۲۴۱۴۹۹
۲۱
۲۱

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

در این مقاله به شما می‌گوییم که هوم بلیچینگ چیست و آیا روی سفید شدن دندان‌ها تاثیرگذار است، یا نه.

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

در این مقاله به شما می‌گوییم که هوم بلیچینگ چیست و آیا روی سفید شدن دندان‌ها تاثیرگذار است، یا نه.

در این مقاله می‌خوانید: 

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

هوم بلیچینگ چیست؟

اگر شما خودتان در خانه از روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنید، در واقع هوم بلیچینگ انجام داده‌اید. روش‌های خانگی حاوی 3 تا 20 درصد پراکسید (کاربامید یا پراکسید هیدروژن) هستند، اما بلیچینگ در مطب، حاوی 15% تا 43% پراکسید است.

به طور کلی، هر چه محلول قوی‌تر باشد و مدت زمان بیشتری روی دندان‌هایتان بماند، دندان‌هایتان سفیدتر می‌شوند. هر چه درصد پراکسید موجود در محلول سفیدکننده بیشتر باشد، باید کوتاه‌تر روی دندان‌هایتان بماند. نگه داشتن آن برای مدت طولانی‌تر، دندان‌ها را کم‌آب می‌کند و حساسیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

هر گزینه مزایا و معایبی دارد، اما قبل از اینکه کیت‌های هوم بلیچینگ، یا همان سفید کردن دندان در خانه را امتحان کنید، با دندانپزشکتان مشورت کنید. همه افراد از هوم بلیچینگ، نتایج خوبی دریافت نمی‌کنند. به این موضوع دقت کنید که بلیچینگ، کامپوزیت‌ها را سفید نمی‌کند.

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

سفید کردن (وایتنینگ) در مقابل بلیچینگ

اصطلاحات سفید کردن (وایتنینگ) و بلیچینگ، گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما همیشه به یک معنی نیستند. سفید کردن دندان‌ها را می‌توان با مواد سفیدکننده یا غیر سفیدکننده انجام داد، اما بلیچینگ نوعی سفیدکننده مبتنی بر پراکسید است که هم لکه‌های عمیق و هم لکه‌های سطحی را پاک می‌کند و می‌تواند دندان‌ها را حتی سفیدتر نشان بدهد. 

تغییر رنگ دندان ها

هنگامی که دندان‌های ما رنگ می‌گیرد یا تیره می‌شود، در واقع دچار تغییر رنگ دندان شده است. این تغییر رنگ ممکن است کل دندان را تحت تاثیر قرار دهد یا مانند خطوط یا نقاط روی سطح دندان به نظر برسد. دو نوع تغییر رنگ دندان وجود دارد:

  • تغییر رنگ درونی: که داخل دندان اتفاق می‌افتد. عواملی که می‌توانند باعث این نوع تغییر رنگ شوند عبارتند از: افزایش سن، آسیب دندان، برخی از شرایط سلامتی و برخی داروها.
  • تغییر رنگ خارجی: که زمانی اتفاق می‌افتد که موادی مانند غذاها، نوشیدنی‌ها یا تنباکو سطح دندان را لکه‌دار کنند. بهداشت نامناسب دهان نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود.

بیشتر بخوانید: دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

بلیچینگ دندان در مطب

بلیچینگ دندان توسط دندانپزشک می‌تواند دندان‌ها را سریع‌تر روشن کند. محلول سفیدکننده معمولا بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی است. دندانپزشک همچنین می‌تواند از گرما، نور یا ترکیبی از این دو برای تسریع و تشدید فرآیند سفید کردن استفاده کند.

در چشمگیرترین نتایج، دندان‌ها به طور کلی سه تا هشت درجه روشن‌تر می‌شوند. برای رسیدن به چنین مرحله‌ای معمولا لازم است چندین ویزیت در مطب و هر یک به مدت 30 تا 60 دقیقه انجام بدهید. برخی از دندانپزشکان از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند در یک نوبت ۲ ساعته دندان‌های شما را سفید کنند. 

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

روش های هوم بلیچینگ، سفید کردن دندان در منزل

انتخاب‌های زیادی برای هوم بلیچینگ، یا سفید کردن دندان در خانه وجود دارد. برخی از روش‌های رایج عبارتند از:

نوارها و ژل های سفید کننده دندان

این محصولات سفیدکننده دندان بر پایه پراکسید هستند و به صورت مستقیم با یک برس یا نوار نازک روی دندان‌ها اعمال می‌شوند. از این محصولات باید معمولا یک یا دو بار در روز و به مدت 10 تا 14 روز استفاده کنید. آن‌ها می‌توانند دندان‌های شما را یک یا دو درجه روشن کنند. نتایج حدود چهار ماه یا کمی بیشتر طول می‌کشد. 

هوم بلیچینگ مبتنی بر خمیر

با این گزینه سفیدکننده دندان، محافظ دهان با ژل یا خمیر سفیدکننده مبتنی بر پراکسید پر می‌شود و باید آن را به مدت یک تا چند ساعت در روز به مدت حداکثر 4 هفته روی دندان‌هایتان قرار بدهید. این محصولات را می‌توانید بدون نسخه بخرید، یا یکی از آن‌ها را به‌صورت سفارشی از دندانپزشکتان دریافت کنید. 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ارتودنسی دندان

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

خمیر دندان سفیدکننده 

خمیردندان‌های سفیدکننده نیز کمی دندان‌ها را سفید و به از بین بردن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کنند. خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد شیمیایی یا مواد پولیش‌کننده هستند که به پاک کردن لکه‌ها کمک می‌کنند. خمیردندان‌های سفیدکننده نسبتا ارزان هستند و دندان‌ها را تقریبا یک درجه روشن می‌کنند. برخی از آن‌ها پراکسید دارند، اما به اندازه کافی بر روی دندان‌ها باقی نمی‌مانند تا اثر سفیدکنندگی قوی‌تر داشته باشند.

شستشوهای سفید کننده

باید دندان‌های خود را دو بار در روز به مدت 60 ثانیه با این محصولات حاوی پراکسید هیدروژن بشویید تا دندان‌هایتان کمی سفیدتر به نظر برسد.

سفید کردن با آدامس

پس از استفاده از موادی که می‌توانند باعث لکه یا رنگ روی دندان‌هایتان شوند، مثل تنباکو، قهوه و چای، باید این آدامس‌ها را بجوید تا از ایجاد لکه پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید: نوار سفید کننده دندان چیست؟

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

سفید کردن طبیعی دندان ها

اولین قدم برای سفیدتر شدن دندان‌ها رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه است. دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، یا خمیر دندان حاوی جوش شیرین مسواک بزنید، حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید و آب حاوی فلوراید بنوشید.

برخی دیگر از روش‌های خانگی نیز می‌توانند به تمیزتر و سفیدتر شدن دندان‌ها کمک کنند.

مواد خوراکی سفید کننده دندان

غذاهایی بخورید که به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. این مواد خوراکی عبارتند از:

  • محصولات لبنی: غذاهایی مانند شیر و ماست شیرین‌نشده حاوی کلسیم و فسفات هستند که به محافظت و بازسازی مینای دندان کمک می‌کنند. پنیر، تولید بزاق را افزایش می‌دهد و دندان‌های شما را در برابر بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌ها محافظت می‌کند.
  • میوه‌ها و سبزیجات: غذاهای پرفیبر مانند سیب، کرفس و کلم بروکلی نه تنها به پاکسازی پلاک کمک می‌کنند، بلکه جریان بزاق را نیز افزایش می‌دهند. توت‌فرنگی، حاوی ماده‌ای به نام «اسید مالیک» است که به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان‌ها کمک می‌کند.

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین 

جوش شیرین، کمی ساینده است و به پاک کردن لکه‌ها از روی دندان کمک می‌کند. این ماده در بسیاری از خمیردندان‌ها وجود دارد. شما همچنین می‌توانید آن را به تنهایی استفاده کنید. فقط کمی جوش شیرین را روی یک خمیر دندان مرطوب قرار دهید و به آرامی مسواک بزنید. حتما آن را خوب آبکشی کنید. این کار را بیش از یکی دو بار در هفته انجام ندهید. خاصیت سایندگی جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

زغال فعال برای سفید کردن دندان ها 

زغال فعال، یکی دیگر از مواد ساینده است که برخی افراد از آن برای سفید کردن دندان‌هایشان استفاده می‌کنند، اما شواهد محکمی مبنی بر موثر یا حتی بی‌خطر بودن آن وجود ندارد. انجمن دندانپزشکی آمریکا هشدار می‌دهد که استفاده از مواد ساینده روی دندان‌ها می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث شود دندان‌هایتان زردتر به نظر برسند.

استفاده از روغن نارگیل

یک باور وجود دارد که قرقره کرده روزانه یک قاشق روغن کنجد یا روغن نارگیل به مدت 15 تا 20 دقیقه در دهان می‌تواند دندان‌ها را سفید کند و سلامت کلی دندان‌ها را بهبود ببخشد. اما این موضوع از نظر علمی تایید شده نیست. 

بیشتر بخوانید: جرم گیری دندان چند وقت یکبار است؟

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

بهترین روش سفید کردن دندان ها چیست؟

انواع گزینه‌های سفیدکننده دندان وجود دارد. اینکه کدام‌یک برای شما بهترین است به شرایط، نیازها و بودجه شما بستگی دارد. با دندانپزشک خود در مورد اینکه کدام روش، یا محصول سفیدکننده برایتان موثر و ایمن است، مشورت کنید.

اثرات سفید کردن دندان در مطب بسیار موثر، ایمن و طولانی‌مدت، اما گران‌تر از گزینه‌های بدون نسخه است.

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

چگونه اثرات هوم بلیچینگ را افزایش دهیم؟ 

چه از هوم بلیچینگ استفاده کنید و چه دندان‌های خود را توسط دندانپزشک سفید کنید، مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن و انجام ویزیت‌های دندانپزشکی به سلامت دندان‌هایتان و حفظ سفیدی آن‌ها کمک می‌کند.

همچنین لازم است از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسید و آن‌هایی که رنگی عمیق دارند، خودداری کنید. این مواد خوراکی عبارتند از:

  • چای سیاه و قهوه
  • شراب سفید و قرمز
  • نوشیدنی‌های ورزشی
  • نوشابه‌های گازدار (نوشابه‌های گازدار تیره و روشن)
  • مواد رنگ‌دار مانند زغال اخته
  • سس 

بیشتر بخوانید: قیمت لمینت دندان متحرک چقدر است؟

هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

عوارض هوم بلیچینگ و سفید کردن دندان

هوم بلیچینگ و سایر روش‌های سفید کردن دندان می‌تواند دندان‌ها را به طور موقت حساس کند، یا برای افرادی که دندان‌هایی حساس دارند ناراحت‌کننده باشد. در صورت استفاده نادرست، کیت‌های خانگی می‌توانند منجر به سوختگی لثه‌ها شوند و عوارضی مانند عوارض زیر را به همراه داشته باشند: 

  • تحریک لثه
  • افزایش حساسیت دندان
  • نرم شدن مینای دندان
  • زبر شدن سطح دندان‌ها
  • آسیب یا تغییر رنگ ترمیم‌های دندان مانند تاج

خلاصه

هوم بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها با استفاده از موادی مانند پراکسید هیدروژن، دندان‌ها را سفیدتر می‌کند و لکه‌های دندان را از بین می‌برد. این کار را می‌توانید با استفاده از محصولاتی مانند نوار سفیدکننده دندان، یا خمیرهایی که باید روی دندان‌ها قرار بگیرند، انجام بدهید. راه‌های بی خطر و موثر بسیاری برای سفید کردن دندان‌های شما وجود دارد، از هر روشی که استفاده می‌کنید، مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: webmd

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.