۲۰۵۷۶۵
۵۹۱
۵۹۱

آموزش توالت به کودک، نکاتی که قبلش باید بدانید

والدین باید به خاطر داشته باشند اغلب کودکان نوپا در سال دوم زندگی در مقابل فعالیتهایی که قبلا دوست داشته اند مقاومت می کنند.

والدین باید به خاطر داشته باشند اغلب کودکان نوپا در سال دوم زندگی در مقابل فعالیتهایی که قبلا دوست داشته اند مقاومت می کنند.اگر کودکی که به طور معمول از لگن استفاده می کرد حالا از آن امتناع می کند، پدر و مادر نباید به وی فشار بیاورند و او را مجبور به استفاده از لگن کنند.اگر والدین بیشتر فشار بیاورند و عصبانی شوند کودک بیشتر لج می کند.
همچنین در زمان آموزش بهتر است به جای این که از کودک بپرسیم (( دوست داری دستشویی بروی؟ )) به او بگوییم (( وقت رفتن به دستشویی است )).
والدین بهتر است بدانند کودک هرگز دوست ندارد به خاطر دستشویی رفتن دست از بازی کردن بردارد.کودک سه ساله ای که با داشتن پوشک راحت است فکر می کند نشستن روی لگن به اندازه ی بازی لذت بخش نیست.
آغاز آموزش دستشویی رفتن در هر سنی بستگی به این دارد که چقدر کودک خود را می شناسید.اما نباید منتظر بمانید تا کودکتان برای شما تصمیم بگیرد.اگر بخواهید منتظر شوید تا کودک خودش برای دستشویی رفتن تصمیم بگیرد احتمالا باید مدتها منتظر بمانید.

به تفاوتهای سرشتی توجه داشته باشید
الف) سطح فعالیت
کودک فعال در سنین پایین تر معمولا علاقه چندانی به نشستن روی لگن ندارد.کودکی که بیشتر دوست دارد بدود، نشستن برای او خوشایند نیست.بنابر این اگر کودکتان فکر می کند ایستادن روی صندلی لگن دار لذت بخش تر است و شما می بینید با خواندن شعر و داستان هم کودکتان روی لگن زود احساس خستگی می کند، بهتر است آموزش دستشویی رفتن را به آینده موکول کنید.
ب) نظم و ترتیب
یکی دیگر از خصوصیات ذاتی کودک نظم و ترتیب داشتن در کارها است.الگوهای غذا خوردن، خوابیدن و دستشویی رفتن در بعضی از کودکان قابل پیش بینی است .ولی برخی دیگر این گونه نیستند. والدین کودکانی که نظم خاصی در کارشان است راحت تر می توانند به کودک خود آموزش دهند زیرا کودک برنامه ی مشخصی دارد و احتمال آنکه هر روز سر ساعت خاصی مدفوع داشته باشد بیشتر است.
ج) ظرفیت توجه
در آغاز، آموزش کودکانی که فراخنای توجه طولانی تری دارند راحت تر است.آنها می توانند توجه خود را به علت استفاده از لگن محدود کنند و صداها واشیای اطراف موجب پرت شدن حواس آنها نمی شود.همین کودک به راحتی هم می تواند سرگرم کارهایی مانند درست کردن پازل ، فعالیت هنری ، کندن چاله و… شود.وقتی او سرگرم کاری است تغییر مسیر توجه او کار سختی است،در نتیجه خیلی ممکن است بدون آنکه متوجه شود خودش را خیس کند.
د) تنش و تند خویی
کودک پر تنش معمولا در مورد هر چیزی تند خویی می کند.وقتی او عصبانی و خشمگین است والدین هم نگران پایان نگرفتن خشم او می شوند.آموزش دستشویی رفتن به یک کودک تندخو زمان و انرژی بیشتری می برد، بنابر این باید آرام بود و از جر و بحث بی مورد پرهیز کرد.
ه) حساسیت
بعضی از کودکان به بدن خود بسیار حساس هستند و برخی دیگر خیر.کودکانی که حساسیت کمتری دارند وقتی زمین می خورند اغلب گریه نمی کنند، گرم یا سرد بودن غذا و یا هوا برایشان مهم نیست.گاهی آنها متوجه گرسنگی و تشنگی خود نمی شوند.این کودکان ممکن است بسیاری اوقات متوجه احساس دفع نشوند و نسبت به کودکان معمولی بیشتر نیاز به یاد آوری داشته باشند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.