۲۴۲۸۹۶
۴۳
۴۳

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

بسیاری از افراد به طور مکرر برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. مدتی در مسیر رژیم غذایی قدم برمی‌دارند، به خودشان سختی می‌دهند، اما پس از مدتی با بازگشت چاقی مواجه می‌شوند.

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

بسیاری از افراد به طور مکرر برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. مدتی در مسیر رژیم غذایی قدم برمی‌دارند، به خودشان سختی می‌دهند، اما پس از مدتی با بازگشت چاقی مواجه می‌شوند.

در این مقاله می‌خوانید:

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

بازگشت چاقی

شاید در گذشته تصمیم گرفتید که تحت عمل‌های جراحی لاغری قرار بگیرید. مثلا بای پس معده انجام داده‌اید و وزن کم کرده‌اید، اما نگرانی از بیمار شدن شاید شما را مجبور کرده تا رژیم غذایی خود را نادیده بگیرید. از طرفی خوردن دو تخم‌مرغ به جای یک تخم‌مرغ به شما عذاب وجدان داده. با این حال به مرور زمان، زندگی به روال عادی بازگشته و معده شما با شرایط سازگار شده تا غذای بیشتری را در خود جای بدهد. بنابراین شما دوباره شروع کردید به پرخوری و وزنتان دوباره به شرایط پیش از بای پس معده بازگشته.

کم نیستند افراد بزرگسالی که چاق‌اند، یا اضافه‌وزن دارند و بسیاری از آن‌ها به طور مکرر برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. مدتی در مسیر رژیم غذایی قدم برمی‌دارند، به خودشان سختی می‌دهند و باز روز از نو روزی از نو، بنابراین دوباره وزن می‌گیرند. اما چطور می‌توان در مسیر سبک زندگی سالم، رعایت رژیم غذایی و ورزش باقی ماند.

بیشتر بخوانید: رژیم کم کربوهیدرات یا لوکرب، لاغری و سلامت بدن با حذف کربوهیدرات

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

پیشگیری از بازگشت چاقی

بیایید راهکارهایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم به کار ببرید.

رژیم غذایی خود را بررسی کنید

رژیم غذایی خود را دوباره بررسی کنید. آیا زمان‌هایی وجود دارد که رژیم غذایی‌تان را نادیده بگیرید؟ آیا بین وعده‌های غذایی‌تان چیزی می‌خورید؟ آیا می‌توانید شکر اضافه شده را قطع کنید؟ این توانایی و اراده را دارید که نوشیدنی های شیرین یا فست‌فود را ترک کنید و به جای آن، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

در مورد فستینگ چطور؟ آیا تا به حال آن را امتحان کرده‌اید؟ برخی اطلاعات نشان می‌دهد فستینگ متناوب که در آن شما فقط در یک بازه زمانی 8 تا 10 ساعته غذا می‌خورید و بقیه روز را ناشتا می‌مانید، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اگر مطمئن نیستید که رژیم غذایی‌تان بهترین است، قبل از ایجاد تغییرات شدید در عادات غذایی خود با پزشک یا متخصص تناسب اندام و تغذیه مشورت کنید. هر برنامه غذایی که دریافت می‌کنید، سعی کنید آن را معقول نگه دارید تا بتوانید در دراز مدت به آن پایدار باشید.

بیشتر بخوانید: لیپوساکشن چیست؟ نحوه انجام، عوارض، مراقبت های قبل و بعد

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

ورزش ثابت ماندن وزن

علاوه بر پایبندی به رژیم غذایی، ورزش نیز در حفظ وزن ورزش مهم است. اما توجه داشته باشید که اغلب برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن بیشتر، بهترین کارکرد را دارد.

خواب کافی کاهش وزن

خواب کافی و با کیفیت نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. بهداشت خواب، شامل بیدار شدن در ساعت معینی در صبح، خاموش کردن دستگاه‌های دیجیتال قبل از خواب و حفظ یک برنامه آرامبخش و ثابت قبل از خواب است.

با این حال، اگر سعی کرده‌اید عوامل سبک زندگی را تنظیم کنید و تلاش کرده‌اید به آن‌ها پایبند باشید، اما همچنان به وزن دلخواه خود نرسیده‌اید، شما تنها نیستید. بررسی مطالعات متعدد نشان می‌دهد که به طور متوسط، یک شخص نیمی از وزنی را که از دست داده است در عرض 2 سال، و 80 درصد آن را در عرض 5 سال به دست می‌آورد. این اتفاق، بخشی از شرایط است، بنابراین خودتان را سرزنش نکنید.

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

به دنبال دریافت کمک باشید

به دنبال دریافت کمک از دیگران باشید و به آن‌ها تکیه کنید. برخی از دوستانتان، یا افرادی که شرایطی مشابه دارند، می‌توانند حامی خوبی برایتان باشند. اگر شرایط برایتان سخت و غیر قابل تحمل است، به دنبال کمک گرفتن از روانشناس باشید تا به شما کمک کند بر این چالش‌ها غلبه کنید.

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

بازگشت چاقی، وقتی تغییرات سبک زندگی کافی نیست

رعایت عادات سالم و حمایت روانی برای بسیاری از بیماران جواب نمی‌دهد. غیرعادی نیست که بیماران، غذاهای فست‌فود را حذف کنند، پروتئین بدون چربی را افزایش دهند و سبزیجات بیشتری به غذای روزانه‌شان اضافه کنند تا به کاهش وزن دست یابند.

یکی از دلایلی که افراد به نتیجه دلخواهشان نمی‌رسند این است که مغز آن‌ها از وزن بالاتر دفاع می‌کند. نظریه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مغز سیگنال‌های گرسنگی و ذخیره چربی را تنظیم می‌کند تا بدن را در یک وزن مشخص نگه دارد. البته تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است، این تئوری بیان می‌کند که در برخی افراد، مغز برای کم کردن وزن مبارزه می‌کند، در حالی که در برخی دیگر، برعکس عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: لاغری با طب سوزنی شدنی است؟

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

جراحی کاهش وزن

دلیل هر چه باشد، زمانی که مداخلات سبک زندگی و رفتاری به صورت مکرر با شکست مواجه می‌شوند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که موارد دیگری مانند جراحی یا مصرف دارو را در نظر بگیرید.

جراحی آستین معده یا بای پس معده

جراحی آستین معده یا بای پس‌معده، اندازه معده و طول روده کوچک را کاهش می‌دهد تا بیماران زودتر احساس سیری کنند و در نتیجه غذای کمتری بخورند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش‌ها به طور مستقیم با تغییر دادن سیگنال‌های هورمونی و عصبی روی مغز تاثیر می‌گذارند. بسیاری از افراد پس از این جراحی‌ها کاهش وزن قابل توجهی را به دست می‌آورند، به ویژه اگر به تغییرات سبک زندگی نیز پایبند باشند.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض جانبی مصرف کراتین

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

داروهای کاهش وزن

داروهای کاهش وزن، اهداف مختلفی دارند. برخی از آن‌ها جذب چربی را کاهش می‌دهند و برخی دیگر اشتها را سرکوب می‌کنند. دسته جدیدتری از داروهای کاهش وزن، از هورمونی به نام GLP-1 تقلید می‌کنند که اشتها و دریافت غذا را در مغز تنظیم می‌کند.

برخی از بیماران مبتلا به چاقی کاهش وزن قابل توجهی را با GLP-1 مشاهده کرده‌اند. کارآزمایی‌های بالینی در این افراد تا 20 درصد کاهش چربی بدن و بهبود فشار خون، سطح چربی، انسولین ناشتا، عملکرد فیزیکی و دور کمر را گزارش می‌دهند. با این حال  بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات، افراد با قطع این داروها دو سوم وزن خود را افزایش می‌دهند. بسیاری از افراد به دلیل هزینه، دسترسی یا عوارض جانبی داروها نمی‌خواهند در طولانی‌مدت از این روش استفاده کنند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با متخصص تغذیه و تناسب اندام

بازگشت چاقی، راه حل چیست؟

پیشگیری از چاقی، یک باره نیست

هیچ راه حل تضمینی یک‌باره‌ای برای کاهش وزن وجود ندارد. به دست آوردن دوباره وزن حتی در موثرترین روش‌ها نیز رایج است. به یاد داشته باشید که هیچ دو نفری، شرایط مشابهی ندارند. برخی از بیماران از دوران کودکی با چاقی مبارزه و روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند. برخی دیگر در میانسالی یا اواخر زندگی یا در نتیجه بیماری یا جراحت دچار چاقی شده‌اند. بنابراین استراتژی‌های درمانی و پیشرفت کاهش وزن نیز یکسان نخواهد بود.

خلاصه

شاید همه راه‌های کاهش وزن از رژیم غذایی تا ورزش را امتحان کرده‌اید، اما هر بار بعد از مدتی دچار بازگشت چاقی شده‌اید. در چنین شرایطی که سایر روش‌ها موثر نیست، بهترین کار استفاده از روش‌های جراحی مانند بای‌پس معده است.   

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.