۲۳۸۵۰۶
۸۸
۸۸

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

سرطان سینه در مردان در مقایسه با زنان، نادر است. با این حال، ماموگرافی برای مردان، می‌تواند از این سرطان پیشگیری، یا آن را به موقع شناسایی کند.

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

سرطان سینه در مردان در مقایسه با زنان، نادر است. با این حال، ماموگرافی برای مردان، می‌تواند از این سرطان پیشگیری، یا آن را به موقع شناسایی کند. 

در این مقاله می‌خوانید: 

سرطان سینه در مردان

در ایالات متحده، حدود 1 نفر از هر 100 مبتلا به سرطان سینه، مرد هستند. 

ماموگرافی، یک اشعه ایکس است که به تعیین علائم سرطان سینه کمک می‌کند. ماموگرافی غربالگری معمولا برای مردهایی با خطر متوسط سرطان سینه، توصیه نمی‌شود. 

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

بیشتر بخوانید: فتق بیضه در مردان، لاپاروسکوپی و سایر روش‌های درمان

ماموگرافی تشخیصی

ماموگرافی منظم غربالگری سرطان سینه برای مردهایی که دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه هستند، یا در معرض جهش ژنی ارثی BRCA1 یا BRCA2 قرار دارند، انجام می‌شود.

این مقاله، شما را درباره خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان، نحوه انجام ماموگرافی و تفسیر آن، راهنمایی می‌کند. 

مردهایی که دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان هستند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان سینه مبتلا شوند. 

سرطان سینه در مردان، کدام افراد در معرض خطر هستند؟ 

برخی از آقایان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند که شامل موارد زیر است: 

پیوند ژنتیکی

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط بیولوژیکی قوی، با سرطان سینه مردانه وجود دارد. مردهایی که دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان هستند، احتمال بیشتری دارد که به این سرطان مبتلا شوند.  

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان سینه مردانه، دارای برخی از جهش‌های ژنی مانند BRCA هستند. جهش‌های ژنی PALB2 و CHEK2 هم با خطر بالاتر سرطان سینه مردان مرتبط است. با این حال، ناشناخته‌های زیادی در مورد رد پای ژنتیکی سرطان سینه مردانه وجود دارد.

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

بیشتر بخوانید: قدرت باروری مردان تا چند سالگی

سایر عوامل خطر

علت دقیق سرطان سینه مردانه، همچنان یک راز است، اما علاوه بر جهش‌های ژنتیکی و سابقه خانوادگی، برخی دیگر از عوامل خطر وجود دارد که ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. این عوامل خطر عبارتند از: 

  • سن بالا
  • سابقه مصرف داروهای پرواستروژن 
  • پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه
  • اضافه‌وزن یا چاقی
  • بیماری کبد
  • آسیب یا برداشتن بیضه
  • سندرم کلاین فلتر (وجود یک کروموزوم Y و دو یا چند کروموزوم X)
  • ژنیکوماستی (بافت پستان بزرگ شده)

ماموگرافی سالیانه زمانی شروع می‌شود که شما از سن تشخیص سرطان در اقوامتان، ۱۰ سال جوان‌تر هستید. مثلا اگر سرطان سینه در اقوام درجه یک شما در ۶۵ سالگی تشخیص داده شده، ماموگرافی سالانه شما باید از ۵۵ سالگی شروع شود.

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

بیشتر بخوانید: درمان قطعی ویروس اچ پی وی در مردان

علائم سرطان سینه در مردان

توده سفت و بدون درد، یکی از علائم شایع سرطان سینه مردان است. ممکن است تغییراتی در پوست پستان مانند فرورفتگی یا چروک شدن نیز رخ دهد. علائم دیگر شامل موارد زیر است: 

  • ترشحات نوک سینه
  • انقباض نوک پستان (چرخش نوک پستان به داخل)
  • تغییر رنگ پوست نوک پستان و ناحیه اطراف آن (تیره شدن رنگ پوست، اما بر اساس رنگ پوست متفاوت است)
  • توده های زیر بازو، یا در امتداد استخوان ترقوه (نشانه‌ای مبنی بر اینکه سرطان سینه شروع به حرکت کرده است)

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

ماموگرافی برای مردان

انجام ماموگرافی برای فردی که بافت پستان کمی دارد، ممکن است دشوار باشد. ماموگرافی‌های غربالگری به طور معمول برای مردان که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان سینه هستند، انجام نمی‌شود. این ماموگرافی‌ها ممکن است برای افرادی که به دلیل جهش ژنتیکی در معرض خطر بالاتری قرار دارند، انجام شود.

بیشتر بخوانید: آبسه مقعدی در مردان، چیست و چگونه درمان میشود؟

چه کسی ماموگرافی را انجام می دهد؟

یک پزشک یا تکنسین، ماموگرافی شما را انجام می‌دهد و رادیولوژیست، گزارش را تفسیر می‌کند. معمولا در عرض دو هفته، نتایج ماموگرافی خود را دریافت خواهید کرد، اما زمان انتظار ممکن است متفاوت باشد.

بهتر است از دئودورانت، ضد تعریق، پودر، لوسیون یا عطرهایی که ممکن است صحت ماموگرافی شما را به خطر بیندازند، استفاده نکنید. 

آماده شدن برای ماموگرافی

توصیه می‌شود که در روز ماموگرافی، یک پیراهن راحت بپوشید که بتوانید به راحتی آن را دربیاورید. بهتر است از دئودورانت، ضد تعریق، پودر، لوسیون یا عطرهایی که ممکن است صحت ماموگرافی شما را به خطر بیندازند، استفاده نکنید. اگر در روز ماموگرافی دچار درد سینه شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

در طول پروسه ماموگرافی چه اتفاقی رخ می دهد؟  

ماموگرافی از اشعه ایکس برای کمک به تشخیص سرطان سینه استفاده می‌کند. هر یک از سینه‌ها یک به یک بررسی می‌شوند. قبل از ماموگرافی، پزشک در مورد سابقه پزشکی‌تان با شما صحبت و موارد حیاتی مانند وزن و فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. اگر ایمپلنت سینه دارید، پیش از ماموگرافی به پزشک اطلاع بدهید.

در مرحله بعد، پزشک در مورد این روش، انتظارات و پیگیری‌های بعد از آن به شما توضیحات لازم را ارائه خواهد داد. سپس باید پیراهن خود را دربیاورید تا ماموگرافی شروع شود. کل این ویزیت، معمولا حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

باید قفسه سینه شما روی دستگاه قرار بگیرد. دو یا چند تصویر از هر طرف قفسه سینه گرفته می‌شود و بین هر تصویر باید تغییر موقعیت بدهید.

باید جلو دستگاه ماموگرافی بایستید. باید قفسه سینه شما روی دستگاه قرار بگیرد. دو یا چند تصویر از هر طرف قفسه سینه گرفته می‌شود و بین هر تصویر باید تغییر موقعیت بدهید. برای هر تصویر، قفسه سینه شما به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه بین دو صفحه فشرده می‌شود.

احتمالا فقط در طول این فرایند احساس فشار خواهید داشت، اما ممکن است دردناک هم باشد. اگر درد داشتید، به پزشک اطلاع بدهید تا فشار را تنظیم کند.

پس از تکمیل این فرایند، کیفیت تصاویر ارزیابی می‌شوند. در صورت نداشتن کیفیت مناسب، لازم است تصویربرداری تکرار شود. سپس می‌توانید پیراهن خود را بپوشید و اتاق تصویربرداری را ترک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین فوق تخصص اورولوژیست تهران کیست؟

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

تفسیر نتایج ماموگرافی

هنگامی که نتایج ماموگرافی مشخص شد، ممکن است پزشک با شما تماس بگیرد، یا شاید لازم باشد خودتان در زمان مقرر برای دریافت جواب آزمایش به محل انجام ماموگرافی مراجعه کنید. پس از آن باید از پزشکتان وقت ویزیت بگیرید تا نتایج ماموگرافی را برایتان توضیح بدهد. 

به طور معمول، گزارش ماموگرافی، شامل امتیاز ۰ تا ۶ و همچنین شرحی از تراکم سینه شما خواهد بود.

  • ۰: آزمون ناقص، یا بی‌نتیجه
  • ۱: نتیجه آزمایش منفی یا طبیعی است
  • ۲: یافته غیر سرطانی خوش‌خیم
  • ۳: یک یافته احتمالی خوش‌خیم با خطر بسیار کم بدخیمی (سرطان) که نیاز به پیگیری دارد
  • ۴: ناهنجاری مشکوک و نیاز به بیوپسی (در این مورد باید از بافت مشکوک، نمونه‌برداری و توسط آزمایشگاه، تجزیه و تحلیل شود)
  • ۵: یک یافته بسیار مشکوک (بیش از ۹۵درصد) بدخیمی (در این مورد، بیوپسی/ نمونه‌برداری فوری باید انجام شود)
  • ۶: بدخیمی شناخته‌شده و اثبات‌شده با بیوپسی (در این مرحله، باید درمان فوری آغاز شود

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اورولوژی

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

سئوالات متداول درباره ماموگرافی برای مردان

در ادامه با سئوالات متداول درباره ماموگرافی برای مردان آشنا می‌شوید: 

آیا مردان می توانند خودآزمایی سینه انجام دهند؟

بله. اگر والدین، خواهر و برادر، یا فرزندی دارید که مبتلا به سرطان سینه، یا جهش‌های BRCA1 یا BRCA2 هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستید. خودآزمایی معمولی پستان، یکی از راه‌های کمک به غربالگری سرطان سینه است که کمک می‌کند توده‌ها را در مراحل اولیه تشخیص بدهید. سرطان سینه در مراحل اولیه، با موفقیت قابل درمان است.

اگر والدین، خواهر و برادر، یا فرزندی دارید که مبتلا به سرطان سینه، یا جهش‌های BRCA۱ یا BRCA۲ هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستید.

آیا ماموگرافی برای مرد درد دارد؟

نه! ممکن است کمی فشار احساس کنید، اما ماموگرافی برای مردان معمولا دردناک نیست. اگر احساس درد کردید، به تکنسین اطلاع دهید تا فشار را تنظیم کند.

ماموگرافی برای مردان، در صورت وجود عوامل خطر

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

به جای ماموگرافی برای مردان، سونوگرافی قابل قبول است؟ 

ماموگرافی، رایج‌ترین فناوری تصویربرداری مورد استفاده برای غربالگری سرطان سینه است. با این حال، سونوگرافی پستان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که اغلب به علت بررسی ضایعات مشکوک، اثربخشی بالا و هزینه کم استفاده می‌شود.

خلاصه

ماموگرافی، یک عکس اشعه ایکس است که از پستان/ قفسه سینه عکس می‌گیرد تا علائم سرطان سینه را اسکن کند. سرطان سینه در مردان نادر است، بنابراین اگر کمتر در معرض خطر هستید، معمولا ماموگرافی غربالگری منظم توصیه نمی‌شود. با این حال، در صورت داشتن علائم سرطان سینه، لازم است ماموگرافی تشخیصی، انجام شود. مردهایی که دارای سابقه خانوادگی، یا جهش ژنتیکی هستند، یا ژنیکوماستی دارند، لازم است ماموگرافی غربالگری سالانه انجام دهند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: verywellhealth.com

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.