۲۴۰۱۰۹
۶
۶

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

در مورد اسکولیوز کنجکاو هستید؟ می‌خواهید بدانید راههای جلوگیری از اسکولیوز چیست؟ آیا می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ این مقاله درباره اسکولیوز اطلاعات جامعی به شما ارائه می‌دهد.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

در مورد اسکولیوز کنجکاو هستید؟ می‌خواهید بدانید راههای جلوگیری از اسکولیوز چیست؟ آیا می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ این مقاله درباره اسکولیوز اطلاعات جامعی به شما ارائه می‌دهد. واقعیت این است که راه‌های شناخته شده‌ای برای پیشگیری از اسکولیوز نیست.
در این مقاله می‌خوانید: 

بیماری اسکولیوز

واقعیت این است که تاکنون راهی برای پیشگیری از آن شناخته نشده است. هدف ما در این مقاله بررسی احتمال پیشگیری از اسکولیوز است. همچنین عوامل مرتبط با این وضعیت را بررسی می‌کنیم. برای آگاهی از اسکولیوز و عوامل مهم ابتلا به آن به خواندن این مقاله ادامه دهید.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز با انحنای ستون فقرات به طرفین مشخص می‌شود و در این شرایط ستون فقرات شکل S یا C را تشکیل می‌دهد. این انحنا می‌تواند با توجه به شدت اسکولیوز متفاوت باشد و اغلب در طول جهش رشد درست قبل از بلوغ رخ می‌دهد.

علت اسکولیوز چیست؟

در حالی که علت دقیق اکثر موارد اسکولیوز ناشناخته مانده است، اما شرایط زیر می‌تواند باعث آن شود:
  • ژنتیک
  • عدم تعادل عضلانی
  • شرایط عصبی

اسکولیوز با انحنای ستون فقرات به طرفین مشخص می‌شود و در این شرایط ستون فقرات شکل S یا C را تشکیل می‌دهد. این انحنا می‌تواند با توجه به شدت اسکولیوز متفاوت باشد.

انواع مختلفی از اسکولیوز وجود دارد که بر اساس عوامل مختلف طبقه بندی می‌شوند که عبارتند از:
  • علت
  • سن شروع
  • انحنای ستون فقرات
اسکولیوز انواع مختلفی دارد که در شرایط زیر قرار دارند:
  • بدون علت شناخته شده‌اند. 
  • مادرزادی هستند. 
  • برخی دیگر از انواع اسکولیوز با شرایطی مانند مشکلات عضلانی، یا پیری مرتبط هستند.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

انواع اصلی اسکولیوز

انواع اصلی اسکولیوز عبارتند از:
  • اسکولیوز ایدیوپاتیک: این نوع معمولا برای اولین بار در نوجوانی قابل مشاهده است. با این حال، ممکن است در دوران کودکی نیز ظاهر شود.
  • اسکولیوز مادرزادی: اسکولیوز مادرزادی به دلیل ناهنجاری ستون فقرات در طول رشد جنین ایجاد می‌شود و در بدو تولد وجود دارد.
  • اسکولیوز عصبی عضلانی: اسکولیوز عصبی عضلانی به دلیل ناهنجاری در عضلات یا اعصاب و در شرایط فلج مغزی، دیستروفی عضلانی و آسیب‌های نخاعی  اتفاق می‌افتد.
  • اسکولیوز دژنراتیو: اسکولیوز دژنراتیو معمولا با روند پیری و ضعیف شدن ستون فقرات مرتبط است و به همین دلیل هم اغلب در افراد مسن دیده می‌شود. اسکولیوز دژنراتیو همچنین می‌تواند در اثر بیماری‌هایی مانند آرتریت یا پوکی استخوان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: تنگی کانال نخاع، همه خانم ها دچار می شوند؟

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

راههای جلوگیری از اسکولیوز، آیا این امکان پیشگیری هست؟

این سئوال که آیا امکان پیشگیری از اسکولیوز وجود دارد یا نه، یک سئوال بحث‌برانگیز در جامعه پزشکی است. در حالی که عوامل خطر خاصی با اسکولیوز مرتبط هستند، ادعای جلوگیری از این بیماری به طور کامل یک ادعای گمراه‌کننده است. اما باید بین جلوگیری از اسکولیوز و به حداقل رساندن تاثیر آن تفاوت قائل شویم. در شرایطی که هیچ راه شناخته‌شده‌ای برای پیشگیری از اسکولیوز وجود ندارد، در صورت ابتلا به آن تقویت عضلات پشت و شکم با انجام کشش و ورزش توصیه می‌شود. این اقدامات می‌توانند از بدتر شدن انحنای ستون فقرات جلوگیری کنند.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

عوامل موثر بر اسکولیوز

تحقیقات نشان می‌دهد که ژنتیک نقش زیادی در ایجاد اسکولیوز دارد. وجود یکی از اعضای خانواده که به اسکولیوز مبتلا است، می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. با این حال، ژنتیک عاملی است که افراد، کنترل کمی روی آن دارند. عدم تعادل عضلانی نیز می‌تواند به پیشرفت اسکولیوز کمک کند. تقویت و حفظ تعادل در عضلات پشتیبان ستون فقرات در مدیریت این بیماری نقش دارد.
برخی از بیماری‌های عصبی می‌توانند خطر ابتلا به اسکولیوز را افزایش دهند. این شرایط شامل مواردی مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی است.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

وضعیت بدنی خوب و نقش آن در جلوگیری از پیشرفت اسکولیوز

در حالی که پیشگیری از اسکولیوز ممکن است چالش‌برانگیز باشد، حفظ وضعیت بدنی مناسب برای سلامت کلی ستون فقرات حیاتی به شمار می‌شود. ارگونومی مناسب را در فعالیت‌های روزانه خود رعایت کنید که شامل مواردی مانند نشستن صحیح پشت میز، یا استفاده از وسایل الکترونیکی است. وضعیت بدنی خوب، فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
به ورزش منظم بپردازید. فعالیت‌هایی که عضلات مرکزی را تقویت می‌کنند، می‌توانند از ستون فقرات حمایت و به وضعیت بهتر بدن کمک کنند. با این حال، به این نکته مهم توجه کنید که ورزش به تنهایی نمی‌تواند از اسکولیوز پیشگیری کند.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

تشخیص اسکولیوز

برای تشخیص اسکولیوز معمولا پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد و تقارن موارد زیر را ارزیابی می‌کند:
  • شانه‌ها
  • باسن
  • ستون فقرات 
درجه انحنای ستون فقرات با استفاده از ابزاری به نام «اسکولیومتر» یا از طریق اشعه ایکس به دقت اندازه‌گیری می‌شود. این اندازه‌گیری به پزشک در تشخیص شدت اسکولیوز کمک می‌کند. شرح حال دقیق پزشکی هم بسیار مهم است. به همین دلیل پزشک، سئوالاتی را درباره موضوعات زیر مطرح می‌کند تا عوامل بالقوه یا شرایط زمینه‌ای را تشخیص بدهد: 
  • سابقه خانوادگی
  • الگوهای رشد
  • هر گونه علائم مرتبط

برای تایید وجود اسکولیوز از اشعه ایکس استفاده می‌شود که همچنین می‌تواند زاویه انحنای ستون فقرات و محل آن را شناسایی کند.

معمولا برای تایید وجود اسکولیوز از اشعه ایکس استفاده می‌شود که همچنین می‌تواند زاویه انحنای ستون فقرات و محل آن را شناسایی کند. در برخی موارد نیز پزشک ممکن است مطالعات تصویربرداری اضافی شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام‌آر‌ای) یا توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی) را تجویز کند.
در نوجوانان، نظارت بر رشد بسیار مهم است. اسکولیوز اغلب در طول جهش رشد قبل از بلوغ ایجاد می‌شود و نوجوان در این دوره ممکن است به معاینات منظم نیاز داشته باشد که به ارزیابی هر گونه تغییر در انحنا در حین رشد کمک می‌کند.

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

درمان اسکولیوز

گزینه‌های درمانی اسکولیوز معمولا بر اساس شدت بیماری تجویز می‌شود و شامل موارد زیر است:
  • فیزیوتراپی
  • پوشیدن بریس
  • جراحی (در موارد شدید)
به طور کلی، اسکولیوز قابل کنترل است، به‌ویژه زمانی که به موقع تشخیص داده شود و خوشبختانه، تنها درصد کمی از موارد نیاز به مداخلات جراحی یا درمان دارند. اسکولیوز می‌تواند بر کیفیت زندگی شخص تاثیر بگذارد، بنابراین پرداختن به جنبه‌های روانی و اجتماعی زندگی با اسکولیوز، بخش مهمی از مراقبت‌های پزشکی محسوب می‌شود. 
این مشکل گاهی اوقات و در مواردی که انحنا شدید است می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود. عواملی که بر پیشرفت اسکولیوز تاثیر می‌گذارند، عبارتند از: 
  • سن
  • شدت انحنا
  • شرایط زمینه‌ای

بیشتر بخوانید: پاهای ضربدری در کودکان، پیشگیری و درمان

راههای جلوگیری از اسکولیوز، پیشگیری ممکن است؟

خلاصه

شاید به پزشک مراجعه کرده‌اید و او متوجه تحلیل استخوان‌های شما شده است که بر وضعیت و قدتان تاثیر می‌گذارد. اکثر موارد اسکولیوز، خفیف هستند و نیازی به درمان ندارند. اغلب گزینه‌های غیرجراحی مانند پوشیدن بریس، در شرایط اسکولیوز خفیف، تنها چیزی است که به آن نیاز دارید. با این حال، جراحی هم در دسترس و یک گزینه بی‌خطر برای درمان انحنای شدید است. پزشک شما تشخیص می‌دهد که آیا درمان نیاز است، یا نه. همان‌طور که متوجه شدید جلوگیری از اسکولیوز، چندان امکان‌پذیر نیست، اما پزشک راهکارهایی را برای پیشگیری از پیشرفت اسکولیوز به شما معرفی می‌کند. 
برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.