۱۲۰۷۵۵
۲۰۶۰
۲۰۶۰

خطرات غربالگری سرطان تخمدان

در مقایسه با دیگر سرطان‌ها، سرطان تخمدان یکی از کشنده‌ترین آنها است.

در مقایسه با دیگر سرطان‌ها، سرطان تخمدان یکی از کشنده‌ترین آنها است. اگر خانمی علایمی را از خود بروز می‌دهد که ممکن است علایم سرطان تخمدان باشد، پزشکان اغلب برای وی انجام تست خونی، موسوم به CA-۱۲۵ و سونوگرافی درخواست می‌کنند. اما این تست‌ها برای غربالگری افراد در معرض خطر پایین مناسب نیستند. در زیر به دلایل آنها اشاره خواهیم کرد.

نتایج تست همیشه اثربخش نیستند.
زنان با سطح بالای CA-125، لزوما همیشه مبتلا به سرطان تخمدان نیستند. به جای آن، آنها ممکن است سرطان دیگر یا وضعیت متفاوتی داشته باشند، مانند سیروز کبدی، بیماری التهابی لگن، فیبروئیدها، یا اندومتریوزیس (نوعی بیماری رحمی). نیمی از زنان مبتلا به سرطان زودرس، سطح طبیعی CA-125 از خود نشان می‌دهند.

سونوگرافی ابزاری مناسب برای تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه نیست. آنها اغلب کیست‌هایی را نشان می‌دهند که خوش‌خیم هستند، نه سرطانی. این موضوع می‌تواند منجر به انجام جراحی‌های غیرضروری شود.

تست‌ها می‌توانند منجر به انجام روش‌های پرخطر شوند.
اگر یک تست CA-۱۲۵ یا اولتراسوند موردی را نشان دهد که غیرطبیعی باشد، پزشکان اغلب به بیمار انجام جراحی را پیشنهاد می‌کنند تا مطمئن شوند که بیمار مبتلا به سرطان تخمدان نیست. در این حالت، تخمدان اغلب برداشته می‌شود. یک مطالعه بزرگ نشان داده ۱۵ درصد زنان دچار عوارض ناشی از عمل جراحی می‌شوند. حتی با یک لاپاروسکوپی هم بیمار ممکن است دچار صدمه شود.

بعضی زنان انتخاب می‌کنند که حین جراحی، هر دو تخمدان آنها برداشته شود. این عمل می‌تواند منجر به یائسگی زودرس در بیمار شود که به دنبال آن، خطر شکستگی‌های لگن، حملات قلبی و زوال عقل احتمالی افزایش پیدا می‌کند.

انجام تست‌ها و پیگیری بیماران هزینه‌بر هستند. هم تست CA-۱۲۵ و هم اولتراسوند هزینه بالایی دارند. اگر بیمار به جراحی نیاز پیدا کند هم هزینه بیشتری بر وی تحمیل می‌شود. علاوه بر این، اگر هر دو تخمدان بیمار برداشته شود، نیاز به هورمون درمانی برای مابقی طول عمر خود پیدا خواهد کرد. بنابراین، این تست‌ها هم هزینه‌ای بر دوش بیمار گذاشته و هم کیفیت زندگی وی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در حالی که ممکن است هیچ مزیتی هم برای وی نداشته باشند.

چه زمانی تست‌ها ارزش خطر کردن را دارند؟
زمانی تست CA-۱۲۵ و سونوگرافی کمک کننده هستند که فرد علایم سرطان تخمدان را داشته باشد. همچنین اگر پزشک در معاینه فیزیکی به مورد مشکوکی برخورد کند، این تست‌ها برای تشخیص مشکل کمک‌کننده هستند. اگر شما در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان تخمدان هستید، باید با پزشک خود در مورد انجام این تست‌ها مشورت کنید. به عبارت دیگر، ۱) اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، پستان، رحم یا روده بزرگ را دارید یا ۲) با خطرات به ارث رسیده مواجه هستید، مانند موتاسیون ژن‌های BRCA۱ و BRCA۲ یا نشانگانی موسوم به لینچ (Lynch)، این عوامل خطرات بزرگی برای ابتلا به سرطان تخمدان محسوب می‌شوند.

اگر مبتلا به سرطان تخمدان هستید، تست CA-125 می‌تواند به شما کمک کند. این تست برای پیگیری مفید بودن درمان یا موارد عود آن نیز کمک کننده است.سپید

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.