۱۷۷۸۶۹
۱۵۹۵
۱۵۹۵

آماده شدن برای زایمان، حالتش را تمرین کنید!

رعایت کردن چند نکته ساده و اصولی که در دوران بارداری انجام می شود، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در پشت سر گذاشتن زایمانی کم دردسرتر داشته باشد.

پزشکان معتقدند رعایت کردن چند نکته ساده و اصولی که در دوران بارداری انجام می شود، می تواند تاثیر بسیار مثبتی در پشت سر گذاشتن زایمانی کم دردسرتر داشته باشد. در این مطلب، به مهم ترین نکات در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

تناسب اندام خود را حفظ کنید.
متاسفانه بسیاری از خانم های باردار ایرانی گمان می کنند باید برای حفظ سلامت خود و جنین شان تمام ۹ ماه بارداری را بخورند و بخوابند و استراحت کنند. این در حالی است که چنین کاری تنها منجر به اضافه وزن های بیش از اندازه مادران، فشار خون بالا و قند خون ناشی از این اضافه وزن و سخت شدن زایمان برای آنها می شود. هرچه مادران در طول دوران بارداری بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند، عضله های پایین تنه آنها برای زایمان آماده تر خواهد شد و توان بدنی مناسب تری هم برای حفظ سلامت خود بعد از زایمان خواهند داشت. به همین دلیل هم به تمام خانم های باردار توصیه می شود در دوران بارداری، کارهای مهمی مانند پیاده روی و شنا کردن را در برنامه روزانه خود داشته باشند، مگر اینکه انجام دادن فعالیت های بدنی از سوی پزشک معالج برایشان منع شده باشد.

به کلاس بروید.
خوشبختانه این روزها در بیشتر شهرها ، کلاس هایی برای آمادگی زایمان ، فرزندپروری و حتی بهترین زمان برای فرزند آوری ، برگزار می شود که خانم های باردار می توانند در این کلاس ها شرکت کنند. دوره های آموزشی زایمان و پس از زایمان معمولا چند مادر جوان را دور هم جمع می کند تا علاوه بر اینکه تجربیات بارداری یا زایمان های قبلی احتمالی خودشان را به اشتراک می گذارند، بتوانند غول زایمان و بچه داری هم برای تازه مادران بکشند.
یکی از مهم ترین فواید حضور در این کلاس های پیدا کردن آمادگی روانی برای زایمان است. معمولا خانم های باردار از نظر روانی تحت فشار و استرس شدیدی هستند و اگر قرار باشد فرزند اول خودشان را به دنیا بیاورند، نمی دانند چه حالتی پیش روی آنهاست. شرکت در کلاس های آموزش دوران بارداری و زایمان تا حد زیادی باعث رفع چنین نگرانی هایی خواهد شد.

حالت زایمان را تمرین کنید.
بهتر است به عنوان یک خانم باردار، از ماه ششم یا هفتم بارداری به بعد، حالت زایمان را در مواقعی که امکان این کار برایتان وجود دارد، برای خودتان شبیه سازی کنید، مثلا هنگامی که روی توالت فرنگی می نشینید، یک صندلی یا میز کوتاه زیر پاهایتان بگذارید تا زانوها بالا بیایند و لگن کمی زاویه دار نسبت به بدن قرار بگیرد. هنگام تماشای تلویزیون هم می توانید این کار را انجام دهید و برای راحتی بیشتر زانوها را با دستتان بگیرید. انجام دادن مداوم این کار و شبیه سازی زایمان هم شما را از نظر روانی برای زایمان آماده می کند و هم باعث می شود عضلات لگن و رحمتان برای تولد نوزاد آمادگی بیشتری پیدا کند.

دوش آب گرم بگیرید.
زمانی که به روزهای پایانی بارداری نزدیک شدید و دردهای زایمان به طور منظم و با دفعات بیشتری سراغتان آمد، حتما از دوش آب گرم یا وان آب گرم استفاده کنید. معمولا بدن در مواجهه با درد دچار گرفتگی عضلات می شود و این مساله می تواند زایمان شما را با چالش مواجه کند. این درحالی است که دوش یا وان آب گرم باعث شل شدن عضلات و ریلکس شدن بدن خانم های باردار می شود و زایمان را برایشان ساده تر می کند. به همین دلیل است که برخی افراد ، زایمان داخل آب را به خانم های باردار توصیه می کنند.

ماساژ درمانی را فراموش نکنید.
همان طور که گفته شد، استرس ناشی از درد می تواند باعث گرفتگی های عضلانی در خانم های باردار شود. از این رو، شما باید از همسرتان بخواهید که در هفته سی و یکم بارداری تکنیک های ماساژ دادن خانم باردار را یاد بگیرد و با ماساژ دادن سر و گردن و عضلات دست و پای شما، باعث شل شدن عضلات و آماده شدن بدن برای زایمان شود.

تغذیه هوشمندانه ای داشته باشید.
یکی از مهم ترین نکاتی که برای داشتن زایمان کم دردسر به خانم های باردار توصیه می شود، این است که مراقب نوع تغذیه خودشان در طول دوران بارداری باشند. خانم های باردار باید تا حد ممکن دور غذاهای فراوری شده، کنسروها، غذاهای شور، غذاهای نفاخ، غذاهای سرخ کردنی و چربی های مضر را خط بکشند و تا جایی که می توانند از گوشت های کم چرب و سالم یا سبزیجاتی که به روش بخارپز و آب پز تهیه می شوند، استفاده کنند. نوشیدن آب کافی و فراوان در طول دوره بارداری می تواند شرایط خانم های باردار را برای زایمان ساده تر کند.

پیاده روی کنید.
پیاده روی، یک توصیه مهم برای خانم های باردار است، اما این توصیه در ساعت های منتهی به زایمان اهمیت بالاتری دارد. راه رفتن در ساعات نهایی بارداری می تواند زایمان را برای مادران سریع تر و ساده تر کند زیرا جنین در حالت مناسب تری برای به دنیا آمدن قرار می گیرد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.