۱۳۱۲۹۲
۶ نظر
۳۳۴۴۸۲
۶ نظر
۳۳۴۴۸۲

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که والدین تازه وارد دارند این است که نوزادشان چقدر باید شیر بخورد. پاسخ به این سوال به طرز شگفت‌آوری ساده است. در واقع، شما باید هر زمان که نوزادتان گرسنه می‌شود، به او شیر بدهید. روی این مقاله کلیک کنید تا با میزان شیردهی به نوزادان آشنا شوید.

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

میزان شیردهی به نوزادان در هفته‌های اول باید ۱ اونس باشد، اما این مقدار با گذشت زمان افزایش می‌یابد و در ۶ ماهگی تقریباً به ۶ تا ۸ اونس می‌رسد. با ما همراه باشید تا به طور کامل با میزان شیردهی به نوزاد آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: بهترین روش شیردهی، چه راهی هست؟


در این مقاله می‌خوانید:

اهمیت شیردهی به نوزاد

شیر مادر دارای مقادیر مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی لازم برای کودک در حال رشد است و این ساده‌ترین چیزی است که کودک شما می‌تواند آن را هضم کند. علاوه بر این، همزمان با رشد نوزاد، شیر مادر نیز تغییر می‌یابد تا نیازهای غذایی و تقویتی کودک را برآورده کند.
شیر مادر حاوی آنتی بادی‌ها و سایر عوامل ایمنی نیز هست که به محافظت از کودک در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کنند و این محافظت می‌تو‌اند مادام‌العمر باشد. شیردهی در سلامت جسمانی مادر نیز موثر است و احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و ضعف استخوان در مراحل بعدی زندگی را کاهش می‌دهد. از همه این‌ها گذشته، تغذیه با شیر مادر باعث ایجاد یک پیوند عاطفی خاص بین شما و کودک‌تان می‌شود که مهم و باارزش است.

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟


بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد آموزش شیردهی و مراقبت از نوزاد


از کجا بفهمیم نوزاد شیر می خواهد؟

قبل از آشنایی با میزان شیردهی به نوزاد باید ببینید که اصلاً از کجا می‌توان فهمید که کودک گرسنه است. یک نوزاد گرسنه اغلب گریه می‌کند، اما بهتر است قبل از شروع گریه نوزاد گوش به زنگ علائم گرسنگی او باشید تا کودک شما مجبور نباشد با گریه شیر بخورد. برخی از نشانه‌های معمول گرسنگی در نوزادان عبارتند از:

  • لیس زدن لب
  • بیرون آوردن زبان
  • حرکت فک و دهان یا سر در جستجوی سینه
  • قرار دادن مکرر دست روی دهان
  • باز کردن دهان
  • ایجاد سر و صدا
  • مکیدن هر چیزی در اطراف

با این حال، درک این نکته مهم است که هر بار که کودک شما گریه می‌کند یا چیزی را می‌مکد، لزوماً به این دلیل نیست که او گرسنه است. در ابتدا تشخیص تفاوت حالات مختلف نوزاد برای والدین سخت است، اما به مرور زمان یاد می‌گیرند و همه چیز آسان‌تر می‌شود.

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟


بیشتر بخوانید: داروهای ممنوعه دوران بارداری و شیردهی


میزان شیردهی به نوزادان

میزان شیردهی به نوزادان در همه آن‌ها یکسان نیست. در واقع، برخی از نوزادان دوست دارند که به دفعات بیشتری شیر بخورند، اما برخی دیگر در یک نوبت شیر بیشتری می‌نوشند و در عوض، فاصله بین شیر خوردن آن‌ها نیز بیشتر است.
اکثر شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، در هفته‌های اول 1 اونس مصرف می‌کنند، اما این مقدار با گذشت زمان به آرامی افزایش می‌یابد. در واقع، نوزادان ممکن است در یکی دو روز اول در هر نوبت فقط نیم اونس شیر بخورند، اما این مقدار بعداً به یکی دو اونس می‌رسد. در پایان ماه اول، اکثر نوزادان در هر نوبت حداقل 3 یا 4 اونس شیر می‌خورند و در 6 ماهگی، ممکن است 6 تا 8 اونس در هر نوبت مصرف کنند. البته در این زمان، باید غذاهای جامد نیز به رژیم غذایی کودک اضافه شوند.

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟


بیشتر بخوانید: شیر خشک مناسب نوزادان، کدام‌ها هستند؟


تعداد دفعات شیر خوردن نوزادان

میزان شیر مورد نیاز نوزاد به دفعات شیردهی نیز بستگی دارد که با توجه به سن نوزاد فرق می‌کند:

  • نوزاد تازه به دنیا آمده: دفعات شیردهی در اوایل به دنیا آمدن معمولاً هر 1 تا 3 ساعت است. پس طبیعی است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، بخواهند 12 بار در روز یا بیشتر غذا بخورند، زیرا شیر مادر بسیار سریع‌تر از شیر خشک هضم می‌شود.
  • نوزاد ۱ تا ۳ ماهه: در 1 تا 3 ماهگی والدین می‌توانند هر 2 تا 4 ساعت یک بار به نوزاد خود شیر مادر بدهند. به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر شیر بدهید، بدن شما شیر بیشتری تولید می‌کند.
  • نوزاد ۴ تا ۶ ماهه: وقتی کودک شما به 4 تا 6 ماهگی می‌رسد، به دنیای اطراف خود علاقه بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است در طول شیر خوردن حواسش پرت شود. پس یک مکان آرام برای تغذیه او پیدا کنید و به طور مکرر اما کم کم به او شیر بدهید.
  • نوزاد بالای ۶ ماه: با بزرگ‌تر شدن کودک و شروع او به خوردن غذاهای جامد، الگوهای تغذیه او تغییر می‌کند و ممکن است تعداد دفعات شیر خوردن نوزاد کاهش یابد، اما اگر قبل از غذای جامد به او شیر بدهید، شیر شما به عنوان منبع اصلی تغذیه او باقی می‌ماند.
  • کودک بالای 12 ماه: پس از ۱۲ ماهگی، الگوهای شیردهی بسیار متفاوت‌ هستند. ممکن است کودک شما بخواهد که بیشتر قبل و بعد از خواب به او شیر بدهید، اما برخی دیگر از کودکان به شیر خوردن مکرر ادامه می‌دهند.

میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟


بیشتر بخوانید: درمان جمع شدن شیر در سینه نوزاد


نحوه آگاهی از میزان شیردهی درست

پوشک نوزاد نشانگر خوبی برای این است که ببینید آیا کودک‌تان به اندازه کافی شیر خورده است یا نه. در چند روز اول پس از به دنیا آمدن، نوزاد شما باید هر روز 2 تا 3 پوشک خیس داشته باشد. این تعداد پس از 4 تا 5 روز اول، به حداقل 5 تا 6 پوشک خیس در روز می‌رسد. علاوه بر این، تا روز چهارم کودک شما باید حداقل 4 مدفوع در روز داشته باشد. تعداد دقیق بستگی به این دارد که آیا او از شیر مادر تغذیه می‌کند یا از شیر خشک.
روش دیگر اطلاع از درستی میزان شیر مورد نیاز روزانه نوزاد، نمودارهای رشدی هستند که پزشک اطفال وزن کودک شما را بررسی کرده و در قالب این نمودارها ترسیم می‌کند. پیشرفت کودک شما در نمودار رشد یکی از راه‌های تشخیص این است که آیا به اندازه کافی به او شیر می‌دهید یا نه. در واقع، نوزادانی که در محدوده صدک رشد سالم باشند، احتمالاً میزان شیر لازم خود را دریافت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟


کلام آخر

میزان شیردهی به نوزادان در روزهای اول حدود یکی دو اونس است، اما به مرور زمان بیشتر می‌شود. برعکس، تعداد دفعات شیر دادن در روزهای اول هر دو ساعت یک بار است، اما به مرور زمان کاهش می‌یابد. البته این یک امر ثابت و حتمی نیست و نوزادان مختلف ممکن است تا حدودی با هم فرق داشته باشند.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: healthychildren

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • محدثه
      درباره میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

      سلام نوزاد ۵روزه باید چند ساعتی یکبار شیر بخورد ممنونم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید
        https://bit.ly/31AMOqp

    • بدون نام
      درباره میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

      عالی بود متشکرم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام، ممنون از توجه و لطف شما

    • معصومی
      درباره میزان شیردهی به نوزادان، چقدر در روز نیاز داره؟

      واقعا خوب بود ممنون

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        سلام، ممنون از توجه و لطف شما

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.