۲۴۳۲۳۹
۶۱
۶۱
خطر چاقی بیشتر در کمین کودکانی که شیر مادر نخوردند

شیر مادر، لاغری فرزند

بچه‌هایی که شیر مادرشان را خورده اند، کمتر در خطر ابتلا به چاقی هستند.

شیر مادر، لاغری فرزند

بچه‌هایی که شیر مادرشان را خورده اند، کمتر در خطر ابتلا به چاقی هستند.

شیردهی مادران بدون توجه به شاخص توده بدنی‌شان (بی‌ام‌آی)، خطر چاقی در دوران کودکی را کاهش می‌دهد. متخصصان سلامت از نتایج این پژوهش به‌عنوان فرصتی برای تشویق و ترویج تغذیه با شیر مادر در میان همه زنان، به‌ویژه آن‌هایی که چاق‌اند، استفاده می‌کنند.

کاهش میزان بی‌ام‌آی کودک با شیر مادر

بی‌ام‌آی، شاخص اندازه‌گیری توده چربی در بدن است که با توجه به وزن و قد محاسبه می‌شود. بی‌ام‌آی ۲۵ تا ۲۹.۹ نشان می‌دهد که فرد اضافه‌وزن دارد. بی‌ام‌ای ۳۰ تا ۳۹ نشان‌دهنده چاقی و بی‌ام‌آی ۴۰ به بالا نشان‌دهنده چاقی مفرط است.

محققان با مقایسه قد و وزن کودکان در سن دو تا شش سالگی با همسالان خود، امتیاز بی‌ام‌آی کودکان شرکت‌کننده را محاسبه کردند.

در این پژوهش دو وضعیت بررسی شد؛ یکی اینکه آیا کودک با شیر مادر تغذیه شده است و دیگر اینکه آیا مادر صرفا فرزندش را تا سه ماهگی با شیرش تغذیه یا از شیر خشک استفاده کرده است.

محققان دریافتند که هر مقدار تغذیه مداوم با شیر مادر در طول سه ماه اول تولد، صرف‌نظر از بی‌ام‌آی مادر قبل از بارداری، باعث کاهش میزان بی‌ام‌آی کودک می‌شود.

شیر مادر، لاغری فرزند

شیر خشک، چاقی امروز و فردای نوزاد

بر اساس تحقیقات، هر ماه شیردهی اضافی -چه به‌طور انحصاری شیر مادر یا با شیر خشک- با میزان قابل‌توجه و کمتر بی‌ام‌آی کودک مرتبط بود.

شیر مادر و مبارزه با مرگ فرزند

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد شیر مادر که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و آنتی‌بادی‌ها است، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله کاهش خطر ابتلا به آسم، دیابت نوع اول، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و موارد دیگر.

چرا شیرخشکی‌ها چاق‌تر هستند؟

شاید باور این نکته برای بعضی‌ها آسان نباشد که نوزادانی که اولین سال زندگی را از سینه مادر تغذیه می‌شوند در سه الی چهار ماه نخست سریعتر رشد میکنند و بقیه اولین سال را اهسته‌تر به رشد ادامه می‌دهند.

نوزدانی که از شیر مادر تغذیه میکنند نسبت به شیر خشکی‌ها در یک سالگی وزن کمتری دارند اما وقتی دوساله شوند فاصله کمتر می‌شود و هر دو تقریبا هم وزن می‌شوند.

یکی از دلایلی که نوزادان شیر مادر در یک سال اول کمتر وزن اضافه می‌کنند این است که وقتی اشباع شوند دیگر غذا نمیخورند برخلاف کودکان شیر خشک که ترغیب می‌شوند تا بطری را تمام کنند و در حالی دست بکشند که بیش از آنچه نیاز داشتند غذا خوردند.

شیر مادر، لاغری فرزند

بزرگترین ضرر شیر خشک: بی‌میلی به شیر مادر

تأکید پزشکان این است که شیرخشک فقط در صورتی به کودک داده شود که وزن گیری کمی با شیر مادر داشته باشند و شیر مادر سیرش نکند. بزرگترین ضرر شیرخشک این است که باعث می‌شود کودک شیر مادر را کمتر بخورد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.