۱۹۶۸۳۴
۱۴۴۵
۱۴۴۵

علت حامله نشدن، چه مواردیست؟

حالا چند وقتی است که تلاش می کنید باردار شوید. اما متاسفانه اتفاقی که دوست دارید برایتان رخ نمی دهد.

حالا چند وقتی است که تلاش می کنید باردار شوید. اما متاسفانه اتفاقی که دوست دارید برایتان رخ نمی دهد.چرا باردار نمی شوید؟ دلایل احتمالی زیادی برای این امر وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به نامنظم بودن دوره های تخمک گذاری، مشکلات ساختاری در سیستم تولید مثل، تعداد اسپرم های اندک یا مشکلات پزشکی زمینه ای اشاره کرد. با اینکه ناباروری می تواند نشانه هایی همچون دوره های قاعدگی نامنظم یا دردهای شدید شکمی در این دوره ها را داشته باشد اما واقعیت این است که بیشتر علل ناباروری خاموش و بی نشانه هستند. ناباروری در مردان به ندرت باعث بروز نشانه ای می شود. در ادامه دلایل احتمالی برای باردار نشدنتان را با هم مرور می کنیم.

به اندازه کافی تلاش نکرده اید
اولین موضوعی که به هنگام بارداری باید مدنظر داشته باشید این است که چند وقت برای این شرایط تلاش کرده اید. شاید فکر می کنید خیلی تلاش کرده اید اما نکته مهم این است که بدانید خیلی از زوج ها به درستی نحوه باردار شدن را نمی دانند. بیش از ۸۰ درصد زوج ها بعد از شش ماه تلاش باردار می شوند. تقریبا ۹۰ درصد بعد از ۱۲ ماه تلاش موفق می شوند باردار شوند. این موضوع نشان می دهد شما باید در هر ماه زمان مناسبی را برای مقاربت جنسی بیابید. پزشکان توصیه می کنند اگر شرایط زیر را داشتید برای باروری تان به سراغ متخصص بروید:
۳۵ ساله هستید یا بیشتر از این سن دارید و می خواهید حداقل در بازه زمانی شش ماهه باردار شوید.
کوچک تر از ۳۵ سال هستید و می خواهید حداقل در بازه زمانی یکساله باردار شوید.
اگر این دو موقعیت را داشتید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید حتی اگر نشانه های ناباروری را ندارید.

تخمک گذاری ندارید
باردار شدن در انسان ها نیازمند تخمک و اسپرم است. اگر شما تخمک گذاری مناسبی نداشته باشید قادر به بارداری نخواهید بود. نداشتن تخمک گذاری شایع ترین علت ناباروری در زنان است و می تواند به خاطر شرایط مختلفی بروز کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک، یکی از شایع ترین علل چنین شرایطی است. سایر علل احتمالی در برگیرنده اضافه وزن داشتن یا چاق بودن، ناکارآمدی تخمدان ، اختلال تیروئیدی،تمرینات ورزشی زیاد است. بیشتر خانم هایی که مشکلات تخمک گذاری را تجربه می کنند دوره های قاعدگی نامنظمی دارند. با اینحال دوره قاعدگی منظم به معنای تخمک گذاری خوب نیست. اگر دوره های منظمی دارید حتی اگر نمی خواهید برای یکسال اینده باردار شوید باز هم بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

همسرتان مشکل دارد نه شما
زنان می توانند باردار شوند اما این یک موضوع دو طرفه است. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم بارداری در انسان ها نیازمند تخمک زن و اسپرم مرد است. پس اسپرم مرد و شرایط او هم می تواند در باروری دخیل باشد. ۲۰ الی ۳۰ درصد افرادی که با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند مشکلشان با شرایط مرد است.
۴۰ درصد هم مشکلاتی دارند که به هر دو طرف مربوط می شود. موضوع دیگری که باید بدان توجه داشته باشید این است که ناباروری مردان به ندرت نشانه های قابل مشاهده از خود بروز می دهد و در بیشتر موارد باید تجزیه و تحلیل مایع منی انجام گیرد. این تست سلامت مایع منی و اسپرم را شناسایی می کند. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید مطمئن شوید که هر دویتان مورد بررسی قرار می گیرید.

ناباروری مرتبط با سن چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است
برای زنان بعد از ۳۵ سالگی و برای مردان بعد از ۴۰ سالگی، باردار شدن کمی طولانی خواهد بود. برخی از زنان فکر می کنند اگر دوره های قاعدگی منظمی داشته باشند هنوز می توانند به راحتی و در عرض چند روز باردار شوند.اما این موضوع درست نیست. سن بر روی کیفیت تخمک و کمیت آن اثر می گذارد. اگر همسرتان ۵ سال یا بیشتر از آن از شما بزرگ تر است این موضوع می تواند خطر ناباروری را بعد از ۳۵ سالگی افزایش دهد.

لوله های فالوپ تان مسدود شده است
تخمک گذاری نامنظم ۲۵ الی ۳۰ درصد ناباروری های خانم ها را به خود اختصاص داده است. باقی موارد ممکن است با لوله های فالوپ، ساختار رحم و اندومتریوز مشکل داشته باشند. در برخی از موارد ممکن است لوله های فالوپ مشکل داشته باشد. همانطور که می دانید لوله فالوپ مسیری بین تخمدان ها و رحم شماست. لوله های فالوپ به صورت مستقیم به تخمدان ها وصل نمی شوند. اسپرم باید از دهانه رحم عبور کند و وارد لوله فالوپ گردد. وقتی تخمک از تخمدان ازاد می شود موارد مو مانند از لوله فالوپ، تخمک را به داخل هدایت می کند. باروری در داخل لوله فالوپ رخ می دهد.
در این بخش اسپرم و تخمک به همدیگر می رسند. اگر چیزی مانع از کارکرد درست لوله فالوپ شود یا مسدود باشد، ممکن است باردار نشوید. علل احتمالی زیادی برای مسدود شدن لوله فالوپ وجود دارد. با اینکه برخی از خانم هایی که لوله مسدودی دارند درد لگنی را تجربه می کنند، بیشترشان هیچ نشانه ای ندارند. تنها تست باروری می تواند باز بودن یا نبودن این لوله ها را تعیین کند.HSG اشعه ایکس مخصوصی است که برای تعیین باز بودن این لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد و توسط متخصص تجویز می شود.

اندومتریوز دارید
اندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافت های شبیه اندومتریوز در خارج از رحم رشد می کنند. تخمین زده شده است که بیش از ۵۰ درصد زنانی که اندومتریوز دارند در باردار شدن با مشکل مواجه می شوند. رایج تری نشانه اندومتریوز دربرگیرنده دوره های قاعدگی دردناک، درد لگنی است. با اینحال همه خانم هایی که اندومتریوز دارند چنین نشانه هایی را تجربه نمی کنند. برخی از زنان ممکن است بعد از اینکه به سراغ درمان ناباروری شان رفتند با چنین مشکلی اشنا شوند.
اندومتریوز معمولا جزو شرایطی است که به درستی تشخیص داده نمی شود یا اصلا اهمیتی به آن داده نمی شود. چنین شرایطی را نمی توان با ازمایش خون یا سونوگرافی تعیین و تشخیص داد. به همین خاطر پزشک از جراحی لاپاراسکوپی تشخیصی استفاده می کند. معمولا به این خاطر است که تشخیص درست ۴٫۴ سال طول می کشد.

مشکلات پزشکی زمینه ای دارید
وضعیت های پزشکی زمینه ای هم می تواند منجر به ناباروری در مردان و زنان شود. به عنوان مثال، عدم تعادل تیروئید یا دیابت تشخیص داده نشده می تواند منجر به ناباروری شود. در حالی که دلیل این امر به درستی شناخته نشده است اما افسردگی هم می تواند به ناباروری بیانجامد. بعضی از بیماری های خودایمنی، مانند لوپوس یا بیماری سلیاک تشخیص داده نشده، می توانند باعث ناباروری شوند.
داروهای تجویزی هم وجود دارد که ممکن است بر باروری تاثیر بگذارد. هرگز مصرف دارو را بدون صحبت با پزشک خود متوقف کنید. اطمینان حاصل کنید که هم پزشک شما و هم دکتر شریک زندگی تان می دانند که می خواهید باردار شوید. حتی بیماری های جنسی تشخیص داده نشده هم می تواند به چنین شرایطی منجر شود. ممکن است این بیماری ها نشانه ای به همراه نداشته باشند.

ناباروری غیر قابل توضیح دارید
بین ۲۵ الی ۳۰ درصد زوج های نابارور، هیچ وقت دلیل باردار شدنشان را نمی فهمند. برخی از پزشکان بر این باورند که تشخیص خوبی برای شرایط این زوجین انجام نمی شود. آن ها بر این باورند که هیچ چیزی به عنوان ناباروری غیر قابل توضیح وجود ندارد اما زوجین ممکن است مشکلاتی داشته باشند که غیر قابل شناسایی یا تشخیص است. اما این حقیقت همچنان پابرجاست که برخی از زوجین هیچ وقت پاسخ درستی برای شرایط شان دریافت نمی کنند. با اینحال نبود پاسخ به معنای این نیست که هیچ درمانی برای شرایط این ها وجود ندارد. شما باید درمان های ناباروری را ادامه دهید.

سخن نهایی
اگر در باردار شدن مشکل دارید باید بدانید که درمان هایی برای این شرایط وجود دارد. برخی از زوجین تست و درمان را به تعویق می اندازند و منتظر معجزه می مانند. این اشتباهی است که برخی از افراد مرتکب می شوند و شرایطشان را بدتر می کنند. هرچقدر زودتر به فکر درمان باشید احتمال درمان ناباروری هم بیشتر خواهد شد. دلیل دیگری که برخی از زوجین ممکن است تست های باروری شان را به تاخیر بیندازند این است که احساس می کنند سلامت کاملی دارند. بله شما و همسرتان ممکن است اصلا نشانه ای از ناباروری نداشته باشید. ممکن است دوره قاعدگی تان منظم باشد اما این موضوع تضمین کننده بارداری سریع نیست. دلیل ناباروری ممکن است همیشه قابل مشاهده نباشد.

منبع: ماما طب

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.