۱۰۴۱۶۸
۲ نظر
۵۷۴۲
۲ نظر
۵۷۴۲

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

اگر فیبروم دارید، اما علائمی ندارید، یا اگر علائمتان جزئی است و تاثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های روزمره‌تان نمی‌گذارد، ممکن است نیازی به درمان فیبروم رحمی نباشد.

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

اگر فیبروم دارید، اما علائمی ندارید، یا اگر علائمتان جزئی است و تاثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های روزمره‌تان نمی‌گذارد، ممکن است نیازی به درمان فیبروم رحمی نباشد. مصرف دارو و جراحی، از روش‌های درمان فیبروم رحم هستند. 

در این مقاله می‌خوانید:

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

روش های درمان فیبروم رحمی

فیبروم‌ها اغلب پس از یائسگی کوچک می‌شوند و علائمشان معمولا یا کاهش می‌یابد یا به طور کامل ناپدید می‌شوند. اگر فیبروم شما نیاز به درمان دارد، پزشک عمومی دارویی را برای کمک به تسکین علائم تجویز می‌کند، اما ممکن است لازم باشد برای درمان بیشتر یا جراحی به متخصص زنان مراجعه کنید.

دارو برای درمان فیبروم رحمی

داروهایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای کاهش قاعدگی‌های سنگین استفاده کرد، اما هرچه فیبروم‌ها بزرگ‌تر باشند، این داروها کمتر موثرند.

داروهایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای کاهش قاعدگی‌های سنگین استفاده کرد، اما هرچه فیبروم‌ها بزرگ‌تر باشند، این داروها کمتر موثرند

لوونورژسترل

لوونورژسترل، یک دستگاه کوچک و پلاستیکی T شکل است که در رحم قرار می‌گیرد و با آزاد کردن هورمون پروژسترون از رشد سریع دیواره رحم جلوگیری می‌کند، بنابراین دیواره رحم نازک‌تر و خونریزی پریود سبک‌تر می‌شود.

عوارض جانبی لوونورژسترل عبارتند از:

  • خونریزی نامنظم که ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد
  • آکنه
  • سردرد
  • حساس شدن سینه‌ها
  • پریود نشدن

لوونورژسترل همچنین مانند یک داروی ضد بارداری عمل می‌کند، اما بر شانس باردار شدن پس از قطع استفاده از تاثیر نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: فیبروم رحم چیست؟

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

ترانگزامیک اسید

اگر لوونورژسترل نامناسب باشد (مثلا اگر نخواهید از بارداری پیشگیری کنید) ممکن است پزشک برای درمان فیبروم رحمی، برایتان قرص ترانگزامیک اسید تجویز کند. این قرص را باید 3 یا 4 بار در روز در طول قاعدگی تا روز چهارم قاعدگی مصرف کنید.

قرص ترانگزامیک بر شانس باردار شدن شما تاثیری نمی‌گذارد. اسهال از عوارض جانبی احتمالی قرص ترانگزامیک اسید است.

داروهای ضد التهاب برای درمان فیبروم رحمی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید را می‌توانید 3 بار در روز در اولین روز پریود مصرف کنید. داروهای ضد التهاب، مسکن هستند، اما در پیشگیری از بارداری تاثیر نمی‌گذارند. سوء هاضمه و اسهال از عوارض جانبی داروهای ضد التهاب است.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص مارولین برای پیشگیری از بارداری

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

قرص های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری، روش محبوب پیشگیری از بارداری هستند که برای جلوگیری از بارداری، آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها را متوقف می‌کنند. این قرص‌ها علاوه بر کاهش خونریزی، می‌توانند باعث کاهش درد پریود شوند.

پروژسترون خوراکی

پروژسترون خوراکی، پروژسترون مصنوعی است که به کاهش قاعدگی‌های سنگین کمک می‌کند. این قرص را باید به طور معمول از روزهای 5 تا 26 سیکل قاعدگی به صورت قرص روزانه مصرف کنید. اولین روز خونریزی، اولین روز پریود محسوب می‌شود.

عوارض جانبی پروژسترون خوراکی می‌تواند ناخوشایند و شامل افزایش وزن، حساس شدن سینه‌ها و آکنه باشد.

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

پروژسترون تزریقی

پروژسترون به صورت تزریقی نیز برای درمان پریودهای سنگین استفاده می‌شود و می‌توانید آن را هر 13 هفته یک بار و تا زمانی که درمان لازم است تزریق کنید.

عوارض جانبی رایج پروژسترون تزریقی عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • خونریزی نامنظم
  • پریود نشدن

پروژسترون تزریقی نیز به عنوان یک ضد بارداری عمل می‌کند، اما پس از قطع آن می‌توانید باردار شوید، البته ممکن است باردار شدن پس از قطع مصرف آن با تاخیر مواجه شود.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص ال دی

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

هورمون آزاد کننده گنادوتروپین

اگر با وجود درمان با داروهایی که گفتیم، هنوز علائم مربوط به فیبروم را تجربه می‌کنید، پزشک عمومی شما را به متخصص زنان ارجاع می‌دهد. پزشک زنان برایتان هورمون آزاد کننده گنادوتروپین تجویز خواهد کرد تا فیبروم‌ها کوچک شوند.

گنادوتروپین می‌تواند به کاهش قاعدگی‌های سنگین و هرگونه فشاری که روی معده خود احساس می‌کنید کمک کند. آن‌ها همچنین به بهبود علائم تکرر ادرار و یبوست کمک می‌کنند.

گاهی اوقات این داروها برای کوچک کردن فیبروم‌ها قبل از جراحی استفاده می‌شوند. عوارض جانبی آن‌ها مشابه عوارض یائسگی است:

  • گرگرفتگی
  • افزایش تعریق
  • سفتی عضلات
  • خشکی واژن
  • پوکی استخوان

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

اولیپریستال استات

اولیپریستال استات داروی دیگری است که گاهی و در شرایط زیر برای درمان فیبروم تجویز می‌شود:

  • علائم متوسط ​​تا شدید دارید
  • بالغ هستید و به یائسگی نرسیده‌اید
  • عمل جراحی و روش‌های غیرجراحی برایتان مناسب نیستند

اگر تصمیم دارید اولیپریستال استات را امتحان کنید، قبل، حین و بعد از درمان، عملکرد کبد شما با استفاده از تست‌های عملکرد کبد به دقت کنترل می‌شود.

علائم آسیب کبدی عبارتند از:

  • درد شکم
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)
  • ادرار تیره
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ

حتی پس از قطع مصرف اولیپریستال استات هم ممکن است این علائم را داشته باشید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

عمل جراحی

اگر علائم شما شدید و دارو بی‌اثر باشد، جراحی برای برداشتن فیبروم در نظر گرفته می‌شود. برای درمان فیبروم می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد که عبارتند از:

هیسترکتومی

هیسترکتومی، روش جراحی برای برداشتن رحم است. اگر فیبروم‌های بزرگ یا خونریزی شدید دارید و نمی‌خواهید بچه‌دار شوید، ممکن است هیسترکتومی توصیه شود.

روش های مختلفی برای انجام هیسترکتومی وجود دارد که از طریق واژن، یا از طریق تعدادی برش کوچک در شکم شما انجام می‌شود.

بسته به تکنیک مورد استفاده، هیسترکتومی را می‌توان با استفاده از بی‌حسی نخاعی یا اپیدورال انجام داد که در آن قسمت‌های پایینی بدن بی‌حس می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. معمولا پس از انجام هیسترکتومی باید چند روز در بیمارستان بستری شوید. بهبودی کامل حدود 6 تا 8 هفته طول می‌کشد و در این مدت باید تا حد امکان استراحت کنید.

عوارض جانبی هیسترکتومی می‌تواند شامل یائسگی زودرس و کاهش میل جنسی باشد که فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها هم برداشته شده باشند.

بیشتر بخوانید: بی نظمی قاعدگی قبل از یائسگی چگونه است؟

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

میومکتومی

میومکتومی جراحی برای برداشتن فیبروم از دیواره رحم است. اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید، ممکن است به عنوان جایگزینی برای هیسترکتومی در نظر گرفته شود. با این حال میومکتومی برای همه انواع فیبروم مناسب نیست. متخصص زنان با توجه به عواملی مانند اندازه، تعداد و موقعیت فیبروم‌ها تشخیص می‌دهد که آیا این روش برای شما مناسب است یا نه.

میومکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و معمولا باید چند روز پس از آن در بیمارستان بستری شوید. در حین بهبودی باید چند هفته استراحت کنید. این احتمال وجود دارد که فیبروم‌ها دوباره رشد کنند و جراحی بیشتری مورد نیاز باشد.

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

درمان فیبروم رحمی با هیستروسکوپی

برداشتن فیبروم به روش هیستروسکوپی روشی است که در آن از هیستروسکوپ و ابزار جراحی کوچک برای برداشتن فیبروم‌ها استفاده می‌شود و مناسب خانم‌هایی است که می‌خواهند در آینده بچه‌دار شوند شوند. هیچ برشی لازم نیست چون هیستروسکوپ از طریق واژن و از طریق دهانه رحم وارد رحم می‌شود.

این روش اغلب تحت بیهوشی عمومی، یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بعد از عمل ممکن است گرفتگی معده را تجربه کنید. همچنین ممکن است مقدار کمی خونریزی واژینال داشته باشید که باید ظرف چند هفته متوقف شود.

برداشتن فیبروم به روش هیستروسکوپی روشی است که در آن از هیستروسکوپ و ابزار جراحی کوچک برای برداشتن فیبروم‌ها استفاده می‌شود و مناسب خانم‌هایی است که می‌خواهند در آینده بچه‌دار شوند شوند. 

روش های غیر جراحی

علاوه بر تکنیک‌های جراحی سنتی برای درمان فیبروم، درمان‌های غیرجراحی نیز در دسترس هستند:

آمبولیزاسیون شریان رحمی برای درمان فیبروم رحمی

آمبولیزاسیون شریان رحمی، یک روش جایگزین برای هیسترکتومی یا میومکتومی برای درمان فیبروم رحمی است که برای زنان مبتلا به فیبروم‌های بزرگ توصیه می‌شود.

در این روش، رگ‌های خونی مسدود و باعث کوچک شدن فیبروم‌ها می‌شوند. این روش تحت بی‌حسی موضعی است و معمولا یک یا دو روز پس از آن باید در بیمارستان بمانید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

ابلیشن آندومتر

ابلیشن آندومتر، یک روش نسبتا جزئی و شامل برداشتن پوشش داخلی رحم است که عمدتا برای کاهش خونریزی شدید استفاده می‌شود. این روش از طریق بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی است، حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و معمولا می‌توانید همان روز به خانه بروید.

ممکن است چند روز بعد از آن خونریزی واژینال و گرفتگی شکم را تجربه کنید، یا به مدت 3 یا 4 هفته ترشحات خونی داشته باشید. ممکن است پس از انجام ابلیشن آندومتر همچنان امکان باردار شدن وجود داشته باشد، اما این روش برای خانم‌هایی که می‌خواهند فرزندان بیشتری داشته باشند، توصیه نمی‌شود چون خطر مشکلات جدی مانند سقط جنین وجود دارد.

روش های هدایت شده توسط ام آر آی

دو تکنیک نسبتا جدید برای درمان فیبروم وجود دارد که در آن از ام‌آر‌ای ​​استفاده می‌شود:

  • فرسایش لیزری از راه پوست با هدایت ام‌آر‌آی
  • سونوگرافی متمرکز از طریق پوست با هدایت ام‌آر‌آی

این تکنیک ها از ام‌آر‌آی ​​برای هدایت انرژی لیزر یا انرژی اولتراسوند برای از بین بردن فیبروم استفاده می‌کنند.

از این روش های درمانی برای درمان انواع فیبروم‌ها نمی‌توان استفاده کرد و فواید و خطرات طولانی‌مدت آن‌ها ناشناخته است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این روش‌های غیرتهاجمی زمانی که توسط یک پزشک با تجربه انجام می‌شوند، مزایای کوتاه‌مدت تا میان‌مدتی دارند، اما اثرات آن‌ها بر بارداری و خانم‌هایی که می‌خواهند در آینده بچه‌دار شوند به طور کامل شناخته نشده است.

بیشتر بخوانید: ضخامت آندومتر نرمال چقدره؟

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: ۴۲ سال سن دارم و ازدواج نکردم. تا ماه پیش پریودی منظم و ۶ روزه داشتم اما این ماه حدود ۲۲ روز است که خونریزی دارم و قطع نمیشه. طبق سونو تو مدت خونریزی که داشتم دکتر تشخیص داده دیواره رحمم ضخیم شده و فیبروم داره. راه حل برطرف شدنش چیه؟
پاسخ دکتر سمیه علائی نسب، متخصص زنان و زایمان: دوست گرامی درمان شما بستگی به نوع فیبروم رحمتان دارد که به چه صورت باشد. اگر خونریزی غیرطبیعی رحم ادامه پیدا کرد ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد اما بهتر است در هر صورت نمونه برداری از رحم را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید که با توجه به آن بتوان درمان لازم را برای شما تجویز کرد. شما بهتر است این نمونه برداری را هر چه زودتر انجام دهید. همینطور بهتر است کم کاری یا پرکاری تیروئیدتان را با انجام آزمایش چک کنید که اگر مشکلی وجود دارد درمان مناسب را دریافت کنید.

برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

خلاصه

فیبروم‌ها می‌توانند باعث درد، خونریزی‌های شدید، یا لکه‌بینی شوند، یا توانایی باردار شدن را کاهش دهند، بنابراین بسیاری از خانم‌ها به فکر درمان فیبروم رحمی هستند. درمان فیبروم رحمی، شامل مصرف داروهایی مانند گنادوتروپین، پروژسترون، قرص‌های ضد بارداری، داروهای ضد التهاب، جراحی و روش‌های هدایت شده توسط ام‌آر‌آی است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: nhs

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • مهنازی
      درباره برای درمان فیبروم رحمی، چه باید کرد؟

      ۳۲ سال دارم و مجردم. بیشتر از یک ماه هست که خونریزی دارم و سونو انجام دادم. ضخامت رحم و میکم ۳ سانتی دارم. قرص دوفاستون تجویز کردن برام ولی بی فایده بود و امکان جراحی ندارم. آیا راه درمانی دیگه ای وجود داره؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.