۱۷۵۶۶۸
۷۹۸۰
۷۹۸۰

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

این مقاله درباره نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد است. تفاوتی هم ندارد که نوزادتان غذای جامد می‌خورد یا نه. در هر صورت باید زبان او را تمیز کنید.

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

این مقاله درباره نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد است. تفاوتی هم ندارد که نوزادتان غذای جامد می‌خورد یا نه. در هر صورت باید زبان او را تمیز کنید.

در این مقاله می‌خوانید: 

اگر نوزاد شما غذاهای جامد نمی‌خورد یا هنوز دندان ندارد، تمیز کردن زبان او ممکن است غیر ضروری به نظر برسد. اما بهداشت دهان و دندان فقط برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان نیست، بلکه نوزادان نیز نیاز دارند که محیط دهانشان شامل دندان‌ها و زبانشان تمیز شود. 

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

چرا زود شروع کردن تمیز کردن زبان نوزاد مهم است؟

باکتری‌ها به همان شکلی که در دهان شما وجود دارند، در دهان نوزاد نیز وجود دارند. اما بزاق نوزادان نسبت به شما کمتر است، به همین دلیل شستن باقی مانده شیر برای دهان کوچک آن‌ها سخت‌تر است. شیر می‌تواند روی زبان آن‌ها جمع و باعث ایجاد یک پوشش سفید شود. اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد به این دلیل است که باقی‌مانده شیر را از بین می‌برد.

استفاده از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن زبان نوزاد، او را با تمیز کردن زودهنگام دهان آشنا می‌کند، بنابراین اگر بعدها زبان و دندان‌های نوزاد را با مسواک تمیز کنید، برایش تغییر بزرگی نیست.

بیشتر بخوانید: مسواک برقی، جدیدترین انواع برای کودک و بزرگسال

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

تمیز کردن زبان نوزاد تازه متولد شده

نگران نباشید! تمیز کردن زبان نوزاد و لثه‌هایش یک فرآیند نسبتا ساده است و شما به وسایل زیادی نیاز ندارید. تنها چیزهایی که نیاز دارید آب گرم و یک دستمال نرم و تمیز یا یک تکه گاز استریل است.

برای این کار ابتدا دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. سپس، برای شروع تمیز کردن زبان نوزاد، او را در حالی که سرش روی دست‌های شما است، روی پاهایتان بخوابانید. سپس این مراحل را انجام دهید:

  • انگشتی را که با گاز یا پارچه پوشانده شده، در آب گرم فرو کنید.
  • به آرامی دهان نوزاد را باز کنید، سپس با استفاده از پارچه یا گاز استریل به آرامی زبان او را با حرکات دایره‌ای مالش دهید.
  • انگشت خود را به آرامی روی لثه‌های کودک و داخل گونه های او بمالید.
  • همچنین می‌توانید از یک مسواک انگشتی نرم استفاده کنید. این مسواک برای ماساژ ملایم و پاک کردن باقی‌مانده شیر از زبان و لثه نوزاد طراحی شده است. در حالت ایده‌آل، شما باید حداقل دو بار در روز زبان نوزاد خود را مسواک بزنید.

بیشتر بخوانید: بردن کودکان به دندانپزشکی، نکات مهم

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

گلیسیرین و خمیر دندان برای تمیز کردن زبان نوزاد

گلیسیرین، مایعی بی‌رنگ و با طعم شیرین است که به خمیردندان، بافت خامه‌ای می‌دهد. همچنین در برخی از محصولات مراقبت از پوست و مو نیز یافت می‌شود.

گلیسیرین، غیر سمی است و هنگامی که از آن برای تمیز کردن زبان نوزاد با مقدار کمی خمیر دندان در حدود 6 ماهگی استفاده کنید، بی‌خطر است.

اما نه خمیر دندان و نه گلیسیرین موجود در آن برای تمیز کردن دهان یک نوزاد تازه متولد شده، یا نوزاد کمتر از 6 ماه لازم نیست. اگر چه گلیسیرین به احتمال زیاد مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند، اما در استفاده از خمیر دندان ممکن است نوزاد بیش از حد فلوراید ببلعد.

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

تمیز کردن زبان نوزاد هنگامی که برفک دهان دارد

مهم است که توجه داشته باشید که پوشش سفید روی زبان نوزاد همیشه به دلیل شیر نیست. گاهی اوقات، ناشی از یک بیماری به نام «برفک» است. باقی‌مانده شیر و برفک شبیه هم هستند. تفاوت این است که می‌توانید باقی‌مانده شیر را پاک کنید، اما برفک از روی زبان نوزاد پاک نمی‌شود

برفک دهان، یک عفونت قارچی است که در اثر کاندیدیازیس دهان ایجاد می‌شود و لکه‌های سفیدی روی زبان، لثه‌ها، داخل گونه‌ها و سقف دهان ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از گسترش عفونت نیاز است برفک دهان با داروهای ضد قارچ درمان شود. بنابراین اگر آن پوشش سفید روی زبان نوزاد پاک نشد، به پزشک اطفال مراجعه کنید. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص اطفال

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

تمیز کردن زبان نوزاد بعد از ۶ ماهگی

هنگامی که کودک حداقل 6 ماهه شد و اولین دندان خود را آورد، می‌توانید برای تمیز کردن دهان نوزاد از یک مسواک نرم و مناسب برای کودکان و خمیر دندان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مسواک برای تمیز کردن زبان نوزاد و لثه‌هایش استفاده کنید، یا تا زمانی که کمی بزرگ‌تر شود، به استفاده از مسواک انگشتی، گاز یا پارچه نرم ادامه دهید.

هنگام شروع خمیر دندان برای تمیز کردن دندان‌های نوزادی که حداقل 6 ماه دارد، فقط به مقدار کمی از خمیر دندان تقریبا به اندازه یک دانه برنج نیاز دارید. هنگامی که فرزند شما حداقل 3 ساله شد، می‌توانید مقدار خمیر دندان را به اندازه نخود افزایش دهید.

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

آموزش مسواک زدن و تمیز کردن زبان نوزاد به او 

بیشتر کودکان نوپا نمی‌توانند دندان‌های خود را تمیز کنند، بنابراین ممکن است مجبور باشید تا سنین 6 تا 9 سالگی آن‌ها را تحت نظر داشته باشید. اما اگر مهارت‌های دست کودک به قدر کافی رشد کرده، می‌توانید به او نحوه صحیح مسواک زدن و تمیز کردن زبانش را آموزش دهید.

  • برای شروع، کمی خمیر دندان را روی یک مسواک مرطوب قرار دهید.
  • این کار را با مسواک زدن خود به کودک نشان دهید.
  • بعد، دندان‌های فرزندتان را مسواک بزنید. در حین مسواک زدن، همه کارهای خود را برای کودک توضیح دهید. برایش از اهمیت نحوه مسواک زدن جلو و پشت دندان‌هایش بگویید.
  • همزمان که دستش را هدایت می‌کنید اجازه دهید فرزندتان مسواک زدن را امتحان کند. هنگامی که فرزندتان این کار را انجام داد، می‌توانید نظارت کنید که خودش دندان‌هایش را مسواک بزند.
  • همچنین باید به کودکان نشان دهید که چگونه با استفاده از مسواک، زبان خود را به آرامی تمیز کند. به او یادآوری کنید که خمیر دندان را قورت ندهد و پس از مسواک زدن، مقدار اضافی خمیر دندان را تف کند.

بیشتر بخوانید: استفاده از دندان‌ گیر، چگونه؟

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنید؟

در کنار مسواک زدن و تمیز کردن زبان نوزاد، معاینات منظم دندانپزشکی نیز برای نوزادان و کودکان نوپا مهم است. به عنوان یک قاعده کلی، اولین ویزیت دندانپزشکی فرزندتان را ظرف 6 ماه پس از درآمدن اولین دندان او یا تا 1 سالگی، برنامه‌ریزی کنید. دندانپزشک، سلامت کلی دندان‌ها، فک و لثه‌های نوزاد، همچنین مشکلات رشد حرکتی دهان و پوسیدگی دندان را بررسی می‌کند.

آیا تمیز کردن زبان نوزاد، مهم است؟ 

بله! همان‌طور که اشاره کردیم داشتن دندان‌های تمیز تنها بخشی از بهداشت دهان و دندان است. استفاده از پاک‌کننده زبان می‌تواند باکتری‌های خاص در دهان را کاهش دهد.

همانطور که کودک بزرگ‌تر می‌شود و به او می‌آموزید که چگونه از دندان‌های خود مراقبت کند، به خاطر داشته باشید که تمیز کردن زبان نوزاد، جایگزینی برای مسواک زدن نیست. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

نحوه و اهمیت تمیز کردن زبان نوزاد

نکات بهداشت دهان نوزادان

برخی دیگر از نکات مراقبت از دندان‌های نوزاد عبارتند از:

  • به کودکان خود مقدار زیادی غذا و نوشیدنی شیرین ندهید.
  • از خمیردندانی استفاده کنید که فلوراید دارد.
  • مطمئن شوید که کودک فقط از مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود استفاده می‌کند.
  • اجازه ندهید نوزادان و کودکان نوپا در حالی که شیشه شیر در دهان دارند، بخوابند.
  • ظروف خود را با کودک به اشتراک نگذارید. کودک باید ظروف مخصوص به خود داشته باشد.
  • اولین قرار ملاقات دندانپزشکی کودک را تا یک سالگی او برنامه‌ریزی کنند.

خلاصه

بهداشت خوب دهان و دندان از سنین پایین شروع می‌شود. اگر چه کودک تمیز کردن زبان و لثه‌های خود را در نوزادی به یاد نمی‌آورد، اما تمیز کردن زبان نوزاد به سلامت کلی دهان او کمک می‌کند و به او یاد می‌دهد تا عادات خوب تمیز کردن زبان و دندان‌ها را حفظ کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: healthline

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.