۲۴۰۳۸۳
۸۰
۸۰

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

خوشبختانه در سال‌های اخیر، جراحان روش های اصلاحی را برای ترمیم شکاف لب و کام با هدف بهبود عملکرد و زیبایی انجام می‌دهند. در این مقاله به اهمیت جراحی پلاستیک لب شکری کودکان عمیق‌تر خواهیم پرداخت.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

لب شکری در کودکان عارضه‌ای مادرزادی است که بر ساختار صورت کودکان تأثیر می گذارد. این شرایط در طول رشد جنین زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌هایی که لب و کام را تشکیل می‌دهند، به طور کامل با هم ترکیب نمی‌شوند. خوشبختانه جراحی پلاستیک نقش مهمی در رسیدگی به این نقص مادرزادی دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر، جراحان روش های اصلاحی را برای ترمیم شکاف لب و کام با هدف بهبود عملکرد و زیبایی انجام می‌دهند. در این مقاله به اهمیت جراحی پلاستیک لب شکری کودکان عمیق‌تر خواهیم پرداخت.

در این مقاله می‌خوانید:


بیشتر بخوانید: شایع ترین نقایص مادرزادی+ روش های پیشگیری


شکاف لب و کام در کودکان چیست؟

شکاف کام و لب نقصی مادرزادی در کودکان به شمار می‌رود که در نتیجه ادغام ناقص ساختارهای صورت در اوایل بارداری ایجاد می‌شود. شکاف لب با شکاف فیزیکی در لب بالایی مشخص می‌شود که می‌تواند از یک شکاف کوچک تا یک دهانه بزرگ که تا بالای بینی امتداد می یابد، متغیر باشد. از طرف دیگر، شکاف کام زمانی رخ می‌دهد که سقف دهان دارای سوراخی به داخل بینی باشد. این عارضه‌ها می‌توانند به طور جداگانه یا با هم رخ دهند و ممکن است یک یا هر دو طرف صورت را درگیر کنند.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ممکن است مشکلاتی در تغذیه، گفتار، شنوایی و رشد دندانی داشته باشند. علت دقیق این شرایط اغلب به چندین عامل بستگی دارد که شامل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. درمان این مشکل معمولاً شامل مجموعه‌ای از جراحی‌ها است که توسط تیمی از متخصصان طی چندین سال برای بستن شکاف، بهبود عملکرد و بهبود ظاهر کودک انجام می‌شود. مداخله زودهنگام و حمایت پزشکی مداوم برای رشد و رفاه کلی کودک بسیار مهم است.


پیشنهاد ویژه نی نی بان:  فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


دلایل ایجاد لب شکری در کودکان

لب شکری کودکان عارضه‌ مادرزادی شایعی است که ساختار صورت کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این شرایط در طول رشد جنین زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌هایی که لب و کام را تشکیل می‌دهند، به طور کامل با هم ترکیب نمی‌شوند. بیایید عوامل موثر در ایجاد شکاف لب و کام را بررسی کنیم:

عوامل ژنتیکی

محققان معتقدند اکثر موارد شکاف کام و لب ناشی از تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی است. والدین می‌توانند ژن هایی را که باعث ایجاد شکاف در لب و کام کودکان می‌شوند، به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک سندرم ژنتیکی منتقل کنند. همچنین والدینی که در بدو تولد دارای شکاف لب، شکاف کام یا هر دو بودند یا فرزندان دیگری با این مشکل به دنیا آورده‌اند، در خطر افزایش داشتن نوزادانی با این نقص هستند.

عوامل محیطی

  • داروها: برخی از داروهای مصرف شده توسط مادر در دوران بارداری ممکن است به ایجاد لب شکری کودکان کمک کنند.
  • سیگار و الکل: سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند خطر ایاد این عارضه در جنین را افزایش دهد.
  • کمبودهای تغذیه‌ای: دریافت ناکافی ویتامین B و اسید فولیک در دوران بارداری ممکن است در ایجاد این عارضه نقش داشته باشد.
  • عفونت: عفونت در دوران بارداری نیز ممکن است باعث ایجاد لب شکری کودکان شود.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

اثر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی

  • تعامل پیچیده: در حالی که علت دقیق لب شکری کودکان ناشناخته باقی مانده است، این احتمال وجود دارد که ترکیبی از حساسیت ژنتیکی و محرک های محیطی منجر به شکاف کام و لب شود.
  • تعامل ژن-محیط: نوزادان ممکن است ژنی را به ارث ببرند که آنها را مستعد ابتلا به این عارضه می‌کند و سپس یک محرک محیطی (مانند قرار گرفتن در معرض دارو) در واقع باعث ایجاد قطعی شکاف می‌شود.

مطالب پیشنهادی: سونوگرافی سه بعدی جنین، چه کاربردهایی دارد؟


جراحی پلاستیک لب شکری کودکان چگونه انجام می‌شود؟

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان معمولاً زمانی اتفاق می افتد که کودک ۳ تا ۶ ماهه باشد. در برخی موارد، روش‌های اضافی مانند لب نواری، بالابر بینی یا قالب‌گیری بینی آلوئولار (NAM) ممکن است مدت کوتاهی پس از تولد انجام شود تا بافت‌ها برای جراحی آماده شوند.

رویه:

  • جراح برشی را در امتداد لبه‌های شکاف لب ایجاد می‌کند که تا داخل بینی امتداد می‌یابد.
  • بخیه ها برای نزدیک کردن عضله لب بالا و لبه های بریده شده پوست به هم و شکل دادن به لب بالایی و سوراخ های بینی استفاده می‌شود.
  • ترمیم شکاف لب، با هدف بهبود توانایی کودک در خوردن، نوشیدن، نفس کشیدن و صحبت کردن انجام می‌شود.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

جراحی پلاستیک شکاف کام در کودکان

جراحی شکاف کام عموماً زمانی که کودک در حدود ۱۲ ماهه  (قبل از اینکه یاد بگیرد صحبت کند) انجام می‌شود.

رویه:

  • جراح بافت های سقف دهان کودک را جدا کرده و به شکلی طبیعی ترمیم می‌کند.
  • از بخیه ها برای به هم رساندن سمت چپ و راست شکاف استفاده می‌شود.

ترمیم شکاف کام به بسته شدن شکاف سقف دهان کمک کرده و رشد بهتر گفتار و جلوگیری از عوارض مرتبط را برای کودک مبتلا به ارمغان می‌آورد.

جراحی های تکمیلی

بین سنین ۲ تا اواخر نوجوانی، ممکن است جراحی های تکمیلی توصیه شود.

هدف از این جراحی‌های تکمیلی عبارتند از:

  • بهبود گفتار
  • بهبود ظاهر لب و بینی
  • یرطرف کدن هر گونه مشکل عملکردی باقی مانده

به طور کلی، جراحی پلاستیک لب شکری کودکان در بیمارستان با بیهوشی عمومی برای اطمینان از راحتی کودک انجام می‌شود و تکنیک‌های مختلفی برای ترمیم نواحی آسیب دیده و جلوگیری از عوارض استفاده می‌شود.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان


مطالب پیشنهادی: شکاف کام جنین، چگونه تشخیص داده میشود؟


اگر لب شکری در کودکان درمان نشود، چه مشکلاتی در پی خواهد داشت؟

واضح است که لب شکری درمان نشده می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض جدی شود که بر سلامت، رشد و کیفیت زندگی کودک تأثیر می گذارد. مداخله جراحی زودهنگام و مراقبت های مرتبط، برای جلوگیری از این مشکلات و ارائه بهترین نتایج ممکن برای کودکان بسیار مهم است.

مشکلات تغذیه

یکی از نگرانی های فوری برای نوزادان مبتلا به شکاف لب، چالش تغذیه است. لب شکری می‌تواند ایجاد مکش لازم برای تغذیه موثر را برای نوزادان دشوار کند. این می‌تواند منجر به تغذیه ناکافی و عدم رشد و همچنین افزایش خطر آسپیراسیون شود که می‌تواند باعث ذات الریه شود.

مسائل گفتاری و ارتباطی

همان طور که کودکان رشد می‌کنند، شکاف لب درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در گفتار و ارتباط شود. شکاف در لب و به طور بالقوه کام می‌تواند با رشد طبیعی گفتار تداخل داشته باشد و باعث مشکلات بیانی شود و بر توانایی کودک در برقراری ارتباط موثر تأثیر بگذارد.

مشکلات دندانی و ارتودنسی

کودکان مبتلا به لب شکری درمان نشده اغلب مشکلات دندانی مانند نامرتبی دندان ها و مال اکلوژن را تجربه می‌کنند. این مشکلات می‌تواند به مشکلات جویدن کمک کند و ممکن است در آینده به درمان ارتودنسی گسترده نیاز داشته باشد.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

عفونت گوش و کم شنوایی

ساختار غیرطبیعی دهان و مجرای بینی در کودکان مبتلا به شکاف لب می‌تواند منجر به عفونت‌های مکرر گوش شده که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود. این عارضه می‌تواند رشد گفتار و عملکرد تحصیلی را پیچیده تر کند.

تاثیر روانی

فراتر از عوارض جسمی، کودکان مبتلا به شکاف لب درمان نشده ممکن است از چالش های روانی نیز رنج ببرند. آنها ممکن است انگ اجتماعی، قلدری و عزت نفس پایین را تجربه کنند که می‌تواند منجر به مشکلات عاطفی و روانی طولانی مدت شود.

جراحی پلاستیک لب شکری کودکان

کلام آخر

همان طور که در این مقاله اشاره شد، جراحی پلاستیک لب شکری کودکان یک درمان دگرگون کننده برای کودکان متولد شده با این شرایط است. جراحان پلاستیک با ترمیم نقایص آناتومیکی، تقویت رشد گفتار و بازگرداندن هارمونی صورت، کمک قابل توجهی به رفاه کودکان متولد شده با این نقص مادرزادی می‌کنند. به عنوان والدین فراموش نکنید که مداخله زودهنگام، مراقبت های چند وجهی و حمایت مداوم برای اطمینان از نتایج مطلوب برای کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ضروری است.

 

منبع: mayoclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.