۲۳۹۱۴۱
۱۲۹۷۴
۱۲۹۷۴

نحوه پاک کردن انواع لکه از روی لباس / با این ترفندها لکه لباستو از بین ببر

پاک کردن انواع لکه از روی لباس یا وسایل دیگر روش خاص خود را دارد که با دانستن آن ها دیگر نگران لکه دار شدن لباس های مختلف نیستید.

نحوه پاک کردن انواع لکه از روی لباس / با این ترفندها لکه لباستو از بین ببر

لکه‌ها دشمنان کوچکی هستند که از یک لحظه حواس‌پرتی ما استفاده می‌کنند تا به یک پیراهن، کت یا دامن بچسبند و ظاهر آن را خراب کنند، پاک کردن لکه لباس مثلا از بین بردن لکه روغن روی لباس عموما کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. در واقع بهتر است بگوییم بعضی از لکه‌ها مثل آب یا نمک به راحتی از روی لباس پاک می‌شوند، اما لیست بلند بالایی از لکه‌ها وجود دارند که نمی‌توان با آب و صابون ساده آن‌ها را از بین برد. پس ما با چالشی به نام «پاک کردن انواع لکه لباس» روبه‌رو هستیم.

 چگونه لکه وایتکس را پاک کنیم؟

همان‌طور که چند خط بالاتر اشاره شد، وایتکس که خودش تمام لکه‌ها را پاک می‌کرد عامل ایجاد لکه روی لباس هم بود. متاسفانه این لکه از آن لکه‌هایی است که از بین نمی‌رود چون رنگ را از بافت پارچه جدا کرده است. اما اگر بتوانیم به موقع و سریع اقدام کنیم، می‌توانیم جلوی بزرگ و عمیق شدن لکه را بگیریم. وقتی وایتکس روی لباس می‌ریزد اولین کاری که باید انجام بدهیم شستن آن با آب فراوان است. آب مانع پخش شدن وایتکس در پارچه می‌شود. بعد از آن باید جوش‌شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود، خمیر را روی لکه بمالید و بعد از چند دقیقه با آب شست‌وشو دهید. این ترکیب تا حدی می‌تواند از تاثیرگذاری وایتکس روی لباس جلوگیری کند.

برای از بین بردن لکه‌ وایتکس روی لباس مشکی و از بین بردن لکه روی لباس رنگی می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. پنبه‌ای را به الکل آغشته کنید و روی لباس، از اطراف به سمت لکه بکشید. الکل رنگ را از قسمت‌های دیگر لباس به سمت لکه هدایت می‌کند و آن را از بین می‌برد. البته نباید فراموش کنید که با انجام این کار فقط لکه‌های ریز از بین می‌روند و برای از بین بردن لکه‌های بزرگ هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.

روش از بین بردن لکه روی لباس سفید

بلافاصله بعد از ایجاد لکه، لباس را با آب گرم شست‌وشو دهید. بهتر است ابتدا آب گرم را از پشت لکه روی لباس بریزید تا لکه سست شود. سپس دو طرف لکه را زیر آب روی هم بکشید تا به راحتی از پارچه جدا شود.

اگر بعد از انجام این کار و تلاش برای از بین بردن لکه روی لباس سفید هنوز اثر لکه باقی مانده بود، کمی جوش شیرین روی لکه بریزید و آن را با سرکه‌ی سفید خیس کنید. بعد از چند دقیقه با آب شست‌وشو دهید.

اگر باز هم اثر لکه باقی مانده بود، کمی مایع سفید کننده را با آب رقیق کنید و روی لکه بریزید تا پاک شود. فراموش نکنید از این ترکیب نباید برای پارچه‌ای ظریف، مثل حریر، استفاده کرد. همچنین بهتر است روی لباس‌های سفید ساده (پارچه‌ی بدون طرح) استفاده شود.

اگر قصد از بین بردن لکه زرد روی لباس سفید را دارید باید آن را در محلول رقیق شده‌ی آب و مایع سفید کننده قرار دهید و بعد از حدود یک ربع آن را با آب شست‌وشو دهید. اگر هم تمایلی به استفاده از مواد لکه بر شیمیایی ندارید، می‌توانید قسمت لکه شده را در آبلیمو یا سرکه‌ی سفید خیس کنید تا لکه از بین برود.

نحوه پاک کردن انواع لکه از روی لباس / با این ترفندها لکه لباستو از بین ببر

از بین بردن لکه روغن روی لباس

چربی را با یشت چاقو از روی لباس بردارید. سپس با یک دستمال پارچه‌ای سفید تمیز یا یک دستمال کاغذی سفید بدون طرح، به آرامی روی لکه بکشید تا روغنی که جذب پارچه شده است از آن خارج شود. دقت کنید که دستمال مورد استفاده باید ساده باشد و طرح‌های رنگی نداشته باشد چون ممکن است رنگ از دستمال به لباس منتقل شود.

روی لکه را با مایع ظرفشویی بپوشانید و کمی روی لکه بکشید تا وارد تار و پود پارچه شود. سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، محل لکه را زیر آب گرم شست‌وشو دهید، بهتر است بعد از پاک کردن لکه، لباس را در ماشین لباسشویی بشویید.

اگر می‌خواهید لکه‌ی روغن قدیمی را پاک کنید از این روش استفاده کنید:

لکه‌ی روغن روی لباس را با مایع ظرفشویی بپوشانید. لباس را حدود ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. می‌توانید کمی مایع لباسشویی یا لکه بر هم در آب حل کنید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه لباس را به ماشین لباسشویی منتقل کنید و با بالاترین دمای آب آن را بشویید.

 پاک کردن لکه قهوه روی لباس

لازم دارید. اگر هم مشکلی با استفاده از لکه برهای شیمیایی ندارید، می‌توانید از یک مایع لکه بر مناسب استفاده کنید.

پاک کردن لکه قهوه با سرکه

یک لیتر آب ولم را به نصف قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید مخلوط کنید. لباس را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس کنید و سپس با آب بشویید. لباس را در فضا باز آویزان کنید تا با جریان هوا تازه خشک شود. اگر بعد از خشک شدن هنوز اثر لکه باقی ماند بود باید به سراغ استفاده از مایع سفید کننده بروید.

پاک کردن لکه قهوه با سفید کننده

ابتدا برچسب لباس را بررسی کنید تا مطمئن شود استفاده از سفید کننده به بافت آن آسیبی نمی‌رساند. اگر امکان استفاده داشتید، یک‌چهارم فنجان سفید کننده را با ۴.۵ لیتر آب مخلوط کنید و لباس را ۵ دقیقه در آن خیس کنید. سپس لباس را در ماشین لباسشویی گذاشته و به روش معمول بشویید.

نحوه پاک کردن انواع لکه از روی لباس / با این ترفندها لکه لباستو از بین ببر

پاک کردن لکه‌ی لوازم‌ آرایش

کرم پودر، سایه چشم و رژ لب را می‌توان به‌آسانی و به کمک مواد شوینده‌ی مایع لکه‌گیری کرد. مقدار کمی از مواد شوینده مایع را بر روی لکه ریخته، بسابید و سپس مثل همیشه با آب بشویید. همین طور زمان‌هایی پیش می‌آید که اغلب یقه‌ی لباس به مواد آرایشی مایع آغشته می‌شود. لکه‌های ناشی از مواد آرایشی را می‌توان به کمک کِرِم اصلاح و کیسه حمام از بین برد. همچنین برای از بین بردن جای رژلب روی لباس از اسپری مو استفاده کنید.

اگر پودر رژگونه یا برنزه کننده درون کیف آرایش تان شکست، نگران نباشید. پارچه‌ی مرطوب پاک کننده‌ی آرایش به خوبی آن را تمیز می‌کند.

پاک کردن لکه‌ی جوهر از روی لباس

لکه‌ی جوهر با پایه‌ی آب یا خودکار را می‌توان با پاک کردن جوهر اضافی از پارچه و خیساندن لباس در آب گرم به همراه مواد شوینده‌ی لباس به مدت ۵ دقیقه از بین برد. از برنامه‌ی شستشو با گرم‌ترین دما استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه‌های ناشی از جوهر بر روی لباس نخی، مقداری الکل را به نرمی روی لکه بمالید و سپس آن را بشویید. اگر جوهر روی پلی استر ریخت، اسپری مو را برداشته و به صلاحدید خودتان روی آن بپاشید آنگاه، قبل از اینکه لباس را داخل ماشین لباس شویی بیندازید با استفاده از یک پارچه‌ی خشک و تمیز بر روی آن بکشید.

لکه‌های قدیمی که با انجام تمام این مراحل پاک نمی‌شوند معمولا سرسخت‌تر از این حرف‌ها هستند. اگر همه‌ی این مراحل را انجام دادید اما لکه باقیمانده بود مایع سفیدکننده را مستقیم روی آن اسپری کنید و منتظر شوید تا لکه از بین برود. سپس لباس را با آب سرد و تازه بشویید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.