۲۳۸۲۰۲
۲۹۴
۲۹۴

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟

واقعاً چرا گاهی اوقات پوست دست‌مان کنده می‌شود؟ پوسته شدن کف دست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ کمبود رطوبت یا خشکی است. با این حال، علل بیشتری نیز وجود دارد که توصیه می‌کنیم برای خواندن‌شان روی این مقاله کلیک کنید.

پوسته شدن کف دست می‌تواند به علل مختلفی از جمله تغییر آب و هوا، کمبود رطوبت و خشکی، نوعی حساسیت یا حساس بودن ذاتی خود پوست اتفاق بیفتد. این وضعیت می‌تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. پس به خواندن ادامه دهید تا ببینید چطور می‌توانید پوست پوست شدن دست خود را برطرف کنید.


بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث خارش پوست می شوند/ درمان


در این مقاله می‌خوانید:

  • کمبود چه ویتامینی باعث پوسته شدن کف دست میشود؟
  • نقش کمبود ویتامین در پوسته شدن کف دست
  • علت پوسته شدن کف دست
  • چگونه از پوسته شدن کف دست جلوگیری کنیم؟
  • درمان پوسته شدن کف دست

کمبود چه ویتامینی باعث پوسته شدن کف دست میشود؟

هر گونه کمبود ویتامین که منجر به خشکی پوست شود، می‌تواند در نهایت به لایه برداری از پوست یا پوسته پوسته شدن آن نیز بیانجامد. با این حال، در بیشتر موارد، کمبود ویتامین باید خیلی شدید باشد که این علائم ظاهر شود. در این مورد، توصیه می‌کنیم اگر یک بیماری خودایمنی یا التهابی دارید که می‌تواند باعث لایه برداری پوست شود، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این مکمل‌ها با داروهای تجویزی شما تداخل نداشته باشند.

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟


بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد عجیبی که نمی دانید به پوستتان صدمه می زند


نقش کمبود ویتامین در پوسته شدن کف دست

ویتامین‌هایی که می‌توانند در پوسته شدن کف دست نقش داشته باشند، عبارتند از:

  • نیاسین یا ویتامین B3
  • بیوتین یا ویتامین B7
  • ویتامین A

کمبود ویتامین B۳ و پوسته شدن کف دست

نیاسین یا ویتامین B3 برای سلامت پوست ضروری است و کمبود شدید آن می‌تواند منجر به پلاگر شود. پلاگر نوعی بیماری پوستی است که فرد در آن دچار زخم‌های پوسته پوسته می‌شود. هم‌چنین، با ترک خوردن پوست، احتمال مشاهده راش تیره نیز وجود دارد. حتی ممکن است پوسته شدن زبان و لب‌های خود را نیز تجربه کنید و این کمی شما را بترساند. یک رژیم غذایی غنی از نیاسین باید شامل مقدار زیادی کنسرو ماهی تن سفید، بادام زمینی، سالمون و نخود سبز باشد که کمبود این ویتامین و علائم ناشی از آن را جبران کند.


بیشتر بخوانید: بیماری آرگیریا، بیماری که رنگ پوست شما را عوض می کند


کمبود بیوتین و پوست پوست شدن دست

بیوتین یا ویتامین B7 یک ویتامین ضروری برای سلامت پوست شما است که کمبود آن می‌تواند در پوسته پوسته شدن دخیل باشد. در واقع، هر چه کمبود این ویتامین شدیدتر شود، درماتیت برجسته‌تر شده و در نهایت، علائمی شامل التهاب، ریزش مو و پوسته‌های تیره را ایجاد می‌کند. کمبود بیوتین هم‌چنین می‌تواند علائم اگزما و پسوریازیس را بدتر کند که به نوبه خود می‌تواند پوست پوست شدن دست را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد ویتامین A و پوسته شدن دست

وقتی صحبت از ویتامین A به میان می‌آید، برعکس ویتامین‌های قبلی، مقدار زیاد آن است که می‌تواند باعث لایه برداری پوست شود. به گفته پزشکان، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یا بیش از حد از ویتامین A به صورت کرم یا ژل موضعی استفاده می‌کنید، یا این‌که دوزهای زیادی از ویتامین A را از رژیم غذایی خود به دست می‌آورید و به عبارت بهتر، مصرف بیش از حد دارید.

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟


بیشتر بخوانید: اگر کف دستتان پوسته می شود یعنی کمبود این ویتامین را دارید


علت پوسته شدن کف دست

بعضی از مهم‌ترین دلایل پوسته شدن کف دست عبارتند از:

  • خشکی پوست: آب و هوای سرد و خشک، شستن و ضدعفونی بیش از حد دست‌ها یا تایپ طبیعی پوست می‌توانند از علل این خشکی دردسرزا باشند.
  • رطوبت بیش از حد: از طرف دیگر، رطوبت بیش از حد (مخصوصاً عرق) نیز می‌تواند باعث لایه برداری (به ویژه در کف دست) شود. البته حساسیت به مواد محرک موجود در صابون‌ها نیز می‌تواند به تشدید تعرق کف دست و در نهایت، پوسته شدن دست بیفزاید.
  • بیماری‌های پوستی: بعضی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند در پوسته پوسته شدن دخیل باشند. عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند باعث لایه برداری شوند که در این صورت، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

آیا پوسته شدن کف دست ربطی به قاعدگی دارد؟

برخی از زنان، هر ماه در شروع دوره قاعدگی خود و زمانی که استروژن بدن‌شان در پایین‌ترین حد است، دچار خشکی پوست می‌شوند. در واقع، استروژن هورمونی است که به هیدراته نگه داشتن پوست و مفاصل کمک می‌کند. بنابراین سطوح پایین این هورمون جنسی مهم می‌تواند باعث خشک و نازک شدن پوست شود که زمینه را برای لایه برداری نیز فراهم می‌کند.

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟


بیشتر بخوانید: کم آبی پوست و پوست خشک


چگونه از پوسته شدن کف دست جلوگیری کنیم؟

دست‌های شما دائماً در معرض عناصر مختلف قرار می‌گیرند. به همین دلیل باید هر کاری که می‌توانید برای محافظت از آن‌ها در برابر هوا و مواد شیمیایی خشن انجام دهید. چند توصیه که به کمک آن‌ها می‌توانید از پوسته شدن کف دست خود جلوگیری کنید، عبارتند از:

  • در زمستان یا هنگام انجام کارهایی مانند تمیز کردن خانه یا شستن ظرف‌ها دستکش بپوشید.
  • فقط از صابون‌های دستی ملایم استفاده کنید و استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرید.
  • چند بار در روز از کرم دست استفاده کنید و سعی کنید با پوشیدن یک جفت دستکش نخی بخوابید تا مواد مغذی کرم، فرصت کافی برای نفوذ در پوست شما را داشته باشند.
  • به علائم خود توجه کنید و اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، حتماً با پزشک خود آن را در میان بگذارید.

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟


بیشتر بخوانید: کورک پوستی یا دمل چیست؟ روش های پیشگیری و درمان کورک پوست


درمان پوسته شدن کف دست

درمان پوسته شدن کف دست بسته به علت زمینه‌ای آن متفاوت است و به طور کلی، گزینه‌های زیر را شامل می‌شود:

  • داروهای آلرژی
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • ضد قارچ‌ها
  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

درمان ‌های خانگی پوسته شدن کف دست

شاید اولین کاری که هنگام مشاهده پوسته پوسته شدن کف دست به ذهن‌تان می‌رسد، کندن و برداشتن این پوسته‌ها باشد. در حالی که کاملاً اشتباه است و شما باید اجازه دهید که پوسته‌ها به طور طبیعی از بین بروند و این پروسه را به عنوان بخشی از روند درمان طبیعی پوست خود بپذیرید. در واقع، برداشتن یا کندن پوسته‌های کف دست می‌توانند روزنه‌هایی را ایجاد کنند که به باکتری‌ها اجازه ورود می‌دهند و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت می‌شوند. پس به جای این کار، می‌توانید از درمان‌های خانگی بهتری استفاده کنید که عبارتند از:

  • از کرم یا پماد مرطوب کننده بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید.
  • اگر پوسته شدن به دلیل آقتاب سوختگی است، برای تسکین آن از آلوئه ورا کمک بگیرید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا پوست‌تان به خوبی هیدراته شود.
  • با آب گرم (نه داغ) دوش بگیرید، اما در وان ننشینید.
  • برش‌هایی از یک خیار تازه را روی دستان خود بمالید و آب آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی دستان خود بگذارید.
  • مقداری جو بردارید و آن را در یک کاسه بزرگ آب گرم خیس کنید. وقتی جو نرم شد، دستان خود را در کاسه فرو کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه نگه دارید.

علت پوسته شدن کف دست: آیا ربطی به قاعدگی دارد؟


بیشتر بخوانید: پرخاصیت ترین خوراکی برای سفیدی و درخشندگی پوست


کلام آخر

پوسته شدن کف دست می‌تواند به دلیل خشکی پوست، کمبود رطوبت یا حتی بیماری‌هایی مانند اگزما ایجاد شود. بعضی از زنان نیز به دلیل کاهش هورمون استروژن در دوران قاعدگی خود دچار خشکی پوست می‌شوند که می‌تواند به طور غیرمستقیم با پوسته پوسته شدن ارتباط داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین پوست، مو و زیبایی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: Byrdie

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.