۲۴۱۵۶۶
۱۱
۱۱

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد، یا اتوپلاستی کودکان در شرایطی انجام می‌شود که گوش کودک بیش از حد بزرگ، یا برجسته باشد.

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد، یا اتوپلاستی کودکان در شرایطی انجام می‌شود که گوش کودک بیش از حد بزرگ، یا برجسته باشد. 

در این مقاله می‌خوانید: 

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

عمل زیبایی گوش کودک (اتوپلاستی) چیست؟ 

عمل زیبایی گوش کودک، یا اتوپلاستی کودکان (یا پیناپلاستی)، یک جراحی برای بهبود ظاهر گوش‌های کودک است. در کودکانی که گوش‌های بزرگ و برجسته دارند، با انجام اتوپلاستی یا جراحی می‌توان گوش‌ها را به ظاهر طبیعی، نزدیک کرد. این کار می‌تواند با روش سنجاق کردن گوش انجام شود که در آن گوش‌ها را به سر نزدیک‌تر می‌کنند و نتیجه زیبایی‌شناختی بیشتری حاصل می‌شود. به طور کلی، پزشکان توصیه می‌کنند که عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد، در سن کمتر از چهار سالگی انجام شود. در این سن، اکثر کودکان حداقل به 80 درصد از اندازه گوش بزرگسالی خود رسیده‌اند.

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

چه افرادی کاندید عمل زیبایی گوش کودک هستند؟ 

به طور کلی، کودکان پس از رسیدن به چهار سالگی می‌توانند تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار بگیرند. در این مرحله، غضروف گوش کودکان به اندازه کافی سفت شده تا از بخیه‌ها پشتیبانی کند. انجام جراحی گوش در سنین پایین مفید است چون غضروف انعطاف‌پذیرتری بیشتری دارد و همین ویژگی به دست آوردن نتایج مطلوب را آسان‌تر می‌کند. جراحی گوش کودکان برای کودکانی که کشتی می‌گیرند، یا در ورزش‌های خشن مشابه دیگری شرکت می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

جراحی گوش کودکان (اتوپلاستی) می‌تواند مشکلاتی مانند مشکلات زیر را برطرف کند:

  • گوش‌های برجسته و بیرون‌زده
  • گوش‌های بیش از حد بزرگ
  • گوش‌های نامتقارن
  • بدشکلی‌های ناشی از آسیب یا نقص مادرزادی

درست است که می‌توان این جراحی را روی کودکان چهار ساله انجام داد، اما احتمال دارد بسیاری از والدین ترجیح بدهند تا رسیدن فرزندشان به سنی که خودش بتواند در این باره تصمیم بگیرند، مثلا معمولا در حدود سن هفت سالگی، صبر کنند. در برخی موارد نادر، حتی می‌توان جراحی زیبایی گوش کودک را روی کودکان دوساله نیز انجام دهد. با این حال، غضروف در این سن بسیار ظریف است و ممکن است پاره شود و مشکلات اساسی‌تری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: راههای درمان کم شنوایی نوزاد، از سمعک تا کاشت حلزون

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

فواید عمل زیبایی گوش کودک (اتوپلاستی کودکان)

انجام عمل جراحی سنجاق کردن گوش در کودکان، مزایای روانی قابل توجهی دارد. کودکانی که گوش‌های بزرگ دارند ممکن است احساس شرم داشته باشند، یا ممکن است در مدرسه توسط همسالان خود مورد تمسخر قرار بگیرند. گاهی اوقات والدین متوجه می‌شوند که بچه‌ها با موهایشان گوش‌هایشان را می‌پوشانند، به این امید که از دیده شدن گوش‌ها جلوگیری کنند. اگر مشکل گوش‌ها، شکل یا اندازه غیر طبیعی آن‌ها باشد، اتوپلاستی روشی مطمئن و موثر برای بهبود اعتماد به نفس کودک است.

بیشتر بخوانید: علائم کم شنوایی در نوزادان، چگونه تشخیص دهیم؟

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

عمل زیبایی گوش کودک (اتوپلاستی کودکان) چگونه انجام می‌شود؟ 

در حین عمل زیبایی گوش کودک، پزشک یک برش کوچک در ناحیه پنهان گوش، مانند زیر لبه یا عمق پشت گوش ایجاد می‌کند. قرار دادن دقیق برش زیر لبه یا پشت گوش، احتمال قابل مشاهده بودن جای زخم را به حداقل می‌رساند. سپس، گوش به آرامی توسط پزشک تغییر مکان یا تغییر شکل داده و بعد بخیه زده می‌شود. 

با تکنیک‌های دقیق موقعیت‌یابی، پزشک مطمئن می‌شود که گوش‌های کودک طبیعی و از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر به نظر می‌رسند. در مورد کودکان، بهتر است پزشکان مراقب باشند گوش کودکان را بیش از حد اصلاح نکنند. 

با افزایش سن، غضروف سخت می‌شود که می‌تواند سنجاق کردن، یا پین کردن گوش را در بزرگسالان دشوارتر کند. در بیمار بزرگسال که گوش او غضروف سفت‌تری دارد، پزشک باید گوش‌ها را بیشتر به عقب بکشد و در طول فرایند بهبودی، بخیه‌ها کمی حرکت می‌کنند. 

در مقابل، کودکان خردسال غضروف بسیار نرمی دارند، به همین دلیل هم اصلاح بیش از حد گوش‌ها می‌تواند باعث شود که گوش پس از بهبودی عجیب به نظر برسد. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

عوارض عمل زیبایی گوش کودک 

در این جراحی نیز عوارض عمومی هر جراحی ممکن است رخ بدهد که شامل موارد زیر است: 

  • خونریزی
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک به تجهیزات، مواد یا دارو

عوارض خاص عمل زیبایی گوش کودک

  • مشکلات زیبایی
  • درد
  • اسکار ناخوشایند پوست

بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی نوزادان، روش کارش چیست؟

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

دوران نقاهت اتوپلاستی گوش کودکان چقدر است؟

اکثر بیماران می‌توانند در عرض دو تا سه هفته، زندگی عادی خود را از سر بگیرند. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که کودکان قبل از انجام ورزش‌های تماسی که احتمال برخورد فیزیکی در آن‌ها زیاد است، حداقل سه هفته صبر کنند.

عوارض برای بیماران اتوپلاستی بسیار نادر است. با این حال، اگر متوجه شدید که یکی از گوش‌های فرزندتان بیشتر از دیگری متورم، دردناک یا کبود شده است، با پزشک تماس بگیرید، چون ممکن است نشانه‌ای از هماتوم باشد. همچنین اگر موضوعی در مورد روند بهبودی فرزندتان شما را نگران می‌کند، می‌توانید با پزشک تماس بگیرید. 

بیشتر بخوانید: التهاب گوش میانی در کودکان، علل و درمان

عمل زیبایی گوش کودک و نوزاد | اتوپلاستی کودکان

خلاصه

اتوپلاستی گوش کودکان، یک عمل زیبایی برای بهبود ظاهر گوش‌های کودک است. برخی از کوکان دارای گوش‌های بزرگ، یا برجسته هستند که اعتماد به نفس آن‌ها را تضعیف می‌کند، یا باعث آزار و اذیت توسط همسالان می‌شود. این جراحی تنها در صورتی باید انجام شود که هدف آن افزایش اعتماد به نفس و ایجاد راحتی بیشتر در ظاهر کودک باشد. شما به عنوان والدین کودک باید گزینه‌ها را با دقت در نظر بگیرید و انتظارات واقع بینانه‌ای در مورد نتایج عمل زیبایی گوش کودک داشته باشید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthdirect

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.