۶۸۷۸۵
۱۴۳۵۰
۱۴۳۵۰

تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟

همه ما می‌دانیم که شیر مادر بهترین شکل تغذیه برای نوزادان است، اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که شیر مادر چه طعمی دارد؟ روی این مقاله کلیک کنید تا با تلخ شدن شیر مادر و علت آن آشنا شوید.

تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟

تلخ شدن شیر مادر می‌تواند به دلیل وجود آنزیم لیپاز باشد. در واقع، شیر هر چه مدت زمان بیشتری نگهداری شود، حاوی لیپاز بیشتری خواهد بود. لیپاز مضر نیست، اما ممکن است طعم معمول شیر شما را تغییر دهد. با ما همراه باشید تا با تمام علل بد طعم شدن شیر مادر آشنا شوید.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: کودکم پنج ماهه است و مدتی است که با یکی از سینه‌هایم مشکل پیدا کرده و از آن شیر نمی‌خورد و می‌گویند شیر آن سینه‌ات تلخ شده است. وقتی خواب است شیرش را می‌خورد ولی در بیداری گریه می‌کند و نمی‌خورد. می‌ترسم آن سینه‌ام خشک شود.

پاسخ دکتر جهان اوجی، متخصص اطفال: باید سعی کنید آن سینه دیگر را هم به او بدهید، زیرا در غیر این صورت هم کودک شیر کافی نخواهد داشت و هم در پایان دوره شیردهی یکی از سینه‌های شما کوچک تر از دیگری خواهد شد. چون فقط با یک سینه به نوزادتان شیر داده‌اید آن سینه برای کودک مهیا‌تر شده است و به راحتی می‌تواند از آن شیر بخورد. اگر نوک سینه‌تان بزرگ است باید کمی نوزاد را گرسنه نگه دارید تا مجبور به تغذیه از آن سینه بشود.


بیشتر بخوانید: باورهای غلط در مورد شیر دادن به کودک


در این مقاله می‌خوانید:

طعم شیر مادر باید چگونه باشد؟

قبل از این‌که درباره تلخ شدن شیر مادر صحبت کنیم، باید ببینیم که این شیر در حالت عادی باید چگونه باشد. شیر مادر خامه‌ای و شیرین است و شباهت زیادی به شیر گاو دارد. با این حال، این تفسیر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد طعم شیر مادر را به شدت شیرین (تقریباً مانند عسل یا آب قند) توصیف می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر آن را شیرین و شور می‌دانند.

تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟


بیشتر بخوانید: علت بالا بودن سطح پرولاکتین در زنان چیست؟


عوامل تاثیرگذار بر طعم شیر مادر

نوزاد ممکن است اولین طعم غذا را در رحم مادر بچشد، زیرا رژیم غذایی مادر می‌تواند بر طعم مایع آمنیوتیک او تأثیر بگذارد. در دوران شیردهی نیز که مادر همان غذاها و نوشیدنی‌ها را می‌خورد، نوزاد دوباره با این مزه‌ها آشنا می‌شود. در ابتدا، کودک ممکن است به این طعم‌ها پاسخ دوستانه ندهد، اما به تدریج آن‌ها را تحمل می‌کند.
با این وجود، هنوز ممکن است از تغییر ناگهانی و بد طعم شدن شیر مادر به دلیل برخی غذاهای موجود در رژیم غذایی مادر خوشش نیاید. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که غذاهای با طعم قوی، مانند سیر و فلفل، ممکن است طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهند، اما برخلاف تصور رایج، بوی شیر مادر با مصرف روغن ماهی مادر تغییر نمی‌کند. سایر عوامل مهمی که می‌توانند بر طعم شیر مادر تأثیر بگذارند نیز عبارتند از:

  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی دوران شیردهی می‌توانند طعم شیر مادر را به طور موقت تغییر دهند. به عنوان مثال، در حوالی تخمک گذاری، سدیم و کلرید شیر مادر افزایش می‌یابد و میزان لاکتوز و پتاسیم آن کم می‌شود و شیر را شورتر می‌کند.
  • الکل: مصرف الکل در هنگام شیردهی سلامتی کودک شما را به خطر می‌اندازد، زیرا الکل از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود و علاوه بر این‌که طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد، ممکن است باعث شود که نوزادان حساس دیگر از شیر شما تغذیه نکنند.
  • سیگار کشیدن: یکی دیگر از علل بد طعم شدن شیر مادر سیگار کشیدن است. این تغییر ممکن است بر نوزادان حساس تأثیر بگذارد و باعث شود که دل‌شان نخواهد از شیر شما تغذیه کنند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در دوران شیردهی مصرف سیگار را ترک کنید.
  • داروها: چندین دارو ممکن است بر طعم و بوی شیر مادر و دریافت شیر ​​توسط کودک تأثیر بگذارند. پس باید درباره تأثیرات هر دارو بر طعم شیر خود و به طور کلی سلامت نوزاد با پزشک‌تان صحبت کنید.
  • عفونت سینه: مادران شیرده اغلب با مشکلات شیردهی مانند التهاب پستان که نوعی عفونت است مواجه می‌شوند. تحقیقات اشاره می‌کند که التهاب سینه به دلیل عفونت باعث شور شدن شیر مادر می‌شود.
  • ذخیره شیر مادر: شیر دوشیده شده که به طور مناسب ذخیره شده باشد برای مصرف بی خطر است. با این حال، شیر مادر که به طور نادرست ذخیره شده باشد، ممکن است طعم فلز یا ماهی داشته باشد. این تغییرات که یکی از علل تلخ شدن شیر مادر هستند، نشان می‌دهند که شیر فاسد شده و برای مصرف نامناسب است.

در نهایت، طعم شیر مادر ممکن است در هنگام یخ زدن نیز تغییر کند. با این حال، این یک تغییر طبیعی به دلیل آنزیم لیپاز موجود در آن است که چربی شیر را به اسیدهای چرب تجزیه می‌کند.

تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟


بیشتر بخوانید: بهترین روش شیردهی، چه راهی هست؟


علل تلخ شدن شیر مادر

اگر بوی صابون یا کمی ترشی در شیر خود مشاهده کردید، این بو ناشی از آنزیم تجزیه کننده چربی یا لیپاز است. این اتفاق زمانی می‌افتد که شیر شما منجمد شده و سپس یخ زدایی شود. اکسیداسیون شیمیایی نیز علت دیگری است که می‌تواند شیر شما را ترش کند. این ترشی ممکن است ناشی از خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های غیراشباع چندگانه یا روغن‌های ترش (مثلاً روغن‌های گیاهی قدیمی یا آجیل) باشد. البته نوشیدن آب با سطوح بالاتر مس یا آهن نیز یک عامل محتمل دیگر است که باید آن را در نظر بگیرید.

تلخ شدن شیر مادر، چه علتی دارد؟


بیشتر بخوانید: شیر خشک مناسب نوزادان، کدام‌ها هستند؟


راه های جلوگیری از تلخ شدن شیر مادر

حال که با علت شور شدن شیر مادر و ترش و تلخ و بد طعم شدن آن آشنا شده‌اید، وقت آن است که راه‌های جلوگیری از این تغییرات ناخوشایند و فاسد شدن شیر خود را نیز یاد بگیرید:

  • قبل از پمپاژ یا دوشیدن شیر خود، دست و سینه‌هایتان را با آب تمیز و صابون بشویید.
  •  پمپ سینه و لوازم جانبی خود از جمله ظروف نگهداری را پس از هر بار استفاده به اندازه کافی تمیز و ضدعفونی کنید.
  • وسایل ضروری شیردهی خود را به اندازه کافی تمیز و استریل کنید.
  • اگر متوجه کپک زدن در لوله پمپ سینه شدید، هم خودش و هم لوازم جانبی آن را دور بیندازید.
  •  درب بطری یا ظرف را محکم ببندید تا شیر شما از اکسیداسیون شیمیایی و جذب بوی سایر سبزیجات و میوه‌ها در امان باشد.
  • شیر آب شده خود را دوباره منجمد نکنید.
  •  قبل از دادن شیر مادر به نوزاد، فاسد شدن آن را بررسی کنید. می‌توانید این کار را با بررسی طعم، رنگ و قوام شیر و عوامل فاسد کننده شیر مادر انجام دهید.
  •  شیر مادر می‌تواند در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد به مدت چهار تا شش روز در یخچال بماند. با این حال، بطری شیر را پس از شش روز برای افزایش عمر آن به فریزر منتقل نکنید و ترجیحاً آن را دور بریزید.
  • شیر مادر تازه دوشیده شده یا پمپ شده می‌تواند تا چهار ساعت در دمای ۱۶ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد قابل مصرف بماند. به یاد داشته باشید، هر چه شیر بیشتر بیرون بماند، احتمال فاسد شدن آن بیشتر می‌شود.
  • شیر مادر را از نور مستقیم خورشید، گرما و هوای بیرون دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد آموزش شیردهی و مراقبت از نوزاد


کلام آخر

تلخ شدن شیر مادر یا بد طعم شدن آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها فاسد شدن و افزایش آنزیم لیپاز است. به همین دلیل، شما باید هوشیار باشید و همیشه شیری که به نوزاد خود می‌دهید را چک کنید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: momjunction

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.