۲۳۸۲۹۷
۲۱
۲۱

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل

بعضی از افراد به تشخیص دندانپزشک خود، نیاز دارند که قبل از انجام کامپوزیت، لثه‌هایشان را کمی بالا بکشند. به این عمل، لیفت لثه قبل از کامپوزیت گفته می‌شود که در این مقاله با ابعاد مختلف آن آشنا می‌شوید.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل

لیفت لثه قبل از کامپوزیت عملی است که می‌تواند لثه‌های شما را بالا بکشد تا لبخند شما به استانداردهای زیبایی نزدیک‌تر شود. در واقع، این روش برای کسانی است که لبخند لثه‌ای خود را دوست ندارند و می‌خواهند در کنار اصلاح دندان‌های خود با کامپوزیت، لثه‌هایشان را نیز بالا بکشند. به خواندن ادامه دهید تا با همه چیز درباره جراحی لثه قبل از روکش کامپوزیت آشنا شوید.


بیشتر بخوانید: تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان


در این مقاله می‌خوانید:

لیفت لثه یا کانتورینگ چیست؟

تغییر شکل لثه به کمک جراحی که با آن لیفت یا کانتورینگ نیز گفته می‌شود، روشی است که متخصصان دندانپزشکی (معمولاً پریودنتیست‌ها) به کمک آن، لثه‌های افراد را به استانداردهای زیبایی نزدیک می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، برخی از افراد لبخند لثه‌ای دارند؛ به این معنا که موقع لبخند زدن، لثه‌هایشان مشخص می‌شود و کاری می‌کند که دندان‌هایشان کوتاه یا جعبه‌ای به نظر برسد.
برخی دیگر از افراد نیز خط لثه ناهموار دارند که در بعضی جاها خیلی پایین و در بعضی جاها خیلی بالا است. لیفت لثه یا کانتورینگ می‌تواند این بافت اضافی را از بین ببرد و لثه افراد را هموار کند تا لبخند آن‌ها یکنواخت‌تر به نظر برسد.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: ونیر کامپوزیت دندان چیست؟ مزایا و عوارض


آیا لیفت لثه قبل از کامپوزیت ضروری است؟

جواب کوتاه این سوال خیر است. با این حال، اگر دنبال توضیحات بیشتری هستید، باید بگوییم که بالا کشیدن لثه‌ از قدم‌های اصلی و حتمی قبل از کامپوزیت دندان نیست. در واقع، فقط برخی از موارد هستند که دندانپزشک یا جراح ممکن است توصیه کند که قبل از انجام کامپوزیت‌، لثه‌های خود را کانتور کنید تا نتایج شما بهتر شوند.

بالا کشیدن لثه‌ از قدم‌های اصلی و حتمی قبل از کامپوزیت دندان نیست.

به عنوان مثال، همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، اگر لثه شما تقارن نداشته باشد یا خیلی پایین باشد و دندان‌های شما را کوتاه نشان دهد، آن‌گاه ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که قبل از عمل کامپوزیت، جراحی لثه انجام دهید تا لبخند شما زیباتر به نظر برسد و دندان‌هایتان نیز بعد از کامپوزیت، بلندتر و اصولی‌تر باشند.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: تفاوت کامپوزیت و آمالگام در چیست؟ پر کردن با کدام؟


مزایای لیفت لثه قبل از کامپوزیت

لیفت لثه قبل از کامپوزیت می‌تواند مزایای خوبی داشته باشد که تا این‌جا با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شدید. با این حال، توجه شما را به لیست مزایای زیر جلب می‌کنیم:

  • با صاف و یکدست کردن لثه‌، لبخند شما را متقارن‌تر می‌کند.
  • به دندان‌های شما کمک می‌کند تا بلندتر و زیباتر به نظر برسند.
  • بسته به آناتومی دندان شما، این جراحی حتی ممکن است جایگزینی برای روکش دندان نیز باشد.
  • به طور کلی، بهبود ظاهر دندان‌های شما با این روش می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
  • هرچه بافت لثه شما بیشتر باشد، مکان‌های بیشتری برای پنهان شدن باکتری‌ها وجود دارد. در نتیجه، این روش می‌تواند با کم کردن فضای لثه، از بیماری‌های عفونتی مربوط به آن جلوگیری می‌کند.
  • به دلیل لیفت شدن بافت لثه، حتی مسواک زدن نیز برای شما آسان‌تر می‌شود.
  • بهبودی در این عمل سریع و آسان است. هرچند باید حواس‌تان باشد که حتماً به یک متخصص ماهر و مجرب مراجعه کنید و مراقبت‌های بعد از عمل را نیز جدی بگیرید.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: طراحی لبخند با کامپوزیت، برای افزایش اعتماد به نفس


روش انجام لیفت لثه قبل از کامپوزیت

جراحی لثه برای کامپوزیت در مطب دندانپزشک انجام می‌شود و در حال حاضر دندانپزشکان از چاقوی جراحی، لیزر و رادیوسرجری برای انجام آن استفاده می‌کنند. پس شما باید از دندانپزشک خود بپرسید که کدام تکنیک برای وضعیت لثه‌ها و دندان‌هایتان مناسب‌تر است.

ممکن است از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه عمل استفاده شود.

قبل از جراحی، پزشک باید آنچه را که در طول عمل انجام خواهد داد، بررسی کند. اغلب، دندانپزشکان از یک خودکار مخصوص استفاده می‌کنند تا خط لثه جدید شما را علامت گذاری کنند. به این ترتیب، می‌توانید ببینید که دقیقا چه مقدار از لثه لیفت می‌شود یا خط لثه چگونه شکل می‌گیرد. علاوه بر این، ممکن است از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه عمل استفاده شود. گاهی اوقات نیز باید استخوان جلوی ریشه دندان در حین کانتورینگ لثه برداشته شود تا بهترین نتایج درازمدت به دست بیاید.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: بستن فاصله بین دندان ها با کامپوزیت، ونیر، بریج و ارتودنسی


لیفت لثه قبل از کامپوزیت درد دارد؟

همان‌طور که گفتیم، لیفت لثه قبل از کامپوزیت با بی حسی موضعی انجام می‌شود. بنابراین، قاعدتاً نباید در طول عمل چیزی را احساس کنید. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، درجاتی از درد بعد از انجام این عمل طبیعی است که البته پزشک شما داروهایی را برای کمک به کاهش این عوارض جانبی در طول دوره بهبودی توصیه خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: دندانپزشکی ترمیمی و انواع آن


آیا لیفت لثه دائمی است؟

در بیشتر موارد، این عمل نتایج دائمی دارد، اما به ندرت، بافت لثه می‌تواند دوباره رشد کند و نتایج را تغییر دهد. این معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که پزشک شما به اندازه کافی، استخوان اضافی زیر لثه‌های شما را در حین جراحی خارج نکرده باشد. به همین دلیل، باز هم تاکید می‌کنیم که این عمل را پیش یک پزشک آموزش دیده و مجرب انجام دهید.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: بهترین دکتر کامپوزیت دندان در تهران ۱۴۰۳ کیست؟


عوارض لیفت لثه

همان‌طور که می‌دانید، هر نوع جراحی خطراتی دارد. عوارض جانبی کانتورینگ لثه نیز نادر است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش آلرژیک به ماده بیهوشی
  • عفونت
  • عود (رشد مجدد) بافت لثه

توصیه می‌کنیم که قبل از انجام جراحی لیفت لثه، با پزشک خود صحبت کنید و نگرانی‌هایتان را در میان بگذارید تا آگاهانه این عمل را انجام دهید.


بیشتر بخوانید: لق شدن دندان دائمی را چطور ترمیم و درمان کنیم؟


دوره نقاهت لیفت لثه

دوره نقاهت لیفت لثه برای اکثر افراد یک هفته یا کمتر طول می‌کشد. جدول زمانی بهبودی شما نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد که وسعت بخش‌ عمل شده و ظرفیت درمانی خود بدن شما را شامل می‌شود. هم‌چنین، بسته به شرایط ممکن است برای دستیابی به نتایج دلخواه به درمان‌های بیشتری نیاز داشته باشید. در بیشتر موارد، باید حدود ۸ تا ۱۲ هفته صبر کنید تا پزشک شما تشخیص دهد که آیا به روش دیگری نیاز دارید یا خیر.

لیفت لثه قبل از کامپوزیت؛ از دلایل انجام تا مراقبت‌های بعد از عمل


بیشتر بخوانید: جراحی لثه دندان عقل؛ همه آنچه که باید بدانید!


مراقبت های بعد از لیفت لثه

مراقبت های بعد از لیفت لثه عبارتند از:

  • برای کاهش درد، از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. پزشک شما ممکن است برای کاهش خطر عفونت آنتی بیوتیک نیز تجویز کند.
  • از ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، زیرا افزایش ضربان قلب می‌تواند خونریزی، تورم و درد را افزایش دهد.
  • در صورت انجام لیفت لثه قبل از کامپوزیت ناحیه جراحی را تمیز نگه دارید. کاهش باکتری در دهان به سرعت بهبودی و کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. از این رو، پزشک شما ممکن است یک دهانشویه آنتی باکتریال نیز برایتان تجویز کنند.
  • غذاهای نرم بخورید. به عنوان مثال می‌توان به تخم مرغ، ماست، ماکارونی، سبزیجات پخته شده و اسموتی اشاره کرد. خوردن این غذاها در روزهای اول به لثه‌های شما زمان می‌دهد تا بهبود پیدا کنند. پس برای حدود یک هفته از خوردن غذاهای سفت، ترد یا تند خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان: ۱۰ روش مهم نگهداری


کلام آخر

لیفت لثه قبل از کامپوزیت یک روش ضروری نیست، اما دندانپزشک شما ممکن است برای این‌که لبخند زیباتری داشته باشید، این روش را به شما توصیه کند. در نتیجه، لازم است که به یک دندانپزشک ماهر مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید تا ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین دندانپزشکی، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: my.clevelandclinic

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.