۲۴۱۸۲۸
۱۴۳
۱۴۳

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

اگر به خوبی نوع پوست خود را نمی‌شناسید، شما تنها نیستید. اما با راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست از این به بعد درباره نوع نوع پوستتان مطمئن خواهید بود.

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

اگر به خوبی نوع پوست خود را نمی‌شناسید، شما تنها نیستید. اما با راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست از این به بعد درباره نوع نوع پوستتان مطمئن خواهید بود. 

در این مقاله می‌خوانید: 

گونه‌های خشکی دارید که نیاز به آبرسانی مداوم دارند؟ شاید هم نوع پوستتان ترکیبی است؟ هر چه باشد، راهنمای تشخیص نوع پوستتان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روال مراقبت از پوست را پیدا کنید.

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

راهنمای تشخیص نوع پوست 

این موضوع را به خاطر داشته باشید که تشخیص نوع پوست به معنای دادن مواد مغذی به پوست است. هر نوع پوست چالش‌های خاص خود را دارد و استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب می‌تواند منجر به مشکلات پوستی بیشتر شود. اما تشخیص نوع پوست می‌تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.

پوست خشک

پوست خشک، فاقد آب در لایه‌های بیرونی است که ناشی از ژنتیک، رژیم غذایی، محیط، تغییرات هورمونی، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب و افزایش سن است. هنگامی که پوست خشک می‌شود، حس می‌کنید سفت شده، می‌خارد و پوسته‌پوسته می‌شود. در موارد شدیدتر، ممکن است احساسی ناخوشایند و خشن داشته باشد.

مرطوب‌کننده‌های قوی که با مرطوب‌کننده‌ها فرموله شده‌اند، برای پوست خشک مفید هستند. مرطوب‌کننده های رایج در مراقبت از پوست شامل سرامیدها، گلیسیرین، پپتیدها و پانتنول هستند که می‌توانند پوست را آبرسانی کنند. برای کمک به حفظ رطوبت، باید از محصولات مرطوب‌کننده مانند کرم‌ها و روغن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت فیشیال با پاکسازی پوست

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

پوست چرب

پوست چرب ممکن است برخی مواقع مانند یک لکه چربی به نظر برسد. اتفاقی که در پوست چرب رخ می‌دهد این است که پوست به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی، دائما در حال پمپاژ چربی است. پوست‌های چرب، براق و گاهی اوقات چرب به نظر می‌رسند و چربی بیش از حد روی پوست می‌تواند باعث بسته شدن یا بزرگ شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود. در حالی که گرما می‌تواند تولید چربی را به شدت افزایش دهد، هورمون‌ها و استرس نیز از مقصران رایج این اتفاق هستند.

بهتر است پوست چرب را دو بار در روز بشویید تا چربی آن تحت کنترل باشد. از محصولات پوستی غیر کومدون‌زا و بدون چربی استفاده کنید. همچنین باید به دنبال محصولات مراقبت از پوست با ترکیبات کنترل‌کننده چربی و اسیدهای سالیسیلیک و گلیکولیک باشید که از جوش زدن جلوگیری می‌کنند. ژل‌های سبک وزن و محصولات مبتنی بر آب همیشه نسبت به کرم‌های غنی و سنگین برای پوست‌های چرب بهتر هستند. همین موضوع در مورد مواد سنگین مراقبت از پوست مانند کره شی، روغن معدنی و پترولاتوم نیز صدق می‌کند. 

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب چیست؟ کرم ضد آفتاب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

پوست مختلط

پوست مختلط دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد، ترکیبی از نواحی چرب، در ناحیه T یعنی روی بینی، چانه و پیشانی و نقاط خشک مانند گونه‌ها. پوست مختلط به دلیل آب و هوا بیشتر تولید چربی می‌کند، بنابراین می‌تواند در تابستان چرب‌تر و در زمستان و پاییز خشک‌تر باشد. استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب برای این نوع پوست ضروری است تا تعادل و سطح رطوبت پوست مختل نشود.

استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم بسیار مهم است. برخی از افرادی که پوست مختلط دارند، ترجیح می‌دهند از دو پاک‌کننده مختلف برای مراقبت از پوست صورت استفاده کنند: یکی مرطوب‌کننده روی گونه‌ها و دیگری برای بخش چرب در ناحیه T. همین قانون در مورد مرطوب‌کننده‌ها نیز صدق می‌کند تا پوست از تعادل خارج نشود. درست مانند پوست‌های چرب، پوست مختلط به محصولات مراقبت از پوست بدون چربی و غیر کومدوژنیک واکنش خوبی نشان می‌دهد.

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

پوست معمولی

انواع پوست، نیازهایی متفاوت دارند. پوست معمولی، در بخش چربی و رطوبت نیازی به نگرانی ندارد. معمولا در این نوع پوست، میزان چربی تولید شده به حداقل می‌رسد و میزان خشکی آن کم است، همین دلایل باعث می‌شود پوست‌های معمولی یکی از انواع پوست‌های ساده برای درمان باشند. پوست معمولی، پوستی ایده‌آل است که اگر قرمز بشود، یا جوش بزند یعنی نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

حتی اگر پوست معمولی باشد، باز هم مراقبت از آن مهم است. برای پوست معمولی، یک روال مراقبت ثابت مثل یک پاک‌کننده ملایم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید سایر محصولات مراقبت از پوست را برای جلوگیری از علائم رایج پیری یا محافظت بیشتر به این روال روزانه اضافه کنید. برای پوست معمولی، مواد ضد آکنه، ضد قرمزی و آرام‌بخش، ضروری نیستند.

بیشتر بخوانید: راز زیبایی پوست کره ای ها چیست؟

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

پوست حساس

اگر پوست شما به راحتی تحریک می‌شود و به اندازه یک سکه قرمز می‌شود، به احتمال زیاد در دسته پوست‌های حساس قرار می‌گیرد. اولین علامت قرمزی، جوش، یا سوزش، نشان می‌دهد که پوستتان حساس است. پوست حساس به راحتی توسط محیط، اختلال در سطح pH طبیعی و مواد خشن تحریک می‌شود، بنابراین بسیار مهم است که مراقب واکنش پوست خود باشید. 

همچنین باید به مواد تشکیل‌دهنده روتین مراقبت از پوست خود توجه زیادی داشته باشید، چون مواد نامناسب به راحتی باعث واکنش پوست می‌شوند. برای شفاف نگه داشتن پوست خود، از محصولات مراقبت از پوست ملایم، بدون عطر، بدون پارابن و ضد حساسیت استفاده کنید که بدون رنگ یا الکل ساخته شده‌اند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست با pH متعادل که سبک هستند و خاصیت خنک‌کنندگی دارند می‌تواند به تسکین پوست حساس کمک کند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

تشخیص سایر انواع پوست

علاوه بر پنج نوع پوست اصلی، انواع پوست، زیرشاخه هایی نیز دارد که شامل انواع زیر است. 

پوست پیر

همه انواع پوست تسلیم روند طبیعی پیری می‌شوند، مهم نیست که چقدر در روال مراقبت از پوست خود کوشا هستید و چه نوع پوستی دارید. ادغام محصولات ضد پیری در روال روزانه، صرف نظر از نوع پوست، برای جوان ماندن پوست، حیاتی است. حداقل یک محصول محرک کلاژن مانند ویتامین C، پپتیدها یا رتینول را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا پوستی سالم، حجیم و الاستیک داشته باشید. این محصولات می‌توانند پوست را برای تولید کلاژن تحریک کنند. مرطوب‌کننده خوب ضد پیری انتخاب کنید، اما مطمئن شوید که برای جلوگیری از اثرات نامطلوب، این مرطوب‌کننده مناسب با نوع پوست شما است. 

بیشتر بخوانید: جدیدترین روش پاکسازی پوست صورت

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

پوست مستعد آکنه

اگر پوست شما به راحتی جوش می‌زند، پس مستعد آکنه است. آکنه می‌تواند در هر نوع پوستی ایجاد شود و عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند، از استرس گرفته تا ژنتیک و حتی رژیم غذایی و مواد مراقبت از پوست، بنابراین باید مراقب مواد تشکیل‌دهنده محصولات مراقبت از پوست باشید و از هر محصولی که منافذ را می‌بندد، دوری کنید. پوست مستعد آکنه به رطوبت معمولی نیاز دارد پس در این مورد کوتاهی نکنید، اما از محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای این نوع پوست فرموله شده‌اند. سایر موارد ضروری در روتین مراقبت از پوست‌های مستعد آکنه شامل رتینول، اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و یک لایه‌بردار معمولی است.

پوست بالغ

پوست بالغ بر اساس پوست در اواسط 50 سالگی و پس از آن طبقه‌بندی می‌شود. به این دلیل که پوست‌های مختلف با سرعت‌های متفاوتی پیر می‌شوند، ضروری است که به نیازهای پوست خود توجه کنید. پوست بالغ، با علائم شدید پیری مانند خطوط و چین و چروک‌های عمیق‌تر، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، پوست خشن و خشک، حتی کم‌آبی بدن و لکه‌های سرسخت و تغییر رنگ قابل توجه، قابل تشخیص است. در اواسط  پنجاه سالگی نیز باید محصولات مراقبت از پوست مناسب با پوست بالغ را استفاده کنید.  

بیشتر بخوانید: چگونه پوستی صاف یکدست داشته باشیم؟

راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

خلاصه

تشخیص نوع پوست، قدم شماره یک برای داشتن پوستی سالم و جوان است. اگر از محصولات مراقبت از پوست مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید، تمام تلاش‌هایتان بیهوده خواهد بود. تشخیص نوع پوست به شما کمک می‌کند تا محصولات مراقبت از پوست مناسب را انتخاب کنید. پوست شما در طول زندگی تغییر می‌کند بنابراین مطمئن شوید که محصولات مراقبت از پوست هنوز برای پوستتان مفید است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

منبع: dermstore

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.