۹۷۳۴۱
۷۳۳۶
۷۳۳۶

سونوگرافی چهار بعدی جنین، چه تفاوتی دارد؟

شکی نیست که در طول مدت این نه ماه دلتان می خواهد چهره جنین، دست ها و پاهایش را ببینید.

شکی نیست که در طول مدت این نه ماه دلتان می خواهد چهره جنین، دست ها و پاهایش را ببینید. امروزه با وجود سونوگرافی سه بعدی (۳D) و چهاربعدی (۴D) این امر محقق شده است. در سونوگرافی های معمولی تنها تصویری دو بعدی به دست می آید. با انجام سونوگرافی سه و چهاربعدی می توانید عکسی از فرزندتان حتی قبل از تولدش داشته باشید.
قبل از انجام سونوگرافی سه بعدی بهتر است بدانید که هدف از انجام این سونوگرافی گرفتن عکس یادگاری نیست بلکه برای اطمینان از سلامت جنین انجام می شود.

چه تفاوتی بین سونوگرافی دو بعدی (2D) ، داپلر ، سه بعدی و چهار بعدی وجود دارد؟
در سونوگرافی دو بعدی ابتدا شکم را با ژل لوبریکنت کمی لغزنده می کنند. سپس پروب (ترنسدیوسر) سونوگرافی روی شکم قرار داده می شود. به وسیله این دستگاه امواج صوتی به سمت جنین فرستاده می شود. بازتاب این امواج صوتی توسط دستگاه ثبت شده و تصویری دو بعدی از جنین را نمایش می دهد.
در سونوگرافی داپلر نیز از همین امواج صوتی استفاده می شود. این بار یک پروب با دست روی شکم حرکت داده می شود تا امواج را به سمت جنین فرستاده و وضعیت و موقعیت جنین را مشخص کند. همچنین ضربان قلب جنین را نیز می توان همزمان پیدا کرد.
در سونوگرافی سه بعدی ، توسط امواج صوتی دو تصویر جداگانه در دو جهت از جنین دریافت می شود. دستگاه این دو تصویر را با هم انطباق داده و تصویری سه بعدی در اختیار ما قرار می دهد. دراین سونوگرافی عکسی از جنین به دست می آید که در آن صورت جنین کاملا قابل تشخیص است.

چرا سونوگرافی در بارداری انجام می شود؟
سونوگرافی 2 بعدی و داپلر به صورت روتین در دوران بارداری برای بررسی وضعیت سلامت جنین ، سمع صدای قلب و تشخیص ناهنجاری های آشکار مورد استفاده قرار می گیرند. سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی جزئیات دقیق تری در مورد جنین هایی که احتمال می رود در معرض خطر باشند ، به ما نشان می دهند. کام و لب شکاف دار ( لب شکری) و ناهنجاری های لوله عصبی را می توان تا حدی توسط سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی شناسایی کرد.

آیا سونوگرافی 3 بعدی (3D) و 4 بعدی (4D) برای جنین مضر است؟
با اینکه انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی و داشتن عکس جنین قبل ازتولد می تواند خیلی هیجان انگیز باشد ، برخی نگرانی ها در مورد اینکه سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی برای جنین خطرناک باشد ، وجود دارد.
در حال حاضر هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر خطرناک بودن سونوگرافی و اولتراسوند وجود ندارد. تا کنون ثابت نشده که امواج صوتی مورد استفاده در اولتراسوند بتواند به جنین آسیب بزند.
کالج زنان و مامایی آمریکا (ACOG) اظهار می دارد با اینکه تاکنون هیچ خطری در مورد اولتراسوند به اثبات نرسیده اما ممکن است در آینده شاهد تاثیرات اندک این امواج صوتی در فرد باشیم. سازمان غذا و دارو (FDA) طی تحقیقاتی نشان داده است که امواج صوتی در برخورد با بافت های بدن قادرند به مقدار جزئی دمای ناحیه را بالا ببرند و حباب های بسیار ریزی درون بافت و مایعات بدن ایجاد کنند. تاثیر و عوارض احتمالی این امر هنوز مشخص نشده است.
در نتیجه توصیه می شود از انجام سونوگرافی های بی مورد خودداری شده و تنها در مواقع لزوم (شامل مراقبت های روتین و برای بررسی وضعیت جنین ) از اولتراسوند استفاده شود.
در سونوگرافی های سه بعدی و چهار بعدی مدت زمانی که جنین در معرض امواج صوتی (اولتراسوند) قرار می گیرد بسیار بیشتر و طولانی تر از سونوگرافی معمولی است. از این رو بهتر است از انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی بی مورد پرهیز شود.
منبع: zimed

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.