۲۴۳۲۲۲
۲۵
۲۵

درگذشت حبیب‌الله آیت‌اللهی: نقاش، معمار و پژوهشگر برجسته ایرانی

حبیب‌الله آیت‌اللهی، هنرمند برجسته ایرانی و پژوهشگر هنرهای تجسمی، در روز ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ در خارج از کشور درگذشت. این نقاش و معمار ایرانی که سال‌ها در خارج از ایران زندگی و به فعالیت‌های هنری مشغول بود، یکی از چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی و معماری در ایران به شمار می‌رفت.

درگذشت حبیب‌الله آیت‌اللهی: نقاش، معمار و پژوهشگر برجسته ایرانی

حبیب‌الله آیت‌اللهی، هنرمند برجسته ایرانی و پژوهشگر هنرهای تجسمی، در روز 17 مهرماه 1402 در خارج از کشور درگذشت. این نقاش و معمار ایرانی که سال‌ها در خارج از ایران زندگی و به فعالیت‌های هنری مشغول بود، یکی از چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی و معماری در ایران به شمار می‌رفت.

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای تجسمی

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی، با صدور پیامی درگذشت حبیب‌الله آیت‌اللهی را به جامعه هنری تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است:

«کُلُّ مَن عَلَیها فَانٍ و یَبقی وَجهُ رَبِّک ذُوالجلالِ وَالاکرام

درگذشت استاد برجسته و فرهیخته هنرهای تجسمی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر، زنده‌یاد حبیب آیت‌اللهی، موجب اندوه و تاسف عمیق جامعه فرهنگی و هنری کشور شد. سال‌های متمادی تلاش او در آموزش، پژوهش و خلق آثار ماندگار در نقاشی و سایر شاخه‌های هنرهای تجسمی، میراثی ارزشمند از وی بر جای گذاشت که تا همیشه الهام‌بخش هنرمندان آینده خواهد بود.

فقدان این استاد گرانقدر، که نقش بسزایی در تربیت نسل‌های هنرمند به‌ویژه در عرصه دانشگاهی داشت، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است. ضمن عرض تسلیت به خانواده و جامعه هنرهای تجسمی، برای آن مرحوم، غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایم.»

درگذشت حبیب‌الله آیت‌اللهی: نقاش، معمار و پژوهشگر برجسته ایرانی

مروری بر زندگی و دستاوردهای حبیب‌الله آیت‌اللهی

حبیب‌الله آیت‌اللهی متولد 16 اسفند 1313 در شیراز بود. او از دوران کودکی به هنر علاقه‌مند شد و پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در شیراز، وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. با کسب رتبه ممتاز، مشمول اعزام به خارج از کشور شد و در مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس به تحصیل در رشته‌های نقاشی، معماری داخلی و آذین‌گری پرداخت.

او دکترای تاریخ هنر تحلیلی و تطبیقی خود را از دانشگاه سوربن دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران، به تدریس و فعالیت‌های گسترده هنری پرداخت. وی تأسیس رشته معماری داخلی در مدرسه عالی ساختمان و همچنین مشارکت در تأسیس دانشکده هنر دانشگاه شاهد را در کارنامه خود دارد. همچنین از دستاوردهای دیگر او، عضویت پیوسته در فرهنگستان هنر و نقش‌آفرینی در تأسیس موزه هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی است.

حبیب‌الله آیت‌اللهی، با سال‌ها فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی و تربیت هنرمندان متعدد، میراثی غنی برای هنر ایران بر جای گذاشت. روحش شاد و یادش گرامی.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.