۲۳۸۹۴۳
۹
۹

نوزاد از چه زمانی نام خود را تشخیص می‌دهد؟

در چه سنی نوزاد اسم خود را تشخیص می دهد و به آن واکنش نشان می دهد؟ اگر هنگام گفتن نام کودکتان مشتاقانه منتظر هستید که بدانید از چه زمانی نوزاد اسم خود را تشخیص می دهد و به آن واکنش نشان دهد این مطلب را بخوانید.

نوزاد از چه زمانی نام خود را تشخیص می‌دهد؟

در طول اولین سال زندگی، کودک شما با نقاط عطف بسیاری روبرو خواهد شد. شاید یکی از هیجان‌انگیزترین آن‌ها شناخت و واکنش به نام کودکان باشد. تشخیص نام به زبان دریافتی متکی است که شامل پردازش کلمات و صداهای گفتاری است. هرچند ممکن است این فرآیند پیچیده به نظر برسد، اما می‌توانید انتظار داشته باشید که کودک‌تان چند ماه قبل از اولین تولدش به این مهارت مسلط شود.

نام نوزادان چه زمانی برای آن‌ها قابل تشخیص است؟

اکثر نوزادان بین ۴ تا ۹ ماهگی نام خود را تشخیص می‌دهند. هنگامی که کودک شما بر این مهارت مسلط شد، ممکن است متوجه شوید که هر زمان که با او ارتباط برقرار می‌کنید دائماً به شما نگاه می‌کند یا به روش دیگری واکنش نشان می‌دهد.

والدین احتمالاً قبل از این، نقاط عطف مرتبط با زبان را پیش از این مرحله مشاهده خواهند کرد. به عنوان مثال، طبق گفته انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASLHA) در حدود ۴ تا ۶ ماهگی، کودک شما ممکن است هنگامی که با او صحبت می‌کند تغییراتی را در لحن شما احساس کند، این در زمانی که نام کودکان را هم صدا می‌کنید مصداق دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گوید که اکثر نوزادان در سن ۹ ماهگی وقتی اسمشان را صدا می‌زنید، به شما نگاه می‌کنند.

کریستن کوک، پزشک متخصص اطفال در بیمارستان Ascension All Saints در ویسکانسین، می‌گوید: با این حال، توجه به این نکته مهم است که نوزادان مهارت‌های زبانی متفاوتی را در زمان‌های مختلف توسعه می‌دهند. این بدان معناست که کودک شما ممکن است بیشتر از دیگران به زمان نیاز داشته باشد تا بداند و به دانستنی‌هایش پاسخ دهد.

چگونه به کودک خود کمک کنیم تا نام خود را یاد بگیرد

نام کودکان تشکیل دهنده بخش زیادی از شخصیت کودکان است. بسیاری از والدین مشتاقانه منتظر روزی هستند که فرزندشان نام خود را بشناسد. شما می‌توانید با چند استراتژی مختلف به آن‌ها کمک کنید تا در این نقطه عطف تسلط یابند.

نام  کودکان را تکرار کنید

نام کودک خود را اغلب در مکالمات روزمره تکرار کنید و هر زمان که این کار را کردید به او نگاه کنید. این کار آن‌ها را با صدا آشنا می‌کند.

با کودک خود صحبت کنید

 اگرچه کودک شما نمی فهمد که شما چه می‌گویید، صحبت کردن با او و تغییر لحن به او کمک می‌کند تا ارتباط برقرار کند.

درباره اتفاقات روزمره با او صحبت کنید

 آیا تا به حال متوجه شده‌اید که وقتی چیزهای کوچکی را برای کودک خود توضیح می‌دهید او با اشتیاق به شما نگاه می‌کند؟ این روایت در واقع برای توسعه ذهنی آن‌ها مفید است. دکتر کوک می‌گوید: «بیان کردن کارهای روزمره، مانند اینکه وقت تعویض پوشک یا گذاشتن کودک در صندلی ماشین است، کودک را تا حد امکان در معرض زبان قرار می‌دهد.»تقریباً هر پدر و مادری موظف است که با کودک خود صحبت کند. چه کسی اتفاقات روز را برای همسرش در هنگام شام بازگو نمی‌کند یا خلق و خوی بچه ها را در گروه بازی مقایسه نمی‌کند؟  و بیشتر بزرگسالان اغلب تصور می‌کنند که چون کودکان نوپا زیاد صحبت نمی‌کنند، آنچه را که ما می‌گوییم را نمی‌فهمند. کارشناسان عقیده دارند که این یک برداشت اشتباه است. نوزادان گوش می‌دهند و هر چیزی را که می‌شنوند جذب می کنند. و آن‌ها بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید می‌فهمند. بنابراین با کودکان خود صحبت کنید و نام کودکان را به زبان بیاورید.

بخوان و بخوان

خواندن و آواز خواندن برای کودک شما را در معرض دایره لغات گسترده ای قرار می‌دهد.

روی مهارت‌های زبان بیانی کار کنید

 برای تسلط بر مهارت‌های زبانی پذیرا (مانند تشخیص نام کودکان)، کودک شما همچنین باید مهارت‌های زبان بیانی را تمرین کند. دکتر کوک می‌گوید: زبان بیانی به توانایی برقراری ارتباط، چه از طریق حرکات یا استفاده از کلمات گفتاری اشاره دارد. اساساً، این بدان معناست که هر ناله، غرغر، لبخند (و حتی اشک‌ها) فقط شایان ستایش نیستند، بلکه بلوک‌های سازنده مهارت‌های زبانی کودک شما نیز هستند.

نوزاد از چه زمانی نام خود را تشخیص می‌دهد؟

علائم اختلالات زبانی کودک را بشناسید

هر نوزادی با سرعت متفاوتی رشد می‌کند. با این حال، کودک شما تا ۹ ماهگی به نام خود پاسخ نداد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. چرا که نام کودکان برای آن‌ها ایجاد مالکیت می‌کند و وقتی او نسبت به نامش واکنشی ندارد ممکن است ما با یک شرایط متفاوت روبرو باشیم. ممکن است کودک شما برای رسیدن به این نقطه عطف کند باشد. اما عوامل مختلفی نیز ممکن است مانع از تشخیص نام کودکان شما شوند؛ از جمله مشکلات شنوایی، تاخیر در رشد یا اختلال طیف اوتیسم. جاناتان مینارد، پزشک متخصص اطفال در بیمارستان ماموریت پراویدنس در کالیفرنیا، به والدین می‌گوید که نگرانی‌های خود را در مورد رشد زبان در طول ملاقات‌های منظم با پزشک کودک یا مراقب بهداشت خانواده خود بیان کنند. او همچنین آن‌ها را تشویق می‌کند که قرارهای منظم با پزشک را فراموش نکنند. این ملاقات‌ها به متخصصان اطفال توانایی نظارت بر رشد کودک و پاسخگویی به سوالاتی که والدین ممکن است داشته باشند، می‌دهد

نشانه‌هایی که می‌گوید کودک نام خود را می‌داند

ممکن است متوجه شده باشید که کودک شما هنگام صحبت کردن به شما نگاه می‌کند. نوزادان این کار را زود انجام می‌دهند، حتی قبل از اینکه بتوانند نام خود را بدانند. ما در اینجا نکاتی را درباره فهمیدن نام کودکان توسط خودشان به شما ارائه می‌کنیم:

البته هرگز نمی‌توان با دقت فهمید که آیا کودک نامش را می‌داند یا نه. این چیزی نیست که بشود با اطمینان درباره آن نظر دارد.

ابتدا سن کودک خود را در نظر بگیرید. در حالی که برخی از نوزادان می‌توانند نام خود را از ۴ تا ۶ ماهگی تشخیص دهند، اکثر آن‌ها باید در ۷ تا ۹ ماهگی به این نقطه برسند.

به ثبات توجه داشته باشید. کوچولوی شما باید وقتی اسمش را می‌گویید به شما نگاه کند یا صدا کند (صدا کند).

بنابراین، به زبان بدن کودک و هر صدایی که او تولید می‌کند توجه کنید. اگر کودک شما دائماً به سمت شما می‌چرخد، به نوعی صدا می‌کند یا نشانه دیگری از تشخیص نشان می‌دهد، احتمالاً فرزند شما نام خود را می‌داند.

به کودک خود کمک کنید تا نام خود را تشخیص دهد

شما می‌توانید به چند روش به فرزندتان کمک کنید تا نام خود را یاد بگیرد. اگر این روش‌ها در تشخیص نام کودکان فوراً جواب نداد، نگران نباشید. باز هم، همه نوزادان در زمان های مختلف به نقاط عطف می رسند. به یاد داشته باشید که کودک شما با سرعت خودش حرکت می‌کند.

چند استراتژی دم دستی برای تشخیص نام کودکان

تکرار را امتحان کنید

هنگامی که با فرزند خود در ارتباط هستید، اغلب از نام او استفاده کنید. چیزهایی مانند “رایات، آیا بطری خود را می‌خواهی؟” یا “وقت آن است که پوشک خود را عوض کنی، سامی!” استفاده منظم از نام کودک شما در مکالمه ممکن است به مرور زمان به کلیک او کمک کند.

عوامل حواس پرتی او را از بین ببرید

شاید اتفاقات زیادی در حال رخ دادن باشد و تمرکز کودک را برای گوش کردن به شما مختل کند. سعی کنید به اتاقی ساکت بروید. به کودک خود یک اسباب بازی بدهید تا مدتی با آن بازی کند و تماشا کند. سپس، ببینید که آیا کودک شما با گفتن نام او پاسخ می‌دهد یا خیر.

لحن خود را تغییر دهید

لورا مایز، آسیب شناس گفتار-زبان کودکان، پیشنهاد می‌کند هنگام تماس با نوزاد، لحن صدای خود را تغییر دهید. صدای آواز خواندن یا زمزمه هیجان‌انگیز نام آن‌ها را امتحان کنید تا ببینید آیا این صدای بهتر از صدای معمولی شما توجه کودک شما را جلب می‌کند یا خیر.

از عکس‌ها استفاده کنید

 در نظر بگیرید که یک کتاب عکس بسازید یا فقط با کودکتان عکس‌ها را تماشا کنید. به افرادی که می‌بینید اشاره کنید و نام آن‌ها را بگویید. خوب است که نام کودکان داخل عکس را چند بار تکرار کنید و وقتی به عکس فرزندتان می رسید همین کار را انجام دهید. می‌توانید جملاتی مانند “به چشمان قشنگ مریم نگاه کنید!” یا “این کلاه قرمز برای رایانه!”

کودک چه زمانی اسم خود را می‌گوید؟

در طول سال اول نوزاد، آن‌ها احتمالاً نام خود را قبل از اینکه بتوانند آن را بگویند، تشخیص خواهند داد. این به این دلیل است که کودکان در حال درک گفتار و صحبت کردن مهارت‌های مختلفی هستند که در طول خطوط زمانی منحصر به فرد تکامل می‌یابند.

در حالی که ممکن است کودک شما از ۴ تا ۶ ماهگی نام خود را تشخیص دهد، گفتن نام خود و نام دیگران ممکن است بین ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی طول بکشد. گفتن نام کامل کودک به درخواست شما نقطه عطفی است که او احتمالاً بین ۲ تا ۳ سالگی به آن خواهد رسید.

نوزاد از چه زمانی نام خود را تشخیص می‌دهد؟

نقاط عطف توسعه زبان

دکتر ژان برکو گلیسون، استاد روانشناسی در دانشگاه بوستون و نویسنده کتاب توسعه زبان (آلین و بیکن، ۱۹۹۶) توضیح می‌دهد: «اغلب تفاوت زیادی بین زبان دریافتی و زبان بیانی در این سن وجود دارد». این بدان معنی است که ممکن است آنچه شما می‌گویید غوطه ور باشد، حتی اگر به نظر برسد که کودک شما توجهی نمی‌کند یا قادر به درک آن نیست.

دکتر گلیسون توضیح می‌دهد: «کودکان نوپا می‌توانند مکالمه پیچیده را خیلی قبل از اینکه اکثر والدین فکر کنند می‌توانند به وضوح درک کنند.  کتی هیرش پاسک، دکترای روانشناسی، استاد روانشناسی در دانشگاه تمپل فیلادلفیا درباره تشخیص نام کودکان می‌گوید: کودکان از حدود ۴ و ۱/۲ ماهگی شروع به تشخیص نام خود می‌کنند. در اوایل ۱۴ ماهگی، کودکان در خواندن نشانه‌های اجتماعی استاد هستند: وقتی عصبانی می‌شویم، صدایمان بلندتر، حرکات تندتر و تنفس‌مان تندتر می‌شود. در مقابل، وقتی خوشحال هستیم، تمایل داریم به آرامی و آرام صحبت کنیم و آهسته تر حرکت کنیم و نفس بکشیم. کودکان تمام این علائم را به خوبی درک می‌کنند.

ادوارد اسکور، معاون ارشد بنیاد سلامت کودکان لوسیل پاکارد در پالو آلتو، کالیفرنیا، می‌گوید: مهم نیست که شما چه می‌گویید، اما احتمال اینکه کودک نوپای شما پیام اصلی را از مکالمه دریافت کند، وجود دارد. او می‌گوید: «اگر پدر و مادری از برداشتن پوشک بچه‌اش شکایت کند، اما فکر می‌کند که این پوشک زیباست، کودک صدایی را می‌شنود که نور خوبی به آن می‌تابد. “اگر او عصبانی باشد، او نیز این لحن را خواهد گرفت.”

تا زمانی که کودکان یک ساله می‌شوند، اکثر نوزادان حدود ۵۰ کلمه را می‌دانند. اسامی ساده ای که به اشیا یا افراد اشاره می‌کنند، مانند سگ و ماما، معمولاً اولین کلماتی هستند که یاد می‌گیرند.   در ۱۸ تا ۲۱ ماهگی، کودکان ناگهان وارد دنیایی می‌شوند که کارشناسان آن را “انفجار زبان” می‌نامند و به طور متوسط ​​۹ کلمه جدید در روز یاد می‌گیرند. آن‌ها همچنین شروع به درک چگونگی تأثیر ترتیب کلمات بر معنا می‌کنند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بچه ها نه تنها متوجه می‌شوند که شما در مورد آن‌ها صحبت می‌کنید، بلکه متوجه می‌شوند که شما چه می‌گویید. به عنوان مثال، اگر کودک ۲۰ ماهه شما شکایت شما را بشنود که آن‌ها گوش‌های عروسکشان را پاره کرده‌اند، احتمالاً نام آن‌ها و کلمه عروسک را انتخاب می‌کند و همچنین متوجه می‌شود که شما فکر می‌کنید آن‌ها کار بدی انجام داده‌اند.

صحبت کردن با کودکان نوپا در اتاق

مهم است که وقتی کودکان نوپا در اتاق هستند، صحبت‌هایمان را محدود کنیم، به‌ویژه اگر درباره آن‌ها یا کسی که می‌شناسند باشد. دکتر شور می گوید: «تمام توجه تا حدودی خوب است. “کودکان نوپا که والدینشان با محبت درباره آن‌ها صحبت می‌کنند، تمایل دارند از این تمرکز لذت ببرند.” با این حال، حتی اگر چیزی که در مورد فرزندتان می‌گویید مثبت باشد، دکتر گلیسون معتقد است که بهتر است عادت نکنید که طوری صحبت کنید که گویی او آنجا نیست.

او خاطرنشان می‌کند: «شرکت کردن کودک در مکالمه‌تان بسیار منطقی‌تر است، که توانایی‌های زبانی و تعاملی او را تقویت می‌کند تا اینکه او را فقط به یک ناظر منفعل تبدیل کنید». بنابراین، اگر به پزشک خود درباره کاری که فرزندتان در شب قبل انجام داده می‌گویید، سعی کنید از دخترتان بپرسید: «فریال، آیا می‌توانی درباره پازلی که روی آن کار کردیم به خانم دکتر بگویید؟»

به خصوص مهم است که چیزهای منفی را که در گوش کودک می‌گویید پنهان نگه دارید. دکتر گلیسون می‌گوید: «اگر کودکان نوپا دائماً جمله‌ای مانند «رایان ساکت است» یا «اشکان قلدر است» بشنوند، ممکن است آن را برای مدت طولانی با خود حمل کنند و وقتی بزرگ‌تر شدند آن را رمزگشایی کنند.

او می‌گوید، در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که کودکان می‌توانند کلمات یا حتی کل عبارات را بدون درک آن‌ها یاد بگیرند و بعداً معنی را کنار هم بگذارند. بنابراین، اگر کودک اغلب می شنود که خود را «ضربه زن» می نامند، ممکن است زمانی که معنی آن را یاد بگیرد، این برچسب را بخشی از هویت خود بداند.

نام کودکان برای ما و او گنج بزرگی است. ما با عشق نام کودک خود را انتخاب می‌کنیم و وقتی با عشق درباره او صحبت می‌کنیم این عشق بزرگ به کودک ما منتقل می‌شود. نام کودکان بخش مهمی از شخصیت آن‌ها را تشکیل می‌دهد. این وظیفه ماست تا تلاش کنیم کودک‌مان زودتر با نامش ارتباط برقرار کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.