۱۳۶۰۸۵
۳۵۸۳
۳۵۸۳

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری اولین چیزی نیست که هنگام بارداری به آن فکر می‌کنید، اما باید در دوران بارداری از برخی از محصولات اجتناب کنید. در این مقاله با لوازم آرایشی ممنوع در بارداری آشنا می‌شوید.

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

این‌که ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری چیست، ممکن است اولین چیزی نباشد که در هنگام بارداری به آن فکر می‌کنید، اما در محصولات زیبایی، آرایشی و مراقبت از پوست، موادی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آن‌ها اجتناب کنید. در این مقاله با لوازم آرایشی ممنوع در بارداری آشنا می‌شوید.

در این مقاله می‌خوانید: 

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

لوازم آرایشی ممنوع در دوران بارداری

برخی از مواد مورد استفاده در محصولات زیبایی و آرایشی باعث ایجاد نقایص خطرناک در مادر و جنین می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

مشتقات ویتامین A مانند رتین، رتینول

مشتقات ویتامین A مانند رتین، رتینول و سایر مشتقات می‌توانند باعث نقایص خطرناک مادرزادی شوند. در حالی که داشتن مقدار کافی ویتامین A برای رشد کودک ضروری است، اما بهتر است از مشتقات ویتامین A خودداری کنید، چون می‌توانند بر رشد کودک تاثیر منفی بگذارند.

ازوراک و آکوتان

ازوراک و آکوتان نیز از مشتقات ویتامین A به شمار می‌روند، اما فقط در داروهای نسخه‌ای وجود دارند. هر دو محصول به اندازه‌ای خطرناک هستند که باعث نقص مادرزادی می‌شوند، بنابراین باید از مصرف آن‌ها در دوران بارداری اجتناب کنید. بعید است که در دوران بارداری با هر یک از این مواد مواجه شوید، اما بهتر است در هر صورت نسبت به آن‌ها آگاه باشید. 

بیشتر بخوانید: داروهای خطرناک در بارداری، کدامند؟

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

بنزوئیل پراکسید و اسیدهای سالیسیلیک

ابتلا به آکنه در دوران بارداری، یک مشکل بسیار رایج است، اما باید در انتخاب کرم‌های ضد آکنه دقت کنید. بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک، موادی هستند که بهتر است در دوران بارداری از آن‌ها اجتناب شود. بسیاری از کرم‌های رایج آکنه حاوی ترکیبی از این اسیدها برای مدیریت و درمان آکنه هستند. اگر در دوران بارداری به دنبال یک راه حل خوب برای برطرف کردن آکنه هستید، به دنبال محصولاتی باشید که فقط حاوی یکی از این مواد ضد آکنه هستند.

روغن های ضروری

معمولا این تصور وجود دارد که روغن‌های ضروری، جایگزینی طبیعی برای محصولات زیبایی هستند. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا که مرجع مناسب ارزیابی محصولات دارویی است، آن‌ها را تایید نمی‌کند. روغن‌های ضروری، انواع و غلظت‌هایی متفاوت دارند، بنابراین اظهار نظر کلی در مورد اینکه آیا باید از آن‌ها در دوران بارداری استفاده کنید یا نه، دشوار است. بهترین مرجع در این زمینه، پزشک شما است، بنابراین قبل از استفاده از روغن‌های ضروری در دوران بارداری، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و استفاده از روغن‌های ضروری را در بارداری کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: ژل بهداشتی بانوان در بارداری، ضرر دارد؟

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

هیدروکینون

در دوران بارداری دچار ملاسما یا رنگدانه‌های پوستی (ماسک بارداری) می‌شوید. بنابراین بسیار وسوسه‌کننده است که بخواهید از این روشن‌کننده معمولی پوست در دوران بارداری استفاده کنید، اما باید از مصرف آن اجتناب کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا، هیدروکینون را در دسته C قرار داده است، چون میزان جذب بالاتری نسبت به سایر مواد شیمیایی موضعی دارد که باعث می‌شود مقادیر بیشتری از آن وارد جریان خون شما شود و بر جنین تاثیر بگذارد.

کلرید آلومینیوم

کلرید آلومینیوم، یک عنصر رایج در دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها است. به طور کلی این‌طور تصور می‌شود که استفاده از کلرید آلومینیوم در غلظت‌های پایین بی‌خطر است، اما باید از مصرف محصولاتی که از آن در غلظت‌های بالای کلرید آلومینیوم استفاده می‌کنند، اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: کاشت ناخن در زمان بارداری، ممنوعه؟

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

فرمالدئید

فرمالدئید، یکی از مواد تشکیل‌دهنده بسیاری از لاک‌های ناخن و برخی محصولات مو است، اما به این موضوع توجه کنید که باید از استفاده از محصولات حاوی فرمالدئید در دوران بارداری خودداری کنید چون با مشکلات باروری و سقط جنین مرتبط است. بسیاری از پزشکان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که قرار گرفتن در معرض فرمالدئید را محدود کنند. از لاک‌هایی که برچسب «۳-Free» یا «۵-Free» دارند، استفاده کنید، اما اگر برای لاک زدن به آرایشگاه می‌روید، یا از ژلیش و سایر انواع کاشت ناخن استفاده می‌کنید، حتما به آرایشگرتان اطلاع بدهید که باردار هستید تا مطمئن شوید که این محصولات، حاوی فرمالدئید نیستند.

کرم‌های ضد آفتاب، ممکن است حاوی مختل‌کننده‌های احتمالی هورمونی مانند «اکسی‌بنزون» یا «آووبنزون» باشند که در رشد سیستم عصبی کودک اختلال ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید از خودتان در برابر نور خورشید محافظت کنید، به جای استفاده از ضدآفتاب‌های شیمیایی، از محافظت فیزیکی یا طبیعی مانند استفاده از عینک آفتابی، یا کلاه در برابر آفتاب استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

تتراسایکلین

تتراسایکلین، یک آنتی‌بیوتیک رایج برای درمان انواع بیماری‌های پوستی است. در دوران بارداری باید از تتراسایکلین و مشتقات آن (دوکسی‌سیلین و مینوسیکلین) اجتناب کنید. مطالعات نشان داده‌اند که این محصولات می‌توانند هم برای خانم‌های باردار، هم برای نوزادان اثرات منفی داشته باشند.

دی هیدروکسی استون

دی هیدروکسی استون، یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از اسپری‌های برنزه‌کننده استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی به عنوان جایگزینی ایمن‌تر برای برنزه شدن در برابر آفتاب توصیه می‌شود. اما این ماده در حین استفاده، استنشاق می‌شود و برای شما و کودکتان ناسالم است.

پارابن

پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی و داروها استفاده می‌شوند. آن‌ها مختل‌کننده غدد درون‌ریز هستند و محققان دریافته‌اند که قرار گرفتن در معرض این مواد می‌تواند اسپرم را کاهش و وزن جنین هنگام تولد را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اپیلاسیون در بارداری، ضرر دارد؟

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

فتالات ها

فتالات‌ها در محصولاتی با رایحه‌های مصنوعی و لاک‌های ناخن یافت می‌شوند. با توجه به شیوع فتالات‌ها، قرار گرفتن در معرض آن‌ها بسیار گسترده است. تحقیقات نشان می‌شود که قرار گرفتن در معرض فتالات‌ها ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. با این حال، سطح فتالات در لاک ناخن بسیار پایین است و بعید است که آسیبی به جنین وارد کند. بسیاری از گزینه‌های بدون فتالات نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تریکلوزان

تریکلوزان، یک ماده شیمیایی ضد میکروبی است که در برخی از خمیردندان‌ها، لوازم آرایشی، صابون‌ها و لوسیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا، در سال 2016 میلادی استفاده از آن را در محصولات شستشوی بدون نسخه ممنوع کرد. با این حال، این ماده در برخی از لوسیون‌ها و خمیردندان‌ها یافت می‌شود. تریکلوزان، مختل‌کننده غدد درون‌ریز است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

ممنوعیت های استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری

خلاصه

لوازم آرایشی ممنوع در بارداری، شامل مشتقات ویتامین A مانند رتین، رتینول، بنزوئیل پراکسید و اسیدهای سالیسیلیک، روغن‌های ضروری و ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند. رمزگشایی برچسب‌های پیچیده روی بسیاری از محصولاتی که ما هر روز استفاده می کنیم ممکن است سخت باشد، اما توجه به این مواد مراقبت از پوست که به آن‌ها اشاره کردیم و اجتناب از مصرف آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند که از سلامت خودتان و کودکتان مطمئن شوید.

در مورد محصولات زیبایی و مواد مراقبت از پوست که باید در دوران بارداری از آن‌ها اجتناب کنید با پزشک خود مشورت کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: womenscare

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.