۲۳۹۱۵۶
۱۸۱۴۸
۱۸۱۴۸

دلیل بو گرفتن لباس‌ها بعد از شستن با لباسشویی

گاهی اوقات لباس‌ها بعد از شستن با لباسشویی همچنان بوی بدی دارند. این بوی بد دلایل مختلفی دارد که با شناسایی آن ها می‌‍‌توان این مشکل را برطرف کرد.

دلیل بو گرفتن لباس‌ها بعد از شستن با لباسشویی

گاهی پس از شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی لباس‌ها بوی بدی می‌گیرند؛ حتی اگر از بهترین برند ماشین لباسشویی نیز استفاده ‌کنید، این اتفاق ممکن است بیفتد. اما دلیل بوی بد لباس چیست؟ در این مطلب دلایل بو گرفتن لباس‌ها را بررسی می‌کنیم و چند راهکار به شما می‌دهیم.

پر کردن بیش از حد لباسشویی

اول از همه یکی از بزرگترین اشتباهات استفاده از لباسشویی پر کردن بیش از حد آن است. ممکن است فکر کنید اگر لباس‌های زیادی را در لباسشویی قرار دهید می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید اما این گونه است. وقتی لباس‌ها در محفظه‌ی لباسشویی فشرده می‌شوند، نمی‌توانند به خوبی تکان بخورند و همین فرآیند تمیز کردن لباس‌ها را دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این مواد شوینده قادر به پخش شدن در بین لباس نخواهد بود. در نهایت لباس‌های شما به احتمال زیاد دارای لکه و بو خواهند بود، زیرا به درستی شسته نمی‌شوند. بنابراین یکی از دلایل بو گرفتن لباس‌ها پر کردن بیش از حد لباسشویی است.

پر کردن بیش از حد لباسشویی علاوه بر بو گرفتن لباس‌ها، باعث می‌شود لباس‌ها به طور کامل خشک نشوند، زیرا وزن لباسشویی زیاد است. برای جلوگیری از خراب نشدن لباسشویی و تمیزتر شدن لباس‌ها بیش از ظرفیت لباسشویی آن را پر نکنید.

دلیل بو گرفتن لباس‌ها بعد از شستن با لباسشویی

چرخه‌ی کوتاه شستن لباس

وقتی عجله دارید یا می‌خواهید در هزینه‌ی انرژی صرفه‌جویی کنید، معمولا از گزینه‌ی شست‌وشوی سریع استفاده می‌کنید. این گزینه لباس‌های شما را در کمترین زمان ممکن می‌شوید و برخی از چرخه‌های آن ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. با این گزینه لباس‌های شما در مدت زمان کمتری شسته می‌شوند و زمان آبکشی کوتاه‌تر است در نتیجه لباس‌ها به خوبی شسته نمی‌شوند. بنابراین با این گزینه احتمال بو گرفتن لباس‌ها وجود دارد.

برای شست‌وشوی معمولی از گزینه شست‌وشوی سریع استفاده نکنید. هر چه مدت زمان شستن بیشتر باشد بو و لکه‌ها بیشتر از بین ‌می‌روند. از طرف دیگر می‌توانید دمای شست‌وشو را کاهش دهید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، اما به خاطر داشته باشید که این کار بر فرآیند تمیز کردن لباس‌ها تأثیر می‌گذارد. برای ضدعفونی کردن لباس‌ها و جلوگیری از بو گرفتن لباس‌ها شست‌وشو با آب داغ ضروری است.

مقدار نامناسب مواد شوینده

هر چه مواد شوینده بیشتر باشد، لباس‌ها تمیزتر نمی‌شوند. با اضافه کردن مقدار زیادی ماده‌ی شوینده به ماشین لباسشویی در واقع عملکرد تمیز کردن آن را مختل می‌کنید. با این کار کف اضافی تشکیل می‌شود و مانع از هم زدن لباس‌ها می‌شود. در واقع این مالش و چرخیدن لباس‌ها است که به تمیز شدن لباس‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این ماشین لباسشویی شما ممکن است مواد شوینده اضافی را حل نکند و باعث شود لباس‌های شما زبر و خشک شوند و به احتمال زیاد به پوست حساس واکنش نشان دهند. در نتیجه یکی از دلایل بو گرفتن لباس‌ها استفاده از شوینده‌ی زیاد است.

تمیز نکردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما هر چند وقت یک بار نیاز به تمیز کردن دارد. صابون و آب باقی‌مانده در دستگاه با هر بار استفاده ته نشین می‌شوند و باعث تجمع کف صابون، کپک و رسوب آهک می‌شود. با گذشت زمان این رسوبات منجر به بوی بد ماشین لباسشویی می‌شود. این بو می‌تواند در حین شستن به لباس‌ها منتقل شود. بنابراین اگر متوجه بوی بد لباس‌ها شده‌اید، ماشین لباسشویی را حتماً چک کنید.

برای جلوگیری از بو گرفتن لباس‌ها لباسشویی را هر چند وقت بار تمیز کنید. تمیز کردن ماشین لباسشویی بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید از یک محلول تمیز‌کننده‌ی ماشین لباسشویی یا از محصولات خانگی استفاده کنید. می‌توانید از سرکه‌ی سفید یا مایع سفید‌کننده استفاده کنید، البته هرگز این دو مایع را با هم ترکیب نکنید زیرا گاز کلر کشنده تولید می‌کند. همچنین باید فیلتر، کشوی مواد شوینده و واشر لاستیکی را تمیز کنید. بهتر است درب و کشوی مواد شوینده را باز بگذارید تا بوی بد لباسشویی خارج شود. ماشین لباسشویی شما باید ماهی یکبار تمیز شود.

دلیل بو گرفتن لباس‌ها بعد از شستن با لباسشویی

درست خشک نشدن لباس‌ها

اگر لباس‌های شما هنگام تخلیه از ماشین لباسشویی بو نمی‌دهند، اما بعد از خشک شدن بوی بد می‌دهند، احتمالاً مشکل در خشک کردن لباس‌ها است. اگر لباس‌ها به اندازه‌ی کافی سریع خشک نشوند، کپک ایجاد می‌شود و همین کپک دلیل بو گرفتن لباس‌ها است. اگر لباس‌ها را در داخل خانه آویزان کنید و لباس‌ها به اندازه کافی از هم فاصله نداشته باشند بو می‌گیرند. همچنین اگر محیط مرطوب باشد و تهویه‌ی مناسبی نداشته باشد، بوی بد ایجاد می‌شود. مطمئن شوید قفسه‌ی خشک کن لباس را بیش از حد پر نمی‌کنید و به هر لباس فضای کافی برای خشک شدن می‌دهید. لباس‌های ضخیم را با فاصله قرار دهید تا هوا بتواند در بین لباس‌ها عبور کند. برای تهویه‌ی بهتر پنجره‌ها را باز کنید و یک رطوبت گیر بخرید. بهترین راه برای خشک کردن لباس‌ها زیر نور خورشید است.

گذاشتن لباس‌ها در لباسشویی به مدت طولانی

ر‌ها کردن لباس‌های شسته شده در ماشین لباسشویی باعث کپک می‌شود. این کپک علت بو گرفتن لباس‌ها است و می‌تواند در لباسشویی رسوب کند و لباس‌های بعدی نیز به همین ترتیب بوی بد بگیرند. این کپک همچنین مشکلاتی برای کسانی که آلرژی و مشکلات تنفسی دارند ایجاد می‌کند. همیشه تایمر ماشین لباسشویی را فعال کنید تا سریع لباس‌ها را بیرون بیاورید و آویزان کنید. همچنین لباس‌های مرطوب را در بین لباس‌های خشک قرار ندهید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.