۲۳۸۴۳۹
۱۰۳۸
۱۰۳۸

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد

برای درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد باید چه کنیم؟ آیا خطرناک است یا یک مشکل هورمونی؟ در ادامه بخوانید.

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد

جمع شدن شیر در سینه نوزاد وضعیتی است که در آن شیر سینه شما نشت می کند. علامت اصلی جمع شدن شیر در سینه نوزادزمانی است که در افرادی که باردار یا شیرده نیستند اتفاق می افتد. این ناشی از تحریک، دارو یا اختلال غده هیپوفیز است. این مشکل نشان می‌دهد پرولاکتین اضافی عملکرد مغز نوزاد را تغییر دهد و از سینه او شیر نشت کند.

در این مقاله می‌خوانید:

 

جمع شدن شیر در سینه نوزاد چیست؟

گالاکتوره  یا جمع شدن شیر در سینه نوزاد زمانی اتفاق می افتد که سینه های شما به طور غیرمنتظره ای شیر یا ترشحاتی شبیه شیر تولید می کنند. این ترشحات نوک سینه ممکن است به خودی خود یا هنگام لمس از سینه شما نشت کند. ربطی به تولید شیر در شیردهی یا بارداری ندارد. جمع شدن شیر در سینه نوزادگاهی اوقات نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است، اما اغلب به دلیل مصرف زیاد پرولاکتین ایجاد می شود. پرولاکتین هورمونی است که باعث تولید شیر می شود. این غده توسط غده هیپوفیز شما، غده ای در پایه مغز شما ساخته شده است.

 علت جمع شدن شیر در سینه نوزاد چیست؟

شایع ترین علت جمع شدن شیر در سینه نوزادیک تومور خوش خیم (نه سرطانی) روی غده هیپوفیز شماست. تومور باعث می شود که غده هیپوفیز شما بیش از حد پرولاکتین تولید کند (هیپرپرولاکتینمی). پرولاکتین هورمونی است که مسئول تولید شیر پس از زایمان است. پرولاکتین اضافی بدن شما را فریب می دهد تا فکر کند باید لاکتات بدهد (یا شیر بسازد)، به همین دلیل است که شما شیر را از نوک سینه های خود نشت می کنید.

علائم جمع شدن شیر در سینه نوزاد چیست؟

علامت اصلی گالاکتوره، نشت ترشحات سفید روشن و شیر است. معمولاً هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر نوک سینه نوزاد را فشار دهید یا به خودی خود نشت کند، ممکن است جاری شود.  نشانه های نوزاد عصبی: علت تیک عصبی در کودکان چیست؟ این مطلب را بخوانید.

خطرات جمع شدن شیر 

نه همیشه. جمع شدن شیر در سینه نوزادیک بیماری بسیار قابل درمان است. اگر جمع شدن شیر در سینه نوزادشما به دلیل وجود تومور در غده هیپوفیز شما باشد، معمولاً یک تومور غیرسرطانی است که به خوبی به درمان پاسخ می دهد.

آیا جمع شدن شیر در سینه نوزادباعث افزایش وزن می شود؟

جمع شدن شیر در سینه نوزادباعث افزایش وزن نمی شود. با این حال، پرولاکتین بیش از حد و اختلالات تیروئید هر دو با افزایش وزن مرتبط هستند. اگر در حال افزایش وزن و جمع شدن شیر در سینه نوزادهستید، ممکن است به دلیل افزایش پرولاکتین و عملکرد نامنظم تیروئید باشد.

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد

آیا جمع شدن شیر در سینه نوزاد واقعاً شیر است؟

شیری که هنگام ابتلا به جمع شدن شیر در سینه نوزاد از سینه نشت می کند، شیر در نظر گرفته می شود زیرا توسط همان هورمون (پرولاکتین) تولید می شود که شیر مادر را در افرادی که تازه زایمان کرده اند تولید می کند.

شیوع این مشکل

این مشکل نادر است. این به دلیل عبور استروژن به خون کودک شما در حالی که در رحم شما است ایجاد می شود. معمولاً مدت کوتاهی پس از تولد خود به خود برطرف می شود. اما باید به پزشک اطفال فرزندتان اطلاع دهید.

جمع شدن شیر در سینه نوزادچگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی جمع شدن شیر در سینه نوزادرا از طریق برخی از موارد زیر تشخیص می دهند:

  • معاینه فیزیکی سینه ها و نوک سینه ها.
  • تجزیه و تحلیل ترشحات نوک سینه
  • بررسی سابقه پزشکی از جمله داروهایی 
  • آزمایش خون برای بررسی سطح پرولاکتین (هورمون تولید کننده شیر)
  • آزمایش خون برای بررسی عملکرد تیروئید
  • تست های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی برای بررسی بافت پستان. 
  • تست های تصویربرداری به نام سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) و ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) برای جستجوی تومور در داخل یا نزدیک غده هیپوفیز 

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزادچگونه درمان می شود؟

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزادبسته به علت بیماری متفاوت است. در برخی افراد بدون هیچ درمانی به خودی خود از بین می رود.

برای درمان این وضعیت، ارائه‌دهنده شما ممکن است توصیه کند:

  • مصرف داروهایی مانند کابرگولین و بروموکریپتین برای کاهش سطح پرولاکتین.
  • اجتناب از اعمال یا فعالیت هایی که نوک سینه های شما را بیش از حد تحریک می کند.
  • مصرف دارو برای درمان کم کاری تیروئید در صورت کم کاری تیروئید.
  • پوشیدن لباس های گشاد برای کاهش اصطکاک روی نوک سینه ها.
  • پوشیدن پد سینه برای جذب نشتی. 

در مواردی که تومور هیپوفیز باعث جمع شدن شیر در سینه نوزاد می شود، تومور معمولاً خوش خیم است (غیر سرطانی). اگر تومور هیچ عارضه دیگری ایجاد نکند، ممکن است ارائه دهنده شما تشخیص دهد که درمان غیرضروری است. برای اسهال نوزاد چی خوبه؟

اگر درمان تومور هیپوفیز ضروری باشد، معمولاً شامل دارو برای کوچک کردن تومور است. در موارد نادر، ممکن است برای برداشتن یا کوچک کردن تومور هیپوفیز به جراحی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشید.

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد

چه عوارضی با جمع شدن شیر در سینه نوزاد همراه است؟

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان جمع شدن شیر در سینه نوزادممکن است عوارضی از جمله ناباروری و مشکلات بینایی داشته باشند.

گاهی اوقات تومور هیپوفیز باعث کاهش سطح استروژن می شود. افرادی که سطح استروژن پایینی دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان (استخوان های شکننده و شکننده) هستند. ارائه دهنده شما ممکن است مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی استروژن را برای کاهش این خطر توصیه کند.

جمع شدن شیر در سینه نوزاد چقدر طول می کشد؟

این بسته به علت آن متفاوت است. هنگامی که درمان جمع شدن شیر در سینه نوزادرا دریافت کردید، ترشحات شیری رنگ باید کاهش یابد. اگر منشا جمع شدن شیر در سینه نوزادشما یک تومور هیپوفیز باشد که نیاز به دارو، جراحی یا پرتودرمانی دارد، درمان ممکن است بیشتر طول بکشد.

آیا می توان از جمع شدن شیر در سینه نوزاد پیشگیری کرد؟

جلوگیری از جمع شدن شیر در سینه نوزاددشوار است. نکات زیر می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد:

  • سینه ها و نوک سینه ها را به طور مکرر تحریک کنید.
  • انجام معاینه پستان بیشتر از یک بار در ماه.
  • پوشیدن لباس هایی که سینه های شما را ساییده یا خراش می دهد.

درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد

عوامل خطر 

افرادی که در معرض خطر ابتلا به جمع شدن شیر در سینه نوزادهستند شامل زنان و افرادی که در هنگام تولد بین سنین 20 تا 35 سال قرار دارند و کسانی که قبلاً زایمان کرده اند، هستند.

پیش آگهی جمع شدن شیر در سینه نوزادچیست؟

جمع شدن شیر در سینه نوزاد اغلب بدون درمان از بین می رود. اجتناب از چیزهایی که باعث جمع شدن شیر در سینه نوزادمی شوند بهترین راه برای جلوگیری از بروز آن است. اگر یک تومور هیپوفیز باعث این بیماری شده باشد، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما بخواهد که یک سی تی سی تی یا MRI سالانه انجام دهید تا علائم رشد را جستجو کنید.

جمع‌بندی 

جمع شدن شیر در سینه نوزاد وضعیتی است که باعث می‌شود در زمانی که باردار نیستید یا به تازگی زایمان نکرده‌اید، شیر از سینه‌ها نشت کند. اگرچه ممکن است خجالت آور باشد، اما یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست و با درمان از بین می رود. سعی کنید از پد سینه زیر لباس خود استفاده کنید تا نشت های تصادفی را جذب کنید تا زمانی که بتوانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. جمع شدن شیر در سینه نوزادشایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید، بنابراین در جستجوی درمان علائم خود تردید نکنید.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.