

مطلب پیشنهادی: ترمیم با آمالگام چیست؟

جمع‌بندی

انتخاب مواد پرکننده مناسب به نیازها و ترجیحات دندانپزشکی شما بستگی دارد. پرکننده‌های آمالگام به دلیل دوام خود شناخته می‌شوند، در حالی که پرکننده‌های کامپوزیت ظاهر طبیعی تری ارائه می‌دهند. توصیه می‌شود برای تعیین نوع مواد پرکننده مناسب دندان‌ها با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین، اقدامات بهداشتی مناسب دندان را دنبال کنید و برای مراقبت از دندان‌های پر شده خود، معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پر کردن دندان و سایر روش‌های دندانپزشکی، به وب سایت ما مراجعه کنید یا یک قرار ملاقات تعیین کنید

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.