۲۴۲۹۵۴
۲۷
۲۷

خستگی شغلی و عاطفی را چگونه از بین ببریم؟

همین الان که این مطلب را می‌خوانید، اگر پشت میز کار نشسته‌اید؛ از جایتان بلند شوید و چرخی در اطرأفتان بزنید، اگر به فضای باز و یا بالکن دسترسی دارید، ۱۰۰ تایی درجا بزنید و یا نرمش‌های کوچکی انجام دهید. چرا؟ چون برخلاف تصور ما، خستگی شغلی با خوابیدن حل نمی‌شود، بلکه با تحرک و ورزش بدنی است که تسلی می‌یابد!

خستگی شغلی و عاطفی را چگونه از بین ببریم؟

ورزش راهکار مقابله با خستگی شغلی و عاطفی

نتایج یک پژوهش تازه که روی ۵۰۰ فرد شاغل و خسته انجام شده است؛ می‌ گوید، ورزش، راهکاری مؤثر برای مقابله با خستگی شغلی است، سلامت روان را بالا می‌برد و حتی رضایت شغلی با خودش به همراه می‌آورد.

دکتر میشله ولف مارنوس، دانشمند و استاد در دانشگاه جورج می‌سون، که تحقیقات زیر نظر او بوده، می‌گوید:

«فعالیت‌های فیزیکی متوسط مانند دویدن ملایم، پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری می‌توانند تأثیرات مثبتی بر کاهش فرسودگی شغلی داشته باشند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه ما همگی کارمندان تمام‌وقت بوده‌اند و در مورد استرس‌های شغلی و عادات ورزشی خود فرم‌هایی را تکمیل کرده بودند.

این کارمندان با اجرای برنامه ورزشی اعلام کردند، کمتر احساس «خستگی عاطفی» می‌کنند و حتی احساس کسب دستاورد‌های شخصی بیشتری را دارند.

خستگی شغلی و عاطفی را چگونه از بین ببریم؟

خستگی عاطفی چیست؟

زمانیکه فرد به‌خاطر استرس انباشته از زندگی شخصی یا شغلی یا ترکیبی از هر دو، به‌لحاظ احساسی، حس خستگی و خالی بودن از انرژی می‌کند، می‌گویند دچار خستگی عاطفی شده است.

آن‌ها که دچار این نوع از خستگی هستند، معمولاً احساس می‌کنند کنترلی بر آن‌چه در زندگی‌شان رخ می‌دهد، ندارند و احساس «گیر افتادن» و «گرفتار شدن» در موقعیتی غیر قابل تغییر را دارند.

کارفرما، دکتر شماست!

اما تحقیقی که بالاتر از آن گفتیم به اهمیت توجه کارفرمایان به سلامت همه جانبه کارمندانشان اشاره و عنوان می‌کند: کارفرمایان باید به فراهم کردن امکانات ورزشی یا کمک‌هزینه‌های ورزشی برای کارمندان خود فکر کنند تا آن‌ها بتوانند به طور مؤثرتری با استرس‌های شغلی مقابله کنند.

یک نکته جالب‌تر اینکه، این مطالعه تأکید می‌کند، ورزش‌های سخت، مانند تمرینات سنگین با وزنه یا آماده‌سازی برای ماراتنها، به اندازهٔ ورزش‌های با شدت متوسط برای از بین بردن خستگی مفید نیستند.

به این علت که ورزش‌های شدید به آزادسازی کورتیزول بیشتر منجر می‌شود که به‌نوبهٔ خود می‌تواند استرس و خستگی ذهنی را افزایش دهد.

پژوهشگران این مطالعه توصیه کرده‌اند که کارمندان برای مقابله با فرسودگی شغلی و خستگی عاطفی برنامهٔ ورزشی متعادلی داشته باشند.

این فعالیت می‌تواند شامل سه تا پنج روز ورزش در حد متوسط باشد و فعالیت‌های سبک‌تری مانند پیاده‌روی یا یوگا در روز‌های دیگر باشد.

این برنامه نه تنها به کاهش فرسودگی شغلی کمک می‌کند بلکه باعث سلامت قلبی-عروقی، خلق‌وخو، تنظیم احساسات و حافظه هم می‌شود.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.