۲۳۸۴۷۲
۷۱۳
۷۱۳

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

اگر بعد از زایمان، دچار تنگی واژن شده‌اید، شاید می‌خواهید درمان‌های مختلف از جمله تنگی واژن با ویتامین E را امتحان کنید.

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

اگر بعد از زایمان، دچار تنگی واژن شده‌اید، شاید می‌خواهید درمان‌های مختلف از جمله تنگی واژن با ویتامین E را امتحان کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

شلی واژن چیست؟

واژن، یک اندام بسیار الاستیک است و می‌تواند دچار مشکلات متعددی مانند خشکی، یا گشادی شود. برای هر یکی از این مشکلات، راهکاری وجود دارد. مثلا می‌توان از ویتامین E یا سایر روش‌ها برای تنگ کردن واژن استفاده کرد.  

شلی واژن می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی و جنسی زن تاثیر بگذارد. از شلی واژن با عنوان سندرم آرامش واژن یا VRS هم نام می‌برند و این وضعیت معمولا در نتیجه زایمان طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، ممکن است در دوران یائسگی نیز ایجاد شود.

بر اساس نتیجه مطالعات حداقل 50 درصد از زنان پس از زایمان، احساس تنگی واژن را از دست می‌دهند.

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

بیشتر بخوانید: عمل واژینوپلاستی چیست؟

دلایل شل شدن واژن، چرا واژن گشاد می شود؟ 

گشادی واژن یا VRS  اغلب پس از زایمان طبیعی رخ می‌دهد. پوست واژن حاوی کلاژن و الاستین است که به کشش و انبساط آن کمک می‌کند تا زایمان طبیعی را انجام دهد. با این حال، حتی با وجود کلاژن و الاستین، پوست فقط تا حد خاصی می‌تواند کشیده شود.

به طور معمول در اولین زایمان، بافت زیرین کانال زایمان بیش از حد کشیده و پاره می‌شود. پارگی‌های کوچک، مقداری از کیفیت ارتجاعی واژن را کاهش می‌دهد و واژن نمی‌تواند به طور کامل به اندازه اصلی خود بازگردد.

بیشتر خانم‌ها تا حدی این موضوع را تجربه خواهند کرد. برای برخی از آن‌ها، علائم پس از 3 ماه یا بیشتر کاهش می‌یابد. در برخی دیگر، این علائم ممکن است به مدت 6 ماه یا بیشتر باقی بماند.

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

علائم شلی واژن

علائم شلی واژن عبارتند از:

  • مقاربت دردناک
  • خشکی واژن
  • کاهش حس در هنگام مقاربت
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • بی اختیاری ادرار

بیشتر بخوانید: جوانسازی واژن چیست؟

عوارض گشادی واژن بر بدن 

شلی واژن، تاثیر بیولوژیکی دارد. ممکن است به دلیل شلی، یا گشادی واژن در نگه داشتن ادرار در مثانه خود مشکل داشته باشید، این اتفاق به‌ویژه زمانی که سرفه یا عطسه می‌کنید، رخ می‌دهد. ممکن است بدون روانکاری رابطه جنسی دردناک یا ناراحت‌کننده داشته باشید.

شاید مهم‌ترین اثر شلی واژن تاثیر آن بر سلامت جنسی و روانی باشد. بسیاری از زنان مبتلا نگران این موضوع هستند که چون واژنشان مثل قبل تنگ نیست، همسرشان دیگر نمی‌تواند از رابطه جنسی با آن‌ها لذت ببرد. خانم‌هایی که پس از زایمان، بخشی از احساس جنسی خود را از دست داده‌اند، بیشتر چنین احساسی خواهند داشت. 

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

سفت کردن واژن به طور طبیعی

ورزش، استروژن‌درمانی و استفاده از داروهای گیاهی می‌تواند با کمی تلاش روزمره به کاهش شلی واژن کمک کنند.

بیشتر بخوانید: فواید عمل لابیاپلاستی

۱- ورزش کگل

ورزش‌های کگل برای تقویت کف لگن، کاهش بی‌اختیاری ادرار و بهبود رضایت جنسی بسیار موثر است. انجام این ورزش‌ها در چند نوبت در روز، ماهیچه‌های کف لگن را سفت می‌کند. به ماهیچه‌هایی که برای توقف ادرار استفاده می‌کنید، فکر کنید. اینها همان ماهیچه‌هایی هستند که در ورزش کگل مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ورزش‌های کگل برای تقویت کف لگن، کاهش بی‌اختیاری ادرار و بهبود رضایت جنسی بسیار موثر است. انجام این ورزش‌ها در چند نوبت در روز، ماهیچه‌های کف لگن را سفت می‌کند.

۲- استروژن درمانی

درمان جایگزینی هورمونی در گذشته، نوعی درمان ترسناک به شمار می‌رفت، اما امروزه زنان می توانند با آسودگی خیال بیشتر، از این درمان‌ها استفاده کنند. درمان جایگزین هورمونی، جایگزین هورمون‌هایی می‌شود که بعد از یائسگی، یا زمانی که بدن به دلایل پزشکی تولید استروژن و سایر هورمون‌ها را کاهش می‌دهد، دیگر تولید نمی‌شوند. 

کرم‌های جایگزین هورمونی، کاربردی ساده و آسان دارند و از طریق پوست جذب و وارد جریان خون می‌شوند. این کرم‌ها دوز مناسبی از هورمون‌ها را از طریق پوست به بدن جذب و به تسکین گرگرفتگی، تعریق شبانه، افسردگی و سایر علائم یائسگی کمک می‌کنند.

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

بیشتر بخوانید: چه کسانی به لابیاپلاستی نیاز دارند؟/ویدئو

۳- درمان های گیاهی

کرم‌های گیاهی می‌توانند در درمان شلی واژن موثر باشند. برای اطمینان از این روش درمان، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

۴- تنگی واژن با ویتامین E

ویتامین E که برای درمان مشکلات مربوط به پوست شناخته شده است، بافت و خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می‌بخشد. بنابراین، می‌توان از آن برای سفت کردن واژن استفاده کرد. برای این کار، روندی را که در ادامه می‌گوییم، انجام بدهید: 

  • یک کپسول ویتامین E را بردارید. 
  • حواستان باشد که کپسول ویتامین E را باز نکنید. 
  • در حالت ایستاده یا دراز کشیده، کپسول را با احتیاط وارد واژن کنید.
  • محلول pH موجود در واژن شما باعث می‌شود کپسول باز شود. 

اغلب پزشکان معتقدند، این روش چندان برای تنگ کردن واژن موثر نیست، با این حال اگر می‌خواهید تنگی واژن با ویتامین E را امتحان کنید، حتما پیش از آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید. 

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

جراحی برای تنگ کردن واژن 

اگر ناراحتی و علائم شلی واژن مداوم است، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر وضعیت شما شدید باشد، متخصص زنان و زایمان ممکن است جراحی را برای تنگ کردن واژن توصیه کند. این جراحی‌ها می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را نیز بهبود ببخشند.

اگر وضعیت شما شدید باشد، متخصص زنان و زایمان ممکن است جراحی را برای تنگ کردن واژن توصیه کند. این جراحی‌ها می‌توانند بی‌اختیاری ادرار را نیز بهبود ببخشند.

واژینوپلاستی

واژینوپلاستی، نوعی جراحی است که به طور خاص برای سفت کردن و تنگی واژن، طراحی شده است. در این روش، جراح تکه‌ای از پوست اضافی را از پشت واژن، هم از داخل و هم از دهانه واژن برمی‌دارد، سپس بافت‌ها را به هم می‌دوزد. 

بهبودی واژینوپلاستی ممکن است مدت زیادی طول بکشد، بنابراین مهم است که قبل از انتخاب این روش، شرایط خود را به دقت بسنجید. شما باید حداقل به مدت ۶ هفته از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

به این نکته مهم توجه کنید که جراحی واژینوپلاستی فقط برای خانم‌هایی مناسب است که قصد بچه‌دار شدن ندارند.

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

درمان های لیزری

بر اساس آخرین تحقیقات، موثرترین درمان غیرتهاجمی برای شلی واژن، درمان‌های تنگ‌کننده واژن با لیزر است.

درمان‌های لیزری با قرار دادن اسپکولوم لیزر در کانال واژن انجام می‌شود. لیزر، با ساطع کردن به لایه بیرونی بافت واژن، عمیق نفوذ می‌کند. این انرژی گرمایی یک پاسخ درمانی را تحریک می‌کند و باعث می‌شود بافت واژن کلاژن بیشتری تولید کند. کلاژن جدید، پوست را سفت می‌کند و توانایی طبیعی واژن را برای روانکاری افزایش می‌دهد.

ممکن است در طول این جراحی، گرمای ملایمی را احساس کنید، اما نباید درد داشته باشید. به مدت ۲ هفته یا بیشتر پس از لیزر درمانی، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تجربه عمل لابیاپلاستی، دلایل نیاز به آن چیست؟

تنگی واژن با ویتامین E و سایر روش ها

بیشتر بخوانید: برای سلامت واژن چه باید کرد؟

خلاصه

پس از زایمان، یا در دوره یائسگی، واژن دچار شلی می‌شود. برخی از روش‌های تنگی واژن، استفاده از ویتامین E، درمان‌های جایگزین هورمونی یا واژینوپلاستی و لیزردرمانی هستند.  

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

منبع: coyleinstitute.com

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.