۲۴۰۴۲۲
۷۰۳
۷۰۳

مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین

«عشق چیست؟» این سوالی است که پاسخ به آن می‌تواند متفاوت باشد و در طول زندگی برای هر فرد تغییر کند. این مقاله را بخوانید تا با همه چیز درباره تکامل عشق در روابط زوجین آشنا شوید.

مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین

تکامل عشق در روابط زوجین شامل مراحل مختلفی است که از دلبستگی اولیه گرفته تا تداوم ماندگار را شامل می‌شوند. با ما همراه باشید تا با تمام مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین به طور مفصل آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: چرا بیشتر مردم از عشق می ترسند؟


در این مقاله می‌خوانید:

مراحل تکامل عشق در روابط زوجین

از آن جایی که علم به درک چگونگی تعامل برخی از انتقال دهنده‌های عصبی برای ایجاد احساسات عشقی رسیده است، تحقیقات نیز توانسته‌اند که الگوهای خاصی مانند زبان بدن و زبان‌های عشق را در روابط شناسایی کنند. 
این‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تجزیه و تحلیل کرد و همه روابط به شکل یکسان عمل نمی‌کنند. با این حال، بسیاری از محققان و روانشناسان ممکن است موافق باشند که اغلب پنج مرحله از عشق در یک رابطه سالم وجود دارد و این مراحل عبارتند از:


بیشتر بخوانید: این نشانه ها میگوید که شریک عاطفیتان واقعا دوستتان دارد!


مرحله اول: دلبستگی اولیه

اولین مرحله از مراحل تکامل عشق در روابط زوجین، دلبستگی اولیه است. امکان دارد که این مسئله برای همه صدق نکند، اما برای بسیاری، محرک اصلی در این مرحله جاذبه فیزیکی است که توسط هورمون‌های تستوسترون و استروژن هدایت می‌شود. این مرحله اول رابطه ممکن است به عنوان دوران ماه عسل یا شیفتگی نیز نامیده شود که اغلب نشانه آن افزایش احساس شهوت است.
طی دلبستگی اولیه زوجین سعی می‌کنند تا یکدیگر را با استفاده از مکالمه‌های سطحی تحت تاثیر قرار دهند و وقتی پاسخ متقابل دریافت می‌کنند، هیجان زده می‌شوند. در این مرحله، مراکز پاداش مغز سطوح بالایی از دوپامین و سروتونین نیز آزاد می‌کند که مسئول احساس سرخوشی هستند.

مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین


بیشتر بخوانید: ۸ نشانه که می گوید شما عاشق او نیستید!


مرحله دوم: حرکت از دلبستگی به وابستگی

هنگامی که رابطه زوجین از جذابیت سطحی مرحله اول عبور می‌کند، هر دوی آن‌ها ممکن است باور کنند که رابطه ارزش زمان و تلاش آن‌ها را دارد. این احساس می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما ممکن است فشار بیشتری را به یک رابطه در حال رشد وارد کند. دومین مرحله از تکامل عشق در روابط زوجین هنوز می‌تواند شبیه مرحله ماه عسل باشد. با این حال، زوجین ممکن است متوجه جنبه‌هایی از شخصیت یکدیگر شوند که تعارض و بحث ایجاد می‌کند.
در این مرحله از رابطه، ممکن است با شریک زندگی خود در مورد اهدافش برای یک رابطه بلندمدت صحبت کنید و مطمئن شوید که ارزش‌های شما تا حد زیادی همسو هستند.


بیشتر بخوانید: ترفندهای ایجاد همدلی در روابط زناشویی


مرحله سوم: آمادگی برای تعهد

مرحله سوم ممکن است روشن کند که افراد از یک رابطه چه می‌خواهند. اشتیاق آتشین و شیفتگی مراحل ابتدایی ممکن است در این مرحله شروع به محو شدن کند. برای برخی از افراد تعهد می‌تواند ترسناک یا گیج کننده باشد و بعضی دیگر نیز ممکن است احساس کنند که رابطه آن‌ها کسل کننده شده است.
مرحله سوم توسط محققان «عشق پرشور» نامیده شده است. این دوره از عشق که تقریباً از ۶ ماه تا ۴ سال طول می‌کشد، ممکن است به عنوان دوره‌ای مشخص شود که یا اشتیاق در آن ثابت می‌ماند، یا کاهش می‌یابد و یا احساس صمیمیت و تعهد بیشتر می‌شود.

مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین


بیشتر بخوانید: چند نشانه اینکه برای ازدواج آمادگی دارید!


مرحله چهارم: پرورش عشق

چهارمین مرحله از مراحل تکامل عشق، پرورش آن است. تعهد متقابل و احساس رضایت اغلب از مشخصه‌های این مرحله هستند که شما و همسرتان ممکن است در آن از منطقه راحتی خود خارج شوید و زمانی را صرف بحث در مورد آینده رابطه خود کنید.
این مرحله اغلب با همراهی و تعهد مشخص می‌شود، اما هم‌چنان ممکن است که زوجین در هر مرحله از عشق با چالش‌هایی روبرو شوند. در این مرحله، برای حفظ پویایی سالم رابطه، تمرین مراقبت از خود و عشق به خود ضروری است. علاوه بر این، اگر احساس می‌کنید که در رابطه‌ خود گرفتار شده‌اید یا مشکلاتی دارید، با یک مشاور ازدواج تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید: معجزه نوازش و لمس عاطفی در زندگی زناشویی


مرحله پنجم: تداوم ماندگار

ایجاد یک پیوند قوی و پایدار می‌تواند یک دستاورد باشد و همه به این مرحله نمی‌رسند. در بسیاری از موارد، ثبات ممکن است پس از چندین سال با هم بودن و اغلب پس از مرحله قبلی، ایجاد شود. ثبات می‌تواند به معنای حفظ تعادل باشد و ممکن است لازم باشد که برای رابطه یا خانواده خود تغییراتی انجام دهید یا فداکاری کنید.
برقراری ارتباط محترمانه و صادقانه در این مرحله تکامل عشق در روابط زوجین می‌تواند برای شما مفید واقع شود و رابطه شما را تقویت کند. اگر مایل باشید و آن را بخواهید، رابطه شما ممکن است سال‌های طولانی ادامه داشته باشد و بتواند از مشکلات و چالش‌هایی که بر سر راه شما قرار می‌گیرد نیز جان سالم به در ببرد.

مراحل و عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین


بیشتر بخوانید: ۶ متولدینی که زود عاشق می شوند/شریک عاطفیت رو از این ماه ها انتخاب کن


عوامل موثر در تکامل عشق در روابط زوجین

عواملی که در تکامل عشق شما و همسرتان موثر هستند، عبارتند از:

  • مهارت‌های شنیداری: حرف یکدیگر را بشنوید و فقط به فکر گفتن حرف‌های خود نباشید.
  • همکاری: شما تنها نیستید. مشکلات را با کمک همدیگر حل کنید و در یک تیم باشید.
  • سازگاری جنسی: درباره نیازهای جنسی خود با هم صحبت کنید و خجالت را کنار بگذارید.
  • صمیمیت: برای همدیگر وقت بگذارید و صمیمیت را در رابطه خود تقویت کنید.
  • حل مسائل مالی: در برخورد با مسائل مالی با هم به تفاهم برسید و صادق و امین یکدیگر باشید.
  • زندگی روزمره: کارهای خانه را با هم تقسیم کنید و اجازه ندهید که تمام مسئولیت‌ها روی دوش فقط یک نفر سنگینی کند.

بیشتر بخوانید: آیا عشق در نگاه اول واقعیت دارد؟/ اگر در نگاه اول عاشق شدیم چه کنیم؟


کلام آخر

تکامل عشق در روابط زوجین ۵ مرحله را شامل می‌شود که عبارتند از: دلبستگی اولیه، حرکت از دلبستگی به وابستگی، آمادگی برای تعهد، پرورش عشق و تداوم ماندگار. البته هر رابطه‌ای می‌تواند قوانین مخصوص به خودش را داشته باشد و نمی‌توان برای همه یک نسخه کلی پیچید. با این حال، صمیمت، ارتباط و تعهد سه بخش جدایی ناپذیر از عشق هستند که باید برای ایجاد و حفظ آن‌ها در زندگی مشترک خود تلاش کنید.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: betterhelp

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.