۱۴۴۰۱۳
۱۸۰۵
۱۸۰۵

علائم ویروس زیکا در بارداری

ویروس زیکا از خانواده فلاوی ویروس‌ها و به وسیله نوعی پشه به نام aegypti گسترش می‌یابد.

ویروس زیکا از خانواده فلاوی ویروس‌ها و به وسیله نوعی پشه به نام aegypti گسترش می‌یابد. ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس بدون علامت و در بیشتر مبتلایان، عفونت به شکل خفیف بروز می‌کند.

علائم عفونت با ویروس زیکا
تب، درد مفاصل‌، راش‌های ماکولوپاپولر و ورم ملتحمه چشم از علائم این بیماری است. مدت زمان علائم بیماری کمتر از یک هفته و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر نادر است‌.
هر چند اطلاعات درمورد وقوع بیماری در بارداری کم است، ولی شواهدی از افزایش استعداد ابتلا به این بیماری در اثر بارداری و یا افزایش شدت این بیماری در بارداری در دست نیست‌.

راهکار
در صورت ابتلای مادر به ویروس زیکا در بارداری‌، احتمال ابتلای جنین محرز است. تاکنون میکروسفالی بین نوزادان متولد شده از مادران مبتلا در بارداری مشاهده شده، لذا مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا خط مشی‌هایی برای مراقبت مادران باردار در مقابل این ویروس گزارش کرده که به شرح ذیل است‌:
ممنوعیت مسافرت مادران باردار به مناطقی که ویروس زیکا فعال است (‌در حال حاضر مرکز و جنوب آمریکا )
پشه عامل این بیماری معمولا در طول روز نیش می‌زند‌. کسانی که به مناطق پر خطر مسافرت می‌کنند، تمهیدات پیشگیری از گزش پشه داشته باشند، ‌مثل استفاده از مواد دافع حشره که معمولا مصرف آنها در بارداری بلامانع است‌.
زنان باردار دارای علامت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی که ظرف دو هفته اخیر مسافرت داشته‌اند، بایستی تحت آزمایشات لازم قرار گیرند. ضمنا تست تشخیصی در حال حاضر RT-PCR جهت تشخیص آنتی بادی در خون‌ است.
برای همه زنان باردار علامت‌دار‌، چه تست سرولوژی مثبت باشد چه منفی‌، اولترا سونوگرافی درخواست می‌شود. همچنین سونوگرافی برای بیماران بدون علامت با سابقه سفر به مناطق پرخطر الزامی است‌.
بعد از زایمان‌، بایستی جفت و بند ناف جهت بررسی ویروس زیکا آزمایش شود‌.
لازم به ذکر است این بیماری درمان دارویی ندارد و تمام اقدامات درمانی صرفا جنبه حمایتی دارد‌.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.