۲۳۹۲۰۱
۱۹۲
۱۹۲

مهمترین دلایل افسردگی در کودکان چیست؟

در این مقاله، مهمترین دلایل افسردگی در کودکان را بررسی میکنیم و درباره مشاوره کودک بیشتر به شما توضیح میدهیم.

مهمترین دلایل افسردگی در کودکان چیست؟

مشکلی جدی است که می تواند بر سلامت عاطفی، تحصیلی و اجتماعی آن ها تاثیر منفی بگذارد. برخلاف تصور عموم، افسردگی در کودکان یک احساس گذرا نیست، بلکه یک اختلال خلقی جدی است که نیاز به تشخیص و درمان تخصصی دارد. در این مقاله، مهمترین دلایل افسردگی در کودکان را بررسی میکنیم و درباره  مشاوره کودک بیشتر به شما توضیح میدهیم.

مهم ترین دلایل افسردگی در کودکان

دلایل متعددی می تواند در بروز افسردگی در کودکان نقش داشته باشد. در این قسمت این دلایل را بررسی میکنیم.

  1. ژنتیک: سابقه خانوادگی افسردگی می‌تواند خطر ابتلا به این اختلال را در کودکان افزایش دهد.

  2. تجربیات منفی دوران کودکی: مانند سوء استفاده عاطفی، جسمی یا جنسی، طلاق والدین، مرگ عزیزان یا قلدری کردن

  3. مشکلات سلامت روان: مانند اضطراب، اختلال کم توجهی - بیش فعالی (ADHD) یا اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)

  4. بیماری های جسمی: مانند دیابت، آسم یا اختلالات تیروئید

  5. مصرف مواد مخدر: توسط والدین یا اطرافیان کودک

  6. عوامل محیطی: مانند فقر، خشونت خانوادگی یا مشکلات در مدرسه

  7. تنش های زندگی: مانند نقل مکان به یک مکان جدید، جدایی از والدین یا تغییر مدرسه

  8. فقدان مهارت های مقابله ای: برای مقابله با استرس و مشکلات

  9. کمبود حمایت اجتماعی: از طرف خانواده، دوستان و همسالان

تمامی این موارد برخی از مهم ترین دلایل در بروز افسردگی در کودکان هستند. اما باید حتما دقت کنید که هر کودکی ممکن است به دلایل مختلفی دچار افسردگی شود و در بسیاری از موارد، ترکیبی از چند عامل در بروز افسردگی نقش دارد. برای تشخیص دقیق علت افسردگی نیز مراجعه به یک متخصص حرفه ای بسیار ضروری است. اما با شناسایی و درمان سریع و به موقع، میتوانید این اختلال را در کودکان درمان کنید. در این صورت به علائمی که کودک نشان میدهد دقت کنید و براساس آن ها به سرعت از خدمات تخصصی استفاده کنید.

سایر عوامل مؤثر بر افسردگی در کودکان

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز می توانند بر سلامت روانی کودکان تاثیر بگذارند و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند که در این بخش آن ها را بررسی میکنیم.

  1. بیماری های جسمی: برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت، آسم یا اختلالات تیروئید می تواند بر خلق و خوی کودکان تاثیر بگذارد.

  2. مصرف مواد مخدر: در برخی موارد، مصرف مواد مخدر توسط والدین یا اطرافیان کودک می تواند به طور غیرمستقیم بر سلامت روانی کودک تاثیر بگذارد.

  3. سابقه خانوادگی افسردگی: داشتن سابقه خانوادگی افسردگی، خطر ابتلا به این اختلال را در کودکان افزایش می دهد.

مهمترین دلایل افسردگی در کودکان چیست؟

درک افسردگی در کودکان

تشخیص افسردگی در کودکان همیشه آسان نیست چون برخلاف بزرگسالان، کودکان ممکن است احساسات خود را به صورت کلامی به درستی بیان نکنند. اما ممکن است این احساسات در آن ها علائمی داشته باشد که باید آن ها را بررسی کنیم.

۱. علائم خلقی

یکی از اولین علائمی که کودکان میتوانند از خود نشان دهند، علائم خلقی است. علائم خلقی افسردگی در کودکان می تواند شامل: غمگینی مداوم، تحریک پذیری، احساس پوچی یا ناامیدی و از دست دادن لذت از فعالیت های مورد علاقه باشد. این علائم میتوانند با سایر اختلالات مانند اضطراب یا اختلال کم توجهی - بیش فعالی (ADHD) همپوشانی داشته باشد. به همین دلیل، تشخیص دقیق توسط یک متخصص سلامت روان ضروری است.

۲. علائم رفتاری

علائم رفتاری از دیگر نشانه های شایع افسردگی در کودکان هستند. از این علائم میتوانیم به: کناره گیری اجتماعی، تغییرات در اشتها یا خواب، بی توجهی به ظاهر و افت تحصیلی اشاره کنیم که مهم است به آن ها دقت کافی داشته باشید و در صورت مشاهده آن ها از یک فرد حرفه ای راهنمایی بگیرید.

۳. علائم شناختی

علائم شناختی به افکار، باورها و پردازش اطلاعات در ذهن کودک اشاره دارد. افسردگی می تواند بر این فرایندها نیز تاثیر منفی بگذارد. این علائم شامل مشکلات تمرکز، کاهش عزت نفس، افکار مرگ یا خودکشی هستند.

۴. علائم جسمی

از دیگر علائمی که کودکان مبتلا به افسردگی می توانند از خود نشان دهند، علائم جسمی است. علائم جسمی افسردگی در کودکان می تواند شامل مواردی مانند: خستگی، سردرد و درد معده باشند.

این موارد برخی از علائمی است که کودکانی مبتلا به افسردگی میتوانند تجربه کنند. اما باید توجه داشته باشید که همه کودکان مبتلا به افسردگی تمام علائم ذکر شده را تجربه نمی کنند و شدت علائم آن ها می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. همچنین برخی از کودکان ممکن است علائم خود را به طور واضح بیان نکنند. به طور کلی اگر هر یک از این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، آن را به منظور یک زنگ خطر در نظر بگیرید و بعد از آن به سرعت به یک روانشناس مراجعه کنید تا راهنمایی تخصصی دریافت کنید.

مهمترین دلایل افسردگی در کودکان چیست؟

برای درمان چه کار کنیم؟

اگر نگران افسردگی فرزند خود هستید، حتما با یک روانشناس کودک با تجربه مشورت کنید. روانشناس از طریق مصاحبه با کودک و والدین و انجام تست های تخصصی، به تشخیص افسردگی و تعیین شدت آن می پردازد و سپس درمان مناسب را برای شما ارائه می دهد. یک مشاوره افسردگی کودک خوب و معتبر میتواند به شما کمک کند تا در سریعترین زمان درمان را انجام دهید و از بهترین خدمات استفاده کنید.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.