۲۴۰۴۸۸
۴۱
۴۱

میزان درد دندان کودک بعد از عصب کشی

عصب‌کشی کودک از جمله متداول‌ترین پروسه‌های درمان اعصاب در میان کودکان شناخته می‌شود. هنگامی که پوسیدگی دندان شیری تا حد زیادی به عمق برسد، به عصب نیز آسیب می‌رساند. کودک در این شرایط به انجام عصب‌کشی دندان نیاز خواهد داشت. در این روش پزشک از بی‌حسی استفاده می‌کند تا کودک درد کمتری را احساس نماید؛ با از بین رفتن اثرات بی‌حسی امکان احساس درد توسط کودک وجود دارد که میزان آن به آستانه تحمل وی وابسته است. از جمله راه‌هایی مؤثر برای کاهش درد بعد از عصب‌کشی در کودکان می‌‌توان به مصرف داروهای ضدالتها...

عصب‌کشی کودک از جمله متداول‌ترین پروسه‌های درمان اعصاب در میان کودکان شناخته می‌شود. هنگامی که پوسیدگی دندان شیری تا حد زیادی به عمق برسد، به عصب نیز آسیب می‌رساند. کودک در این شرایط به انجام عصب‌کشی دندان نیاز خواهد داشت. در این روش پزشک از بی‌حسی استفاده می‌کند تا کودک درد کمتری را احساس نماید؛ با از بین رفتن اثرات بی‌حسی امکان احساس درد توسط کودک وجود دارد که میزان آن به آستانه تحمل وی وابسته است. از جمله راه‌هایی مؤثر برای کاهش درد بعد از عصب‌کشی در کودکان می‌‌توان به مصرف داروهای ضدالتهاب و ضددرد، استفاده از کمپرس یخ،استراحت کافی، مصرف غذاهای نرم و سرد و... اشاره کرد. کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان در این باره اطلاعات کافی، در ادامه مقاله در اختیار شما قرار داده است.

 

میزان درد دندان کودک بعد از عصب کشی

آشنایی با عصب کشی کودک

عصب‌کشی کودک یکی از اقدامات رایج میان افراد محسوب می‌شود. تصور اغلب والدین بر آن است که عصب‌کشی دندان شیری کودک به عصب‌کشی دندان دائمی بزرگسالان شباهت دارد. بنابراین احساس می‌کنند که کودک قادر به تحمل عصب‌کشی نخواهد بود؛ اما این تصور اشتباه است. عصب‌کشی دندان کودکان شباهتی با دندان بزرگسالان نداشته و پروسه انجام آن دارای پیچیدگی خاصی نیست. این شیوه درمانی ممکن است احساس درد و ناراحتی را در پی داشته باشد؛ اما دندانپزشک از بی‌حسی موضعی همچون مدل‌های مختلف اسپری و ژل استفاده خواهد کرد تا کودک درد و ناراحتی کمتری را احساس نماید.

درد دندان بعد از عصب کشی کودک و میزان آن

شیوه‌های مختلفی وجود دارند که به کمک آن می‌توان عصب دندان را جهت انجام عصب‌کشی بی‌حس کرد. بی‌شک در دندانپزشکی اطفال شاهد استفاده از بهترین روش‌ها برای از بین بردن درد پروسه عصب‌کشی هستیم. در صورتی که بی‌حسی به‌صورت مناسب انجام گیرد، کودک در زمان عصب‌کشی و پس از آن، درد خاصی را احساس نخواهد کرد. تنها در شرایطی که بخش‌های درونی یا پالپ دندان فرد در درازمدت دچار پوسیدگی شود یا با آسیب‌های شدیدی همچون التهاب زیاد یا عفونت مواجه گردد، فرد درد را احساس خواهد کرد.

در این شرایط دندانپزشک دندان کودک را مورد ارزیابی قرار داده و برحسب صلاح‌دید خود، امکان دارد پالپکتومی را جایگزین پالپوتومی نماید. در این تکنیک شاهد خروج عصب ریشه دندان کودک هستیم. در شرایطی که دندانپزشک الزام ببیند، امکان استفاده از داروهای مسکن و آنتی ‌بیوتیک‌ها پس از عصب‌کشی کودک وجود دارد. هنگامی که تاثیر داروی بی‌حسی از بین می‌رود، از آنجایی که روی دندان اقداماتی صورت گرفته و تزریق انجام شده، ممکن است کودک درد را احساس کند.

تفاوت‌های بسیاری میان کودکان از نظر آستانه تحمل درد دیده می‌شود؛ از این‌رو در برخی از کودکان امکان دارد هیچ مشکلی مشاهده نگردد و در بعضی دیگر درد بیشتری احساس شود. از جمله رایج‌ترین مسکن‌ها می‌توان به استامینوفن و ایبوپروفن اشاره کرد. اغلب کودکان مایل به استفاده از شربت‌ها هستند؛ اما استفاده از قرص یا شیاف با تجویز پزشک مانعی ندارد. شباهت‌های بسیاری میان سوسپانسیون یا قطره خوراکی پاراکید با استامینوفن وجود دارند.

میزان درد دندان کودک بعد از عصب کشی

التهاب بعد از عصب کشی دندان کودک

پس از عصب‌کشی دندان کودک ممکن است با التهاب مواجه شویم که این مورد اغلب واکنش طبیعی بدن به پروسه درمانی محسوب می‌شود؛ البته در بعضی از موارد احتمال دارد که کودکان با درد و ناراحتی بیشتری مواجه گردند. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به درد، تورم، حساسیت و خونریزی اشاره کرد. در شرایطی که متوجه نشانه‌های التهاب بعد از عصب‌کشی دندان کودک خود شده‌اید، بهتر است بدانید که تاثیرات این نشانه‌ها موقتی بوده و پس از مشورت با دندانپزشک، امکان مصرف داروهای مسکن جهت تسکین آن‌ها وجود خواهد داشت. البته در شرایطی که درد و التهاب کودک به مرورزمان بهبود نیافت و ادامه پیدا کرد، می‌بایست این مسئله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا اقدامات لازم جهت درمان آن صورت گیرند.

شیوه های موثر کاهش درد بعد از عصب‌ کشی دندان کودکان

کودکان بعد از انجام عصب‌کشی دندان، درد اندک و قابل تحملی را تجربه می‌کنند؛ البته در بعضی از موارد نیز ممکن است کودک متوجه درد و ناراحتی بیشتری شود. همچنین فرد می‌تواند به عوارضی همانند تب، عفونت، تورم، چرک در قسمت عصب‌کشی و... مبتلا گردد. توجه داشته باشید که پس از عصب‌کشی، کودک نباید گونه و لب خود را گاز بگیرد و زخم سفیدی ایجاد شود. علاوه‌بر استفاده از داروهای مسکن، شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌‌توان درد حاصل از عصب‌کشی را کاهش داد‌. دیگر شیوه‌های موثر در کاهش درد پس از عصب‌کشی به شرح زیر هستند.

  • مصرف داروهای ضدالتهاب و ضددرد: بهترین دندانپزشک اطفال نیز اغلب اقدام به تجویز داروهای مسکن همچون ایبوپروفن می‌کند. ایبوپروفن یک مدل داروی آرام‌بخش و ضدالتهاب در جهت کنترل درد به‌شمار می‌رود. البته این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که مصرف داروها برای کودک تنها باید با تجویز دندانپزشک صورت گیرد یا این‌که پیش از مصرف دارو، دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • استفاده از کمپرس یخ: بهتر است کمپرس یخ را روی بخش مدنظر قرار داده تا درد و التهاب دندان کودک که ناشی از عصب‌کشی است، التیام یابد. این پروسه باید به مدت چند دقیقه صورت پذیرد. توجه داشته باشید که یخ نباید برای مدت زمان طولانی مستقیماً روی پوست قرار گیرد.

  • استراحت کافی: یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان درد و التهاب دندان کودک را بهبود ببخشید، استراحت کافی و ممانعت از انجام فعالیت بدنی و تحرک بالا است. با رعایت این نکته بهبودی سریع‌تر حاصل خواهد شد.

  • مصرف غذای نرم و سرد: کودک شما بهتر است از غذاهای نرم و سرد استفاده کند تا درد و التهابات حاصل از عصب‌کشی دندان بهبود یابد. این غذاها شامل ماست، سوپ، پوره سیب‌زمینی، شیربرنج، موز، کیک و دیگر مواد غذایی می‌‌شوند. البته تا زمانی که بی‌حسی همچنان ادامه دارد، مصرف غذا ممنوع خواهد بود؛ چراکه ممکن است دندان تحت فشار قرار گیرد و این مسئله، ترک و شکستگی دندان را در پی خواهد داشت.

  • استفاده از دهانشویه‌های مناسب: زمانی که کودک شما از دهانشویه مناسب استفاده کند، درد و التهاب دندان وی بعد از انجام عصب‌کشی کاهش خواهد یافت؛ برای مثال دهانشویه‌هایی که در ساخت آن‌ها از آلوئه‌ورا استفاده شده، گزینه مناسبی برای کودکان هستند.

  • مشورت با دندانپزشک: در صورتی که کودک شما پس از عصب‌کشی دندان متوجه هر نوع درد یا ناراحتی گردید، توصیه می‌شود که این مسئله را با دندانپزشک معالج خود در میان بگذارید. دندانپزشک در این شرایط، نشانه‌ها را به‌ همراه شرح حال کودک بررسی کرده و اقدام به تجویز شیوه درمانی و داروهای مناسب می‌نماید.

میزان درد دندان کودک بعد از عصب کشی

سخن پایانی

در برخی از موارد کودکان به عصب‌کشی دندان شیری نیاز خواهند داشت. به علت کشیده شدن اعصاب دندان پس از عصب‌کشی، کودک درد زیادی را متحمل نخواهد شد؛ اما در بعضی از موارد ممکن است کودک درد خفیفی را احساس کند که با کمک یک‌سری روش‌ها همچون استفاده از کمپرس یخ، مصرف غذاهای نرم و سرد، استراحت کافی، مصرف داروهای ضدالتهاب و ض درد، امکان بهبود آن وجود دارد. پیش از مصرف هر نوع مسکنی بهتر است این مسئله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

 

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.