۲۴۰۹۸۱
۲۳۷
۲۳۷

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!

هنوز حتی به اواسط فصل تابستان نرسیده‌ایم که دمای هوا هم‌چنان در حال افزایش است، اما شما نباید گرمای هوا را برای ورزش نکردن خود بهانه کنید. این مقاله را بخوانید تا با بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان آشنا شوید.

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!

ورزش در تابستان با رعایت بعضی از نکات ایرادی ندارد و اتفاقاً بسیار هم توصیه می‌شود. بایدها و نبایدهای ورزش در فصل تابستان به شما می‌گویند که بهتر است در خانه ورزش کنید یا اگر بیرون را ترجیح می‌دهید، حداقل مراقب باشید که زیاد عرق نکنید و بدن‌تان دچار کم آبی و گرمازدگی نشود.


بیشتر بخوانید: ۵ ترفند برای پیشگیری از کم آبی بدن در گرمای تابستان


در این مقاله می‌خوانید:

فواید ورزش در تابستان

فواید ورزش در تابستان عبارتند از:

  • افزایش کالری سوزی: ورزش در دمای زیاد می‌تواند باعث افزایش مصرف کالری و سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن شود. در واقع، ورزش در گرما انرژی بیشتری می‌طلبد، زیرا بدن انرژی بیشتری را صرف تلاش برای خنک کردن خود می‌کند.
  • افزایش استقامت قلبی عروقی: هنگامی که در گرما ورزش می‌کنید، سیستم قلبی عروقی شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد که استقامت شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند تا در سایر شرایط آب و هوایی عملکرد بهتری داشته باشید.
  • قرار گرفتن در معرض ویتامین دی: ورزش در تابستان و زیر نور خورشید در بیرون از خانه به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین D بسازد. این ویتامین برای داشتن استخوان‌های قوی و سیستم ایمنی سالم ضروری است.
  • مزایای سلامت روان: فعالیت بدنی در زیر نور خورشید و هوای تازه می‌تواند منجر به حال و احوال بهتر، کاهش سطح استرس و احساس رفاه بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: برای لاغر شدن کی ورزش کنیم، قبل از غذا یا بعد از غذا؟


عوارض ورزش در تابستان

عوارض ورزش در تابستان عبارتند از:

  • خطر کم آبی بدن: به دلیل تعریق زیاد، ورزش در هوای گرم خطر کم آبی بدن را افزایش می‌دهد. کم آبی نیز به نوبه خود می‌تواند باعث خستگی، گرفتگی عضلات، سبکی سر و حتی اختلالات مرتبط با گرما از جمله گرمازدگی شود.
  • کاهش عملکرد: کاهش استقامت عضلانی ناشی از افزایش دمای بدن (هیپرترمی) وضعیتی است که در آن، ظرفیت ماهیچه‌ها برای انقباض مکرر یا مداوم برای یک مدت زمان طولانی کاهش می‌یابد.

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!


بیشتر بخوانید: توصیه های غذایی برای پیشگیری از گرمازدگی تابستان


بایدها و نبایدهای ورزش در فصل تابستان

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان به شما کمک می‌کنند تا از عوارض ورزش در این فصل در امان بمانید و در عوض، بتوانید از تمام فواید آن بهره‌مند شوید. این بایدها و نبایدها عبارتند از:

بهترین زمان ورزش در تابستان را فراموش نکنید!

بهترین زمان برای تحرک در این فصل، صبح زود و غروب‌ است که البته تا حدودی به محل زندگی شما نیز بستگی دارد. به طور کلی، ساعات بین 10 صبح تا 3 بعد از ظهر گرم‌ترین هستند. پس برای ایمنی بیشتر تا حد امکان قبل از ساعت 9 صبح و بعد از ساعت 7 غروب ورزش کنید. هم‌چنین، اخبار هواشناسی را نیز نگاه بیندازید تا ببینید چه زمانی از روز دما به اوج خود می‌رسد و بر طبق آن برنامه ورزشی خود را بچینید.

بدن خود را هیدراته نگه دارید!

افزایش مصرف آب در هنگام ورزش چه هوا گرم باشد و چه نباشد ایده خوبی است. علاوه بر این، اگر یک ساعت یا بیشتر در فضای باز و گرمای زیاد ورزش می‌کنید، مقداری الکترولیت نیز با خود ببرید. البته لازم است اخطار دهیم که همیشه قبل از افزودن هر نوع مکملی به برنامه روزانه خود با پزشک‌تان صحبت کنید.

شدت ورزش خود را کاهش دهید!

ورزش در فصل تابستان به نوع آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، وقتی دمای هوای بیرون بیش از ۳۲ درجه سانتی‌گراد است، ورزشی مانند دوی سرعتی نباید انتخاب شما باشد. افزایش دما قلب و بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ورزش‌های سخت در گرما می‌توانند به سیستم قلبی عروقی شما فشار اضافی وارد کنند. پس راحت باشید و به خودتان زیاد سخت نگیرید. مخصوصاً حواس‌تان باشد که از محدودیت‌های عادی خود عبور نکنید.
به جای دوی سرعتی یوگا انجام دهید یا کلاس HIIT خود را رها کنید و به جای آن سراغ انجام ورزش پیلاتس بروید. پیاده‌روی یا انجام تمرینات قدرتی در یک جای سایه‌دار نیز گزینه‌های خوبی هستند. به علاوه، اگر هوا بادی باشد، می‌توانید از دوچرخه سواری نیز لذت ببرید.

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!


بیشتر بخوانید: ریکاوری بدن بعد از ورزش و بدنسازی، توصیه‌های مفید!


هنگام ورزش در فصل تابستان لباس مناسب بپوشید!

اگر قصد ورزش کردن در آفتاب گرم تابستان را دارید، حتماً در انتخاب لباس خود دقت کنید. توصیه‌های ما عبارتند از:

  • لباس‌های سبکی بپوشید که از جنس پارچه‌های قابل تنفس و عرق‌گیر هستند تا شما را خنک نگه دارند.  
  • کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی بپوشید تا هنگام ورزش در تابستان نور خورشید را از چشم‌ها و صورت‌تان دور نگه دارید.
  • برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

یادتان نرود که تابستان بهترین فصل برای شنا کردن است!

یکی از بهترین ورزش‌ها در هوای گرم شنا کردن است. پس اگر توانایی مالی و زمان کافی دارید، در هفته چند بار استخر بروید و شنا کنید. اگر شنا ورزش مورد علاقه شما نیست، به لیست بلند و بالای ورزش‌های آبی نگاه بیندازید و تک تک آن‌ها را امتحان کنید تا گزینه مورد علاقه خود را بیابید. شنا و دیگر ورزش‌های آبی نه تنها اثرات گرمای غیرقابل تحمل تابستان را خنثی می‌کنند، بلکه با مزایای دیگر خود باعث می‌شوند که بدن سالم‌تری داشته باشید.

خود را مجبور به ورزش کردن در هوای بیرون نکنید!

گاهی اوقات خطرات ورزش در هوای گرم بیرون ارزشش را ندارند و گزینه بهتر این است که یا در خانه یا در باشگاه که دارای کولر و تهویه هوا هستند ورزش کنید. توصیه ما این است که شاخص دما و رطوبت را بررسی کنید و اگر امتیاز آن بالاتر از 90 است، در خانه ورزش کنید و بیرون نروید.

بایدها و نبایدهای ورزش در تابستان!


بیشتر بخوانید: ۳ ورزش جادویی برای لاغر کردن کمر در خانه، حرفه‌ای و ساده!


کلام آخر

ورزش در تابستان هم می‌تواند برای شما مفید باشد و هم مضر. در واقع، همه چیز به این بستگی دارد که تا چه اندازه به باید و نبایدهای ورزش در این فصل پایبند می‌مانید و مراقب سلامت خود هستید. مهم‌ترین نکته این است که سراغ ورزش‌های سنگین نروید و تا می‌توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید تا بتوانید از فواید ورزش در این فصل بهره‌مند شوید و در عین حال، از خطرات آن دور بمانید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: onemedical

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.