۲۴۳۰۶۵
۳
۳

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

در این مقاله به شما می‌گوییم که عفونت مکرر واژن چیست، چرا ایجاد و چگونه تشخیص داده می‌شود. همچنین به درمان‌های رایج نیز اشاره می‌کنیم.

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

در این مقاله به شما می‌گوییم که عفونت مکرر واژن چیست، چرا ایجاد و چگونه تشخیص داده می‌شود. همچنین به درمان‌های رایج نیز اشاره می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

عفونت مکرر واژن، عفونت های رایج

عفونت مکرر واژن می‌تواند توسط باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها ایجاد شود. برخی از این موارد به طور معمول بدون ایجاد مشکل در واژن زندگی می‌کنند. اما گاهی اوقات ممکن است خارج از کنترل رشد کنند و باعث عفونت در واژن و فرج (ناحیه اطراف واژن) شوند. 

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

علت عفونت مکرر واژن 

علت‌های عفونت مکرر واژن که عبارتند از:

  • فعال بودن از نظر جنسی به ویژه تغییر شریک جنسی 
  • استفاده از محصولات بهداشتی واژن مانند دوش واژینال، صابون، حمام حباب، دئودورانت و استفاده از دستمال مرطوب
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • برخی از انواع پیشگیری از بارداری ماند دستگاه داخل رحمی مسی (آی یو دی)
  • داشتن یک وضعیت سلامتی مانند دیابت یا HIV که بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد،
  • مصرف طولانی‌مدت داروهای استروئیدی

برخی از عفونت‌های رایج واژن، عفونت‌های مقاربتی هستند به این معنی که در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با یک فرد آلوده منتقل می‌شوند

عفونت واژن با عفونت دستگاه ادراری یا «سیستیت» یکسان نیست. عفونت دستگاه ادراری بر مثانه یا لوله‌هایی که ادرار را از بدن خارج می‌کنند، تاثیر می‌گذارد. واژن، بخشی از دستگاه تناسلی است و با مثانه و مجاری ادرار، متفاوت است.  

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز آزمایشگاه

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

انواع عفونت واژن

عفونت‌های رایج واژن شامل موارد زیر است:

  • واژینوز باکتریایی: شایع‌ترین عفونت واژن است و زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌هایی که به طور معمول در واژن زندگی می‌کنند خارج از کنترل رشد کنند. واژینوز باکتریایی از راه جنسی منتقل نمی‌شود، اما با فعالیت جنسی مرتبط است. علائم واژینوز باکتریایی شامل ترشحات رقیق خاکستری یا سفید با بوی ماهی است.
  • کلامیدیا: ناشی از نوعی باکتری است و علائم شایع آن عبارتند از افزایش ترشحات، خونریزی بین قاعدگی، درد بعد از رابطه جنسی، یا هنگام ادرار کردن، یا در حین رابطه جنسی.
  • تبخال تناسلی: توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد و از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. زگیل‌ها در اطراف فرج، دهانه رحم، واژن یا مقعد ظاهر می‌شود.
  • زگیل تناسلی: توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد و از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. زگیل‌ها در اطراف فرج، دهانه رحم، واژن یا مقعد ظاهر می‌شوند.

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

  • سوزاک: یک بیماری مقاربتی ناشی از باکتری است که می‌تواند باعث افزایش ترشحات و درد در اطراف شکم شود. ممکن است هنگام ادرار کردن درد داشته باشید و ممکن است بین دوره‌های قاعدگی، دچار خونریزی شوید.
  • برفک: یک عفونت قارچی شایع است. علائم رایج برفک شامل خارش یا درد در اطراف فرج و گاهی ترشحات غلیظ و سفید رنگ واژن (کمی شبیه پنیر روستایی) است.
  • تریکومونیازیس: یک بیماری مقاربتی است که توسط یک انگل (ارگانیسم کوچکی که روی بدن زندگی می‌کند) ایجاد می‌شود. اگر مبتلا به تریکومونیازیس هستید، ممکن است ترشحات واژن به رنگ زرد-سبز، بدبو و احتمالا کف‌آلود باشد.

امکان ابتلا به بیش از یک عفونت در یک زمان وجود دارد. مثلا اگر واژینوز باکتریایی دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و تریکومونیازیس هستید.

بیشتر بخوانید: کولپورافی واژینال چیست؟

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

علائم عفونت مکرر واژن (عفونت های رایج واژن) 

در برخی موارد، عفونت واژن می‌تواند منجر به خارش در ناحیه واژینال شود، اما همیشه اینطور نیست، بنابراین گاهی بدون این‌که عفونت داشته باشید، دچار خارش می‌شوید. داشتن مقداری ترشح از واژن، طبیعی است. مقدار و قوام این ترشح در زمان‌های مختلفی از سیکل قاعدگی شما، با افزایش سن، مصرف قرص‌های ضد بارداری یا بارداری تغییر می‌کند. اما تغییر غیر طبیعی در ترشحات واژن، به ویژه اگر علائم دیگری نیز دارید، می‌تواند نشانه عفونت واژن باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت واژن داشته باشید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر احتمال بیماری مقاربتی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک عمومی، شما را به یک متخصص زنان و زایمان ارجاع بدهد. 

بیشتر بخوانید: سندروم پیش از قاعدگی(PMS)

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

تشخیص عفونت مکرر واژن

پزشک از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی‌تان سئوالاتی خواهد پرسید. همچنین ممکن است لازم باشد معاینه فیزیکی از ناحیه تناسلی انجام بشود. قبل از اینکه پزشک یا پرستار شما را معاینه کند، باید رضایت‌نامه امضا کنید. در معاینه فیزیکی، پزشک یا پرستار ابتدا ناحیه اطراف واژن را بررسی می‌کند، سپس از ابزاری به نام «اسپکولوم» برای باز کردن واژن بهره می‌گیرد تا به داخل واژن نگاهی بیندازد. ممکن است نمونه‌ای از ترشحات یا سلول‌های واژن با استفاده از سواب برداشته و به آزمایشگاه فرستاده شود. 

گاهی نیز لازم است آزمایش ادرار بدهید تا مشخص شود که باردارید، یا نه و  بررسی شود که آیا به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستید، یا نه. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با مراکز سونوگرافی

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

درمان عفونت مکرر واژن برای عفونت های رایج واژن

برخی از عفونت‌های واژن مانند زگیل تناسلی، ممکن است در نهایت بدون درمان خود به خود از بین بروند، اما برخی دیگر مانند کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس در صورت عدم درمان عوارض جدی ایجاد می‌کنند. این عوارض ممکن است به مشکلات باروری، درد مزمن لگن ناشی از بیماری التهابی لگن و مشکلات دوران بارداری منجر شود.

درمانی که پزشک شما تجویز می‌کند دقیقا به عفونتی که دارید بستگی دارد. به همین دلیل مهم است که برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های عفونت مکرر واژن شامل موارد زیر است:

  • آنتی‌بیوتیک برای واژینوز باکتریایی، کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس: داروهای آنتی‌بیوتیک کمک می‌کنند که به سرعت از شر عفونت خلاص شوید. معمولا آنتی‌بیوتیک‌هایی برایتان تجویز می‌شود که باید تا یک هفته مصرف کنید. اما برای درمان واژینوز باکتریایی، ممکن است لازم باشد یک ژل یا کرم آنتی‌بیوتیک روی واژن خود بمالید.

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

  • داروهای ضد ویروسی برای تبخال تناسلی: این داروها ممکن است در از بین بردن تاول‌ها موثر باشند، اما نمی‌توانید از شر خود ویروس خلاص شوید. به محض اینکه آلوده شدید، ویروس در بدن شما باقی می‌ماند و در صورتی که فعال شود، علائم شما دوباره شعله‌ور می‌شود.
  • کرم‌ها، پمادها و محلول‌ها برای زگیل تناسلی: ممکن است با استفاده از این درمان‌ها بتوانید از شر زگیل خلاص شوید، اما گاهی اوقات لازم است برای برداشتن زگیل‌ها درمان تخصصی توسط پزشک انجام شود.

می‌توانید کرم‌هایی استفاده کنید که باید در ناحیه واژن اعمال شوند. شما می‌توانید این داروهای بدون نسخه را از داروساز تهیه کنید. اما اگر باردار هستید، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

  • قرص ضد قارچ برای برفک: معمول فقط نیاز به مصرف یک قرص دارید، البته ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا علائم برطرف شوند. همچنین می‌توانید کرم‌هایی استفاده کنید که باید در ناحیه واژن اعمال شوند. شما می‌توانید این داروهای بدون نسخه را از داروساز تهیه کنید. اما اگر باردار هستید، قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت کنید

برخی از افراد سعی می‌کنند از داروهای خانگی مانند ماست، پروبیوتیک طبیعی و روغن درخت چای برای کاهش علائم برفک استفاده کنند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند آیا این درمان‌ها مفیدند، یا نه. 

روغن درخت چای و سایر روغن‌های ضروری ممکن است پوست شما را تحریک و علائم شما را تشدید کنند. بنابراین بهتر است از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

پیشگیری از عفونت های رایج واژن

بسیاری از عفونت‌های رایج واژن از طریق تماس جنسی با شریک آلوده منتقل می‌شوند که عبارتند از کلامیدیا، سوزاک، تریکومونیازیس، زگیل تناسلی و تبخال. استفاده از کاندوم می‌تواند محافظت خوبی در برابر بسیاری از بیماری‌های مقاربتی ایجاد کند. همچنین بهتر است قبل از داشتن رابطه جنسی، برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش انجام دهید و از شریک زندگی خود نیز بخواهید همین کار را انجام بدهد. 

شما می‌توانید با اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی در ناحیه اطراف واژن، خطر ابتلا به برخی عفونت‌های واژن مانند برفک و واژینوز باکتریایی را کاهش دهید. محصولاتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید شامل صابون‌ها، ژل‌ها، دوش‌های واژینال، افزودنی‌های داخل وان و شستشوی واژینال است. این محصولات می‌توانند واژن شما را تحریک کنند و منجر به عفونت شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین آزمایشگاه‌های شمال تهران؛ لیست شماره تماس و آدرس مراکز معتبر

عفونت مکرر واژن چیست و چگونه کنترل می‌شود؟

خلاصه

عفونت مکرر واژن، نشانه عود کردن عفونت‌های قبلی است. برخی از عفونت‌های رایج واژن عبارتند از: واژینوز باکتریایی، عفونت‌های مقاربتی، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی،  سوزاک و تریکومونیازیس. این عفونت‌ها با معاینه یا انجام آزمایش تشخیص داده می‌شوند و درمان بسته به نوع عفونت، متفاوت است. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: bupa

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.