۲۳۸۲۷۳
۴۰۲
۴۰۲

هشدار: کاری که نوشیدنی های انرژی زا با بدنتان می کنند!

ممکن است با افزایش هوشیاری پس از نوشیدن یک نوشیدنی انرژی زا آشنا باشید. با این وجود، ده‌ها اتفاق به دلیل وجود شکر و کافئین در آن نوشیدنی ظرف مدت چند ساعت برای بدن تان رخ خواهند داد.

هشدار: کاری که نوشیدنی های انرژی زا با بدنتان می کنند!

ممکن است با افزایش هوشیاری پس از نوشیدن یک نوشیدنی انرژی زا آشنا باشید. با این وجود، ده‌ها اتفاق به دلیل وجود شکر و کافئین در آن نوشیدنی ظرف مدت چند ساعت برای بدن تان رخ خواهند داد. جنجال زیادی در مورد نوشیدنی‌های انرژی زا و تاثیرات آن وجود دارد. تنها در هفته جاری نتیجه مطالعه‌ای نشان داد که کودکان و جوانانی که نوشیدنی‌های انرژی زا می‌نوشند بیش‌تر در معرض خطر افکار مرتبط با خودکشی قرار دارند. نتیجه این مطالعه بزرگ که در مجله سلامت عمومی منتشر شد محققان دانشگاه نیوکاسل را به شدت نگران ساخت.

پس از مطالعه بر روی ۱.۲ میلیون کودک آنان دریافتند کسانی که نوشیدنی‌های انرژی زا می‌نوشند بیش‌تر در معرض رفتار‌های مخاطره آمیزی مانند سوء مصرف مواد مخدر، خشونت و رفتارهای ناایمن و پرخطر قرار دارند. هم چنین، احتمال عملکرد ضعیف تحصیلی، مشکلات خواب، اضطراب، افسردگی و عادات غذایی ناسالم در آنان افزایش یافته بود. نتیجه تحقیقات پیش‌تر انجام شده توسط دانشگاه یورک نیز حاوی این هشدار بود که جوانان مصرف کننده نوشیدنی‌های انرژی زا بیش‌تر سایرین از سردرد، تحریک پذیری و محرومیت از مدرسه رنج می‌برند. 

هشدار: کاری که نوشیدنی های انرژی زا با بدنتان می کنند!

نگرانی اصلی نسبت به مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا چیست؟

سازمان جهانی بهداشت نوشیدنی‌های انرژی زا را به عنوان "خطری برای سلامت عمومی" مورد انتقاد قرار داده است. برخی از نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی ۲۱ قاشق چای خوری شکر در هر قوطی هستند و به اندازه سه فنجان قهوه کافئین دارند که هیچ تاثیر مثبتی بر روی سلامت کلی بدن ندارد. کافئین به طور کلی برای مصرف و لذت بردن بی خطر است، اما در دوز‌های بالاتر می‌تواند برای بدن مضر باشد. در حالی که شرکت‌ها در بریتانیا باید مقدار کافئین به کار رفته در تهیه هر قوطی نوشیدنی انرژی زا محدود کنند مصرف کنندگان ممکن در روز چندین قوطی از آن نوشیدنی‌ها را بنوشند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که نوشیدنی‌های انرژی زا گاهی حتی ارزان‌تر از بطری‌های آب هستند و جوانان را بیش‌تر مجذوب خود می‌سازند. 

هشدار: کاری که نوشیدنی های انرژی زا با بدنتان می کنند!

جدول زمانی عملکرد نوشیدنی‌های انرژی زا

داده‌های سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)  و برند تولید کننده نوشیدنی انرژی زای "ردبول" ممکن است شما را وادار کند تا دوباره به عادت نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی فکر کنید و از خود این پرسش را مطرح کنید که آیا بالا یا پایین بودن انرژی برای مدت زمانی محدود ارزش ان را دارد که به بدن خود با نوشیدن نوشیدنی‌های انرزی زا آسیب وارد نماید یا خیر.

۱۰ دقیقه نخست پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

این زمانی است که کافئین شروع به ورود به جریان خون می‌کند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. تحقیقات پیش‌تر انجام شده تاثیر نوشیدنی‌های انرژی زا بر فشار خون و قلب جوانان را مورد بررسی قرار داده است. نتیجه مطالعه‌ای در ابعاد خُرد نشان داد افرادی که در یک ساعت یک لیتر نوشیدنی انرژی زا می‌نوشند فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در قلب شان مشاهده شد و چهار ساعت بعد فشار خون شان افزایش یافته بود. 


بیشتر بخوانید: ۶ روش خوشمزه برای تهیه کوکتل انار


۱۵ تا ۴۵ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

زمانی که سطح کافئین به اوج خود می‌رسد به شما احساس هوشیاری و بهبود تمرکز می‌دهد. غلظت کافئین در نوشابه‌های انرژی زا از ۸۰ میلی گرم برای نوشیدنی ردبول تا ۱۵۰ میلی گرم در هر وعده مصرفی متغیر است. به طور کلی توصیه می‌شود که بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنید.

۳۰ تا ۵۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

در حال حاضر، تمام کافئین جذب شده و کبد شما اغلب با جذب قند بیش‌تر از خود واکنش نشان می‌دهد. 

هشدار: کاری که نوشیدنی های انرژی زا با بدنتان می کنند!

یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

این زمانی است که احتمالا دچار اصطلاحا سقوط قند یا افت شدید قند خون می‌شوید زمانی که سطح قند خون و کافئین شما کاهش می‌یابد و ممکن است احساس خستگی کنید.

پنج تا شش ساعت پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

تقریبا پنج تا شش ساعت پس از مصرف بدن شما محتوای کافئین در جریان خون تان را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

۱۲ ساعت پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

کافئین از جریان خون اکثر افراد خارج می‌شود، اما  این روند به دلیل سن و میزان فعالیت در هر فرد متفاوت از فرد دیگر است.

۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف نوشیدنی انرزی زا

اگر به طور منظم نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف کرده اید بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمانی است که پایان علائم و اثرات آن را احساس می‌کنید. در آن زمان ممکن است از سردرد، تحریک پذیری و یبوست رنج ببرید.

۷ تا ۱۲ روز پس از مصرف نوشیدنی انرژی زا

نتایج مطالعات نشان داده اند این مدت زمانی است که به طول می‌انجامد تا بدن دوز روزانه کافئین مصرفی شما را تحمل کند. این بدان معناست که اگر سطح مصرف را ثابت نگه دارید بعید است در این مرحله هیچ تاثیری را احساس کنید.

باید توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های انرژی زا اغلب به دلیل دامن زدن به چاقی و مشکلات سلامت مورد انتقاد قرار می‌گیرند. 

منبع: فرارو

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.