۲۳۵۵۶۲
۷۲۶۳
۷۲۶۳

درد لثه زیر دندان مصنوعی

درست است که تکنولوژی ساخت دندان مصنوعی پیشرفت کرده، اما هنوز هم پیش می‌آید که بیماران درد را تجربه می‌کنند. در این مقاله روش‌هایی را برای کاهش درد لثه زیر دندان مصنوعی برایتان نام می‌بریم. 

درد لثه زیر دندان مصنوعی

درست است که تکنولوژی ساخت دندان مصنوعی پیشرفت کرده، اما هنوز هم پیش می‌آید که بیماران درد را تجربه می‌کنند. در این مقاله روش‌هایی را برای کاهش درد لثه زیر دندان مصنوعی برایتان نام می‌بریم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • روش های پیشگیری و کاهش درد لثه زیر دندان مصنوعی
  • تمیز کردن دندان مصنوعی و رعایت بهداشت مناسب
  • حواستان به آلرژی باشد
  • ابتدا رژیم غذایی ساده داشته باشید
  • اجازه بدهید لثه‌هایتان استراحت کند
  • داروهای گیاهی را امتحان کنید
  • خلاصه

روش های پیشگیری و کاهش درد لثه زیر دندان مصنوعی

علائم درد دندان مصنوعی بسیار ساده است. نواحی قرمز روی لثه‌ها زیر دندان مصنوعی (پروتز) یا تشکیل لکه‌های مخمر سفید، علائمی است که به شما می‌گوید مشکلی در پروتز وجود دارد. با این حال، همه دندان‌های مصنوعی دردناک نیستند. اگر دندان مصنوعی را به درستی نگهداری کنید معمولا باعث ناراحتی یا درد نمی‌شود. اگر از درد لثه زیر دندان مصنوعی رنج می‌برید، این راهکارها را که در ادامه برایتان نام می‌بریم به کار ببرید تا از درد پیشگیری کنید، یا آن را تسکین دهید.

بیشتر بخوانید: لمینت کریستالی دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

درد لثه زیر دندان مصنوعی

1- تمیز کردن دندان مصنوعی و رعایت بهداشت مناسب

بله! مراقبت از دندان مصنوعی می‌تواند یک کار طاقت‌فرسا باشد، در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد، اما آنقدرها هم که بیشتر مردم فکر می‌کنند سخت نیست. رعایت بهداشت مناسب نه تنها به ماندگاری دندان‌های مصنوعی شما کمک می‌کند، بلکه راهکاری برای جلوگیری از ایجاد درد است. مراقبت مناسب از پروتز و بهداشت دهان و دندان کمک زیادی به حفظ دندان مصنوعی و جلوگیری از ناراحتی‌های دندان مصنوعی می‌کند. این راهکارها را به کار ببندید:

  • هر شب دندان مصنوعی خود را به طور کامل با یک پاک‌کننده دندان تمیز کنید. شما باید سقف دهان و نواحی پوشیده‌شده توسط دندان مصنوعی را تمیز کنید تا از درد دندان مصنوعی ناشی از مخمر، برفک یا باکتری پیشگیری شود.
  • دندان مصنوعی خود را شب‌ها قبل از خواب در آب قرار بدهید . این کار باعث می‌شود ذرات غذا که روی دندان مصنوعی‌تان قرار گرفته شل شود و صبح روز بعد به راحتی آن را تمیز کنید.
  • برای از بین بردن باکتری‌های مضر و ایجاد محیطی سالم در داخل دهان از خمیر دندان و دهان‌شویه گیاهی ۱۰۰درصد معتبر استفاده کنید. اگر برای یافتن چنین محصولی به کمک نیاز دارید، با دندانپزشکتان مشورت کنید.
  • از دندان‌های مصنوعی خود به درستی و منظم استفاده کنید. استفاده گاه به گاه و نامنظم می‌تواند دهان شما را تحریک کند. همیشه از دندان‌های مصنوعی به درستی استفاده کنید، یعنی در تمام طول روز از آن‌ها استفاده کنید و شب آن‌ها را دربیاورید و در آب خیس کنید.
  • اگر دندان مصنوعی‌تان شکسته، فرسوده و نامناسب است، از استفاده از آن خودداری کنید. این کار می‌تواند منجر به آسیب یا آلرژی شود. اگر دندان مصنوعی شما کوچک‌ترین آسیبی دارد، باید آن را ترمیم کنید .

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

درد لثه زیر دندان مصنوعی

2- حواستان به آلرژی باشد

پاک‌کننده‌ها و چسب‌های دندان مصنوعی می‌توانند باعث آلرژی شوند. حتی برخی از افراد به خود مواد دندان مصنوعی هم حساسیت دارند. شما باید مطمئن شوید که به هیچ‌یک از این مواد حساسیت ندارید. آلرژی می‌تواند به احساس سوزش در داخل دهان و تحریک لثه و ایجاد زخم‌های دهان منجر شود.

سعی کنید دهان خود را مرطوب نگه دارید، چون بزاق می‌تواند اصطکاک دندان مصنوعی را کاهش دهد و به جلوگیری از تحریک لثه کمک کند.

3- ابتدا رژیم غذایی ساده داشته باشید

وقتی برای اولین بار استفاده از دندان مصنوعی را شروع می‌کنید، به یک رژیم غذایی آسان پایبند باشید تا زمانی که به دندان مصنوعی جدید خود عادت کنید. این کار باعث می‌شود دهان شما راحت‌تر با دندان مصنوعی جدید سازگار شود. در این مدت غذاهای نرم مانند پودینگ ، فرنی یا سوپ بخورید.
سعی کنید دهان خود را مرطوب نگه دارید، چون بزاق می‌تواند اصطکاک دندان مصنوعی را کاهش دهد و به جلوگیری از تحریک لثه کمک کند. خوب است بدانید مواد غذایی ادرارآور می‌تواند باعث کاهش بزاق دهان شود. اگر مثلا قهوه، یا چیپس می‌خورید، باید برای افزایش تولید بزاق مایعات کافی بنوشید.

بیشتر بخوانید: انواع سرامیک‌های دندانی و کاربردهای آن‌ها را بشناسید

درد لثه زیر دندان مصنوعی

4- اجازه بدهید لثه‌هایتان استراحت کند

اگر لثه‌هایتان متورم شد، دندان‌های مصنوعی را کنار بگذارید و قبل از استفاده مجدد از دندان مصنوعی اجازه دهید لثه‌هایتان کاملا بهبود پیدا کند. لازم است دندان مصنوعی خود را برای حدود 6ساعت در روز دربیاورید.
می‌توانید این راه‌ها را هم امتحان کنید:

  • جرم و پلاک می‌توانند روی دندان مصنوعی شما تاثیر بگذارند و منجر به عفونت لثه شوند که پس از آن به درمان پیچیده لثه نیاز خواهید داشت، بنابراین بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید .
باید تا یک ساعت پس از استفاده از ژل آلوئه‌ورا از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • تورم لثه در چهار هفته ابتدایی پس از تعویض دندان طبیعی است ، بنابراین از پزشکتان درباره راهکارهای کاهش تورم سئوال بپرسید. شاید لازم باشد از کمپرس گرم استفاده کنید. شب‌ها قبل از خواب پروتزهای مصنوعی خود را دربیاورید و اجازه بدهید بزاق به طور طبیعی دهان شما را تمیز کند.

۵- داروهای گیاهی را امتحان کنید

داروهای گیاهی مدت‌هاست که برای کمک به درمان انواع مشکلات دندانی استفاده می‌شود. برخی از موثرترین داروهای گیاهی عبارتند از:

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه‌ورا، یکی از بهترین راهکارها برای غلبه بر درد دندان مصنوعی است . ژل آلوئه‌ورا اثر تسکین‌دهنده دارد و می‌تواند به درمان لثه‌های ملتهب کمک کند. به این نکته توجه کنید که باید تا یک ساعت پس از استفاده از ژل آلوئه‌ورا از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان

درد لثه زیر دندان مصنوعی

زردچوبه

زردچوبی، خاصیت تسکین درد دارد . ترکیب «کورکومین» موجود در آن حاوی آنتی‌اکسیدان و خواص ضد التهابی است که برای کاهش تورم لثه مفید است .

شما می‌توانید روغن زیتون را با میخک آسیاب‌شده مخلوط کنید و آن را روی لثه‌های دردناک خود بمالید. پس از پنج دقیقه، لثه‌های خود را با آب ولرم بشویید.

چای سیاه

چای سیاه، دارای مقدار زیادی «اسید تانیک» است که می‌تواند به تسکین تورم لثه کمک کند.

میخک

میخک، برای درمان درد لثه عالی است. «اوژنول» که ماده اولیه میخک است، خواص ضد درد و ضد تورم دارد . شما می‌توانید روغن زیتون را با میخک آسیاب‌شده مخلوط کنید و آن را روی لثه‌های دردناک خود بمالید. پس از پنج دقیقه، لثه‌های خود را با آب ولرم بشویید.

نمک

نمک، علاوه بر مهار باکتری‌ها، می‌تواند به کاهش زخم‌های دهان، تورم لثه و درد کمک کند .

بیشتر بخوانید: نوار سفید کننده دندان چیست؟

درد لثه زیر دندان مصنوعی

خلاصه

بله! دندان‌های مصنوعی به‌ویژه در مرحله ابتدایی، گاهی اوقات دردناک هستند. هنگامی که دهان شما به آن عادت کرد، این مشکلات از بین می‌روند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به روال مراقبت از دندان مصنوعی و عادات بهداشتی خوب پایبند باشید. اگر لثه‌هایتان بیش از حد درد دارد، با متخصص دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.