۱۰۹۸۳۷
۱۱۳۱۴
۱۱۳۱۴

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

سرماخوردگی می‌شود در فصل تابستان هم رخ دهد؛ این بیماری ویروسی فقط در فصول سرد سراغ ما نمی‌آیند.

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که سرماخوردن فقط در فصول سرد سال ایجاد می‌شود در حالی‌که باید درباره سرماخوردگی در تابستان مراقب کرد! می‌توانیم این‌طور توضیح دهیم که سرماخوردگی مربوط به سرمای هوا یا فصل نیست. در اصل سرماخوردگی یک بیماری با منشا ویروسی است. یعنی اگر این ویروس وارد بدن شود؛ علائم سرماخوردگی ایجاد می‌شود. به عبارتی کلمه سرماخوردگی ربطی به سرما ندارد. در ادامه با تمام علل، علائم، درمان و راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی در تابستان آشنا خواهیم شد. 

در این مقاله می‌خوانید:

 

سرماخوردگی در تابستان چیست؟

سرماخوردگی تابستانی همان سرماخوردگی معمولی است؛ اما برخی رونوشت‌های ژنتیکی در این ویروس سرماخوردگی متفاوت هستند. برای فهم ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که سرماخوردگی می‌تواند از 200 نوع ویروس مختلف ایجاد شود. 

2 دسته اصلی ویروس سرما خوردگی  

بیماری سرماخوردگی عموما از یکی از این دو دسته ایجاد می‌شود:

  • سرماخوردگی با منشا رینوویروس‌ها: این ویروس‌ها معمولا در درمای سرد فعال هستند و در فصول سرد سبب سرماخوردگی می‌شوند. 
  • سرماخوردگی با منشا انتروویروس: این ویروس‌ها در فصول گرم سبب سرماخوردگی می‌شوند.

سرماخوردگی تابستانه چقدر شایع است؟ 

بیش از 60 نوع انتروویروس سرماخوردگی وجود دارد. آنها دومین نوع رایج ویروسی هستند که بدن انسان را آلوده می‌کنند  اما راینوویروس شایع‌ترین آنهاست؛ حدود نیمی‌از افراد مبتلا به عفونت‌های انتروویروسی اصلاً علائمی‌ندارند. بنابراین نشانه‌های سرماخوردگی تابستانی کمی‌متفاوت است. 

علائم سرماخوردگی در تابستان 

علائم سرماخوردگی تابستانی چندان تفاوتی با سرماخوردگی‌های عادی ندارند. به عبارتی فصل تابستان علائم سرما خوردگی را متفاوت نمی‌کند. در فصل‌ تابستان که هوای گرم و مرطوب ما را آزار می‌دهد؛ علائم سرماخوردگی کمی‌آزاردهنده هستند. 

شایع ترین علائم سرماخوردگی عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • سرفه
  • تب
  • دردهای بدن و عضلات
  • تاول‌های دهان

اگر علائم شما شبیه این موارد نیست؛ ممکن است دچار بیماری دیگری شده باشید.

شدت علائم سرماخوردگی در تابستان

چون در این فصل هوا گرم است؛ تعریق می‌تواند بدن را در خطر کم‌آبی قرار دهد و بیمار سرماخورده را در بستر بیاندازد. ازطرفی چون در تابستان عادت به سرماخوردن ندارید؛ با بروز کوچک‌ترین علائم کسل شدن و تنفسی، ممکن است به صورت روانی این علائم را بزرگ‌تر کنید. می‌دانستید  احساسات چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن ما دارند؟

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

علت سرماخوردگی در فصل گرم 

ویروس‌ها برای زندگی و تکثیر به سلول‌های موجودات دیگر  وارد می‌شوند. سپس از میزبانی به میزبان دیگر می‌روند. ترشحات تنفسی آلوده، به غشاهای مخاطی افراد سالم راه پیدا کنند. انتقال ویروس می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • تماس مستقیم شخص به فرد، مانند در آغوش گرفتن، لمس کردن یا دست دادن
  • استنشاق قطرات کوچک در هوا
  • دست زدن به چیزی که ویروس روی آن وجود دارد (مانند دستگیره در، کلید، ظروف یا اسباب بازی) و سپس دست زدن به دهان، بینی یا چشم
  • تعویض پوشک فرد مبتلا، سپس لمس چشم، بینی یا دهان قبل از شستن دست‌ها 
  • آب آشامیدنی که ویروس در آن وجود دارد

علت سهولت سرما خوردن در تابستان 

ویروسهایی که باعث سرماخوردگی تابستانی می‌شوند راحت تر در مکان‌های شلوغ پخش می‌شوند. در طول تابستان هم مردم تمایل دارند زمان بیشتری را در اجتماعات بزرگ  وقت بگذرانند؛ مانند:

  • مکان‌های عمومی: مثلاً ممکن است پارک‌های عمومی‌ و استخرهای شنا برای باربیکیو و گردهمایی‌های خانوادگی باشد، ویلاها که همه غذا، نوشیدنی، و ظروف‌شان را به اشتراک می‌گذارند.
  • پارک‌های تفریحی: مردم در حالی که در صف منتظر می‌مانند، با هزاران دست که همان نرده‌ها را لمس می‌کنند، در تماس‌اند.
  • کنسرت‌ها و جشنواره‌های فضای باز: این مکان‌ها معمولاً امکانات سرویس بهداشتی مستقل ندارند و بسیاری از این سرویس‌های بهداشتی به خوبی تمیز نمی‌شوند. 
  • هواپیما: سفر با هواپیما همچنین شما را در تماس نزدیک با دیگران قرار می‌دهد و خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. مروری بر مطالعات علمی سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که سفر هوایی راه اصلی گسترش و انتشار سریع بیماری‌های واگیر است. از جمله شیوع بیماری‌های جدی هوابرد در پروازهای تجاری ایجاد میشود.

در تابستان سوار هواپیما نشویم؟ 

با این حال، سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است که خطر بسیار کمی‌برای انتقال هر گونه بیماری واگیر در هواپیما وجود دارد، زیرا هوای کابین به دقت کنترل می‌شود و از طریق فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) که ذرات گرد و غبار، باکتری‌ها را به دام می‌اندازد، تهویه می‌شود.

نقش دستگاه‌های تهویه در سرماخوردگی تابستانی 

تهویه مطبوع نیز ممکن است به سرماخوردگی تابستان کمک کند. به طور کلی، ویروس‌ها در هوای سرد و خشک راحت‌تر پخش می‌شوند. دستگاه‌های تهویه هوا رطوبت اتاق را کاهش می‌دهند و آن را خنک‌تر می‌کنند و شرایطی را فراهم می‌کنند که ویروس‌ها در آن رشد کنند.

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

درمان سرماخوردگی در فصل تابستان

درمان سرماخوردگی تابستانی مانند سرماخوردگی در هر فصل دیگر از سال است. در حالی که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، استراحت زیاد و حفظ آب بدن می‌تواند به شما کمک کند زودتر احساس بهتری داشته باشید. مرطوب‌کننده‌ها، اسپری‌های بینی نمکی، می‌توانند تسکین مؤثر و طبیعی را ارائه دهند.

نوشیدن آب: همچنین نوشیدن آب بیشتر در طول شبانه‌روز برای درمان سرماخوردگی تابستانی مهم است. به خصوص اگر در حالت بیماری تب و تعریق شدید دارید. هیدراته ماندن می‌تواند به رقیق شدن مخاط کمک کند و دفع آن را آسان تر کند.  

دمنوش‌های خانگی مناسب برای درمان سرماخوردگی تابستانی را یاد بگیرید.

داروی مناسب: داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند به کاهش علائم، از جمله آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، سرکوب کننده‌های سرفه و کاهش دهنده تب کمک کنند. علائمی‌را که شما را آزار می‌دهد شناسایی کنید و دارویی بیابید که آن علائم و فقط آن علائم را درمان کند. شما داروهایی را نمی‌خواهید که علائمی‌را که ندارید درمان کنند.

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

مدت درمان سرماخوردگی در تابستان 

سرماخوردگی‌های تابستانی ناشی از انتروویروس‌ها معمولاً بدون درمان در عرض چند روز یا حتی یک هفته از بین می‌روند. اما اگر علائمی‌مانند تب بالا (بیش از 103 درجه فارنهایت) 11 یا بثورات پوستی دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

پیشگیری از سرماخوردگی تابستانه 

پیشگیری از سرماخوردگی همیشه بهترین گزینه درمان است. اگرچه همیشه امکان پذیر نیست، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود و دیگران در برابر عفونت‌های انتروویروسی غیر فلج اطفال انجام دهید:

  1. دست‌های خود را اغلب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید، به خصوص پس از استفاده از توالت یا تعویض پوشک. دست‌های خود را نیز کاملا خشک کنید.
  2. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، به جای آن از ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید. 
  3. از تماس نزدیک مانند دست زدن و دست دادن با افراد بیمار خودداری کنید. 
  4. سطوح لمس شده و اسباب بازی‌ها را مرتباً تمیز و ضد عفونی کنید. 
  5. سیستم ایمنی خود را در بهترین حالت خود در طول سال حفظ کنید:
    • داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات 
    • هیدراته ماندن 
    • گذراندن وقت در فضای باز 
    • ورزش منظم  
    • خواب کافی

سرما خوردگی کودکان در تابستان، مگه میشه؟

سرماخوردگی یا آلرژی؟ 

سرماخوردگی تابستانی به راحتی با آلرژی‌های فصلی اشتباه گرفته می‌شود زیرا علائم اولیه مانند احتقان، آبریزش بینی و عطسه یکسان است. اما چند تفاوت آشکار بین آنها وجود دارد

آلرژی تابستانی که معمولاً به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود، معمولاً توسط علف‌های هرز مانند گلدن میله، درمنه و گلدان ایجاد می‌شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، کمتر از 8٪ از بزرگسالان و کودکان مبتلا به تب یونجه تشخیص داده می‌شوند، اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است تشخیص داده نشوند.

جمع‌بندی 

سرماخوردگی تابستانی اغلب به دلیل آنتروویروس غیر فلج اطفال است. علائم مشابه سرماخوردگی در سایر مواقع سال است. اگرچه آلرژی و سرماخوردگی تابستانی علائم مشابهی دارند (آبریزش بینی، عطسه و احتقان)، اما چند علامت متمایز سرماخوردگی وجود دارد: درد و درد، سرفه و تب. در حالی که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد، استراحت زیاد، هیدراته نگه داشتن و استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه ممکن است به شما کمک کند زودتر احساس بهتری داشته باشید. شستن مرتب دست‌ها، اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار و ضدعفونی کردن سطوح می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی تابستانی کمک کند.

سوالات متداول 

سرماخوردگی تابستانی شدیدتر است یا زمستانی؟

شدت علائم سرماخوردگی به دلیل گرمای هوا، در تابستان بیشتر است. 

برای درمان سرماخوردگی تابستان داروی خاصی نیاز داریم؟

داروهای بدون نیاز به نسخه برای درمان علائم درد، تب و سرفه مناسب هستند. 

آیا سرماخوردگی تابستانی خطرناک است؟

خیر. فقط شما را چند روز در بستر می‌اندازد.

فرق سرماخوردگی و آلرژی در تابستان چیست؟

علائم این دو یکسان هستند اما در سرماخوردگی تب هم خواهید داشت.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.