۱۰۴۹۴۴
۴۳۸۰
۴۳۸۰

عوارض زایمان طبیعی، افتادگی رحم؟

اکثر مادران افتادگی رحم را ازعوارض زایمان طبیعی می دانند درحالیکه این غلط است.

اهمیت زایمان طبیعی و برتری آن نسبت به سزارین برافرادی که حتی اطلاعات کمی در زمینه پزشکی دارند، پوشیده نیست.دریافت خدمات مامایی باعث اصلاح دید مادران نسبت به زایمان طبیعی و در نهایت سلامت مادران و بچه ها را موجب می شود. به مناسبت روز ماما با خانم زهرا هاشمی، کارشناس مامایی گفتگو کرده ایم.

اصلی ترین مشکل ماماها چیست؟
مشکلات ماماها یکی دوتا نیست وخیلی زیاد است و اصلی ترین مشکل، مربوط به این موضوع است که ما زیر نظر نظام پزشکی هستیم و نظام مامایی و مستقل نداریم.

این مشکلات چگونه به فقدان نظام مامایی مربوط می شود؟
به غیر ازبیمه نبودن خدمات مامایی، جا نیفتادن زایمان طبیعی درجامعه و ترسی که متخصصان زنان در مادر باردار به وجود می آورند، تعلق نگرفتن سختی کار به ماما نیز ازمشکلات است. یک زایمان طبیعی ۱۵ ساعت طول می کشد و به دلیل حساس بودن مادر باردار، ماما استرس زیادی را در این ساعات تحمل می کند. اگر شیفت یک ماما تمام شده باشد و مادر باردار بر روی تخت رفته باشد، همان ماما باید تا پایان زایمان با مادرباردار همراه باشد و بچه را بگیرد. پرستارها به دلیل مستقل بودن نظام پرستاری ازنظام پزشکی، توانستند حقوق خود را راحت تر مطالبه و دریافت کنند، ما می دانیم که کار پرستاری نیز بسیار مشکل و طاقت فرساست اما کار ماماها هم همین طور است و باید سختی کار به ماما ها هم تعلق بگیرد

آیا بیمه نبودن خدمات مامایی و مراجعه نکردن به ماما در دوران بارداری و درنهایت شیوه متخصصان زنان، دراقبال بانوان به سزارین موثر هستند؟
متخصصان زنان، ماماها را رقیبِ خود می دانند. ویزیت مراقبت های بارداری که 8 تا 10 مرحله است، برای متخصصان زنان بسیار پول ساز است. مراقبت های بارداری توسط متخصصان زنان موجب شده است که سزارین زیاد شود، درحالیکه روش ماماها، برپایه زایمان طبیعی است. این مراقبت ها، درگذشته توسط ماماها انجام می شد، اما قدیمی های مامایی می گویند که 20 سال است که مراقبت توسط مطب مامایی را کاهش داده اند وفقط درشهرهای کوچک که متخصص زنان کم هستند، مراجعه به ماما به نسبت، کمی بیشتر است.

بیمه خدمات مامایی به تازگی، آن هم به صورت پایلوت در سه استان اجرا شده است و نتایج هم مثبت بوده است و قرار است که درکل کشور ویزیت مامایی و آزمایش و سونوگرافی بیمه شوند، اما تقریبا خیلی طول می کشد تا این خدمات درهمه کشور بیمه شوند. زایمان طبیعی حدود 15 ساعت وقت می گیرد، هرگز متخصص زنان وقت نمی کند که دراین 15 ساعت، دائما ضربان قلب بچه و دهانه رحم مادر باردار را چک کند اما در این 15 ساعت ماماها این کارو تمام کارهایی که متخصص زنان فقط در لحظات آخر زایمان می کند، انجام می دهند. برای متخصص زنان ارزش مالی ندارد که 15 ساعت از وقت خود را صرف یک مادر باردار کند و آنها در این مدت چندین سزارین ویا زایمان طبیعی به روش خودشان و در وقت پایانیِ زایمان انجام می دهند.

آیا زایمان طبیعی عوارض دارد؟
اکثر مادران افتادگی رحم را ازعوارض زایمان طبیعی می دانند درحالیکه این غلط است، افتادگی رحم در زایمان هایی که بچه بیش از۴ کیلوگرم وزن داشته باشد ویا بد در رحم قرار گرفته است و یا درمادرانی که مادرِ خودشان افتادگی رحم ومثانه داشته است، احتمالا از عوارض زایمان سخت است درحالیکه زایمان طبیعی همانطور که ازاسمش پیداست، یک زایمان طبیعی و نرمال و بدون عوارض است و افتادگی رحم بستگی به فرد، شرایط تغذیه و لگن مادر دارد واز عوارض زایمان طبیعی نیست. اکثر افراد بازشدن واژن در زایمان طبیعی را در لذت نبردن از روابط جنسی موثر می دانند که تصور اشتباهی است و ما این تصورات ونگرانی ها را برای مادران باردار توضیح می دهیم و آنها را ازاشتباه درمی آوریم.

اهمیت خدمات مامایی وعوارض سزارین چیست؟
سزارین آسم را افزایش می دهد و افزایش 25 درصدی دیابت مادران ویکی ازدلایل بچه های اوتیسم سزارین است وآمار مرگ و میر بچه ها دراثر سزارین زیاد است. پروسه ای که ماما ها برای به دنیا آوردن بچه طی می کنند، عوارض سزارین که یک عمل جراحی بزرگ است را ازبین می برد و ازطرفی بچه هایی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند، در مقابل بیماری هایی که مربوط به دستگاه ایمنی بدن است، مقاوم ترند. درهمه کشورهای پیشرفته خدمات مامایی با اهمیت هستند و حقوق مامایی از پرستاری بالاتر است و مامایی یک مهارت و تخصص است.

طرح تحول سلامت برای ماماها و رواج خدمات مامایی چه نتایجی داشته است؟
درطرح تحول سلامت، قصد داشتند که پست ها را برای یکسان شدن حقوق یکسان کنند و همه در این طرح مراقب سلامت تعریف شدند و در نتیجه دراین تعریف به ماما نیاز نیست. کارشناس سلامت در مراکز بهداشت نمی تواند مراقب مادر باردار باشد چون آموزش ندیده است و مراقبت های بارداری را ماماها باید انجام دهند نه کارشناس سلامت. اسم ماما از روی طرح تحول سلامت برداشته شده است. وقتی وزیر بهداشت می گوید که مامایی داریم که حتی یک بچه را نگرفته است که این حرف توهین به ماماهاست، چون این اتفاق هرگز نمی افتد و یا وقتی در۱۵ اردیبهشت امسال درجشن روز مامایی، بعد از انتقاد ماماها ازطرح تحول سلامت، ایشان به جای پذیرفتن آنها، ظاهرا عصبانی شدند.

مادر بارداربسیار حساس است و به فردی که از او مراقبت می کند، شدیدا وابسته می شود و هرچه او بگوید قبول می کند، ما ماماها هیچ موقع طوری با مادرباردار صحبت نمی کنیم که نسبت به زایمان طبیعی بدبین شود یا بترسد. ما همه کتاب های اصلی و پایه متخصصان زنان را می خوانیم و قسمت های جراحی حذف می شود. تنها فرق ما این است که اجازه جراحی نداریم و نمی خواهیم هم داشته با شیم و وظیفه باروری و درمان ناباروری برعهده مانیست.


محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.