۲۴۰۷۶۹
۸۴۹
۸۴۹

علت و درمان استخوان درد در پریود

درد پریود می‌تواند باعث ناراحتی‌های بسیاری شود که ممکن است آن‌ها را در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مفاصل احساس کنید. این مقاله به استخوان درد در پریودی، علت و درمان آن می‌پردازد.

علت و درمان استخوان درد در پریود

درد پریود می‌تواند باعث ناراحتی‌های بسیاری شود که ممکن است آن‌ها را در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مفاصل احساس کنید. این مقاله به استخوان درد در پریودی، علت و درمان آن می‌پردازد. 

در این مقاله می‌خوانید: 

علت و درمان استخوان درد در پریود

دردهای پریودی

زنان ممکن است در طول قاعدگی با چالش‌های جسمی و روحی مختلفی مواجه شوند. درد در ناحیه زیر شکم، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها در دوران قاعدگی آن را تجربه می‌کنند. استخوان‌درد در پریودی، نفخ، حساس شدن سینه‌ها، نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، خستگی و درد مفاصل نیز از علائم شایع دوران پریود هستند. درد مفاصل در پریودی ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی، التهاب یا سایر مشکلات سلامتی ایجاد شود. در این مقاله با انواع علت درد مفاصل در زمان پریود و همچنین درمان‌های خانگی آن آشنا می‌شوید.

علت درد مفاصل در زمان پریود چیست؟

درد مفاصل در زمان پریود، از علائم کمتر شناخته‌شده قاعدگی است که به عللی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، ایجاد می‌شود.

علت و درمان استخوان درد در پریود

نوسانات هورمونی

نتایج برخی از تحقیقات صورت گرفته در این رابطه نشان می‌دهد که تغییر هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث آسیب مفاصل قبل یا در طول قاعدگی می‌شود. تغییرات در سطح هورمون‌ها، به‌ویژه استروژن و پروژسترون، در طول چرخه قاعدگی می‌تواند بر احتباس مایعات و التهاب در بدن تاثیر بگذارد و باعث ایجاد درد در مفاصل شود.

پروستاگلاندین ها

پروستاگلاندین‌ها، موادی شبیه هورمون هستند که نقشی کلیدی در التهاب و همچنین درد دارند. سطوح بالاتر پروستاگلاندین‌ها که در طول قاعدگی برای تحریک انقباضات رحمی آزاد می‌شوند، ممکن است بر مفاصل نیز تاثیر بگذارند و باعث درد شوند.

التهاب

قاعدگی می‌تواند یک پاسخ التهابی در بدن، قبل یا در طول پریود ایجاد کند که این پاسخ ممکن است درد مفاصل را در زنانی که مستعد التهاب هستند، تشدید سازد.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی تخصصی اندومتریوز

علت و درمان استخوان درد در پریود

اندومتریوز

اندومتریوز، وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از آن رشد می‌کند. اندومتریوز می‌تواند باعث درد لگن و التهاب شود که ممکن است در مفاصل در طول قاعدگی احساس شود.

اختلالات خود ایمنی

برخی از بیماری‌های خودایمنی مانند «آرتریت روماتوئید» یا «لوپوس»، می‌توانند باعث درد مفاصل شوند که ممکن است در دوران قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی و افزایش التهاب تشدید شود.

کمبودهای تغذیه ای

مواد مغذی مانند منیزیم یا ویتامین D در سلامت استخوان و مفاصل نقش دارند. در صورت کمبود این مواد مغذی ممکن است در دوران قاعدگی درد مفاصل داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تاخیر پریود تا چه زمانی طبیعی است؟

علت و درمان استخوان درد در پریود

مراحل سیکل قاعدگی و استخوان درد در پریودی 

درد مفاصل و استخوان درد در پریودی به صورت ویژه در روزهای منتهی به قاعدگی و در طول قاعدگی اتفاق می‌افتد.

  • مرحله قبل از قاعدگی (مرحله لوتئال): در اواخر مرحله لوتئال چرخه قاعدگی که در روزهای منتهی به قاعدگی اتفاق می‌افتد، سطح استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می‌یابد. این تغییر هورمونی می‌تواند باعث افزایش التهاب و درد مفاصل در برخی از زنان شود. درد مفاصل در این مرحله ممکن است با احتباس مایعات و تغییرات در پاسخ بدن به التهاب نیز همراه باشد.
  • مرحله قاعدگی: زنان ممکن است در طول دوره قاعدگی نیز درد مفاصل را تجربه کنند. پروستاگلاندین‌ها که مواد شیمیایی دخیل در التهاب و درد هستند، در طول قاعدگی ترشح می‌شوند و می‌توانند بر بافت‌های مجاور تاثیر بگذارند که باعث افزایش حساسیت و درد در مفاصل می‌شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

علت و درمان استخوان درد در پریود

درد مفاصل در زمان پریود چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درد مفاصل در زمان پریود می‌تواند در بین زنان متفاوت باشد و به عوامل مختلفی از جمله سطوح هورمونی فرد، شرایط سلامت زمینه‌ای و حساسیت کلی به درد، بستگی دارد. به طور کلی، درد مفاصل در زمان پریود چند روز تا یک هفته طول می‌کشد. درد مفاصل مرتبط با پریود به عنوان یک علامت موقت در نظر گرفته می‌شود که به طور معمول پس از تثبیت سطح هورمون‌ها پس از قاعدگی برطرف می‌شود. با این حال، اگر درد مفاصل بعد از چرخه قاعدگی ادامه پیدا کرد، یا مزمن شد، ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند آرتریت، یا «فیبرومیالژیا» باشد که به ارزیابی و درمان نیاز دارد. 

بیشتر بخوانید: چرا پریود تابو است؟

علت و درمان استخوان درد در پریود

درمان استخوان درد در پریودی، چگونه آن را مدیریت کنیم؟

با انجام کارهای زیر می‌توانید درد مفاصل در پریودی را کنترل کنید:

  • حرارت یا کمپرس یخ را روی مفاصل آسیب‌دیده قرار دهید تا تسکین بیابند.
  • برای کمک به کاهش سفتی و بهبود تحرک مفاصل، تمرینات کششی ملایم، یا کم‌ضرر مانند پیاده‌روی انجام دهید.
  • برای تقویت سلامت کلی مفاصل، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و هیدراته بمانید.
  • غذاهایی که می‌توانند باعث التهاب شوند مانند غذاهای فرآوری‌شده، میان‌وعده‌های شیرین و کافئین بیش از حد را محدود، یا از آن‌ها اجتناب کنید.
  • از طریق ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل، وزن مناسب را حفظ کنید تا فشار اضافی روی مفاصل کاهش یابد.
  • پزشک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند تمرینات و تکنیک‌های خاصی را برای بهبود تحرک مفصل و کاهش درد توصیه کند.
  • برای مدیریت موثر درد مفاصل مرتبط با قاعدگی، همه علائم و ترجیحات درمانی خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص ارتوپدی و توانبخشی

علت و درمان استخوان درد در پریود

خلاصه

استخوان درد پریودی، یا درد مفاصل در زمان پریود، به علل مختلف از جمله پروستاگلاندین‌ها، نوسانات هورمونی، اختلالات خود ایمنی، اندومتریوز و کمبود تغذیه ایجاد می‌شود و اقداماتی مثل داشتن یک رژیم غذایی متعادل، انجام تمرینات کششی، و کاهش غذاهای فراوری‌شده، میان‌وعده‌های شیرین و کافئین می‌تواند آن را مدیریت کند. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthshots

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.