۲۴۲۶۷۴
۸
۸

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

شما تزریق بوتاکس یا سایر تزریق‌ها مانند دیسپورت را انجام داده‌اید تا چین و چروک‌های صورتتان صاف شود. بنابراین باید با مراقبت بعد از بوتاکس هم آشنا باشید.

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

شما تزریق بوتاکس یا سایر تزریق‌ها مانند دیسپورت را انجام داده‌اید تا چین و چروک‌های صورتتان صاف شود. بنابراین باید با مراقبت بعد از بوتاکس هم آشنا باشید.

در این مقاله می‌خوانید: 

حتما ده‌ها سئوال در ذهنتان هست. سئوال‌هایی مانند آیا آرایش کردن بعد از بوتاکس خوب است؟ برای شستن صورت پس از بوتاکس چه کار باید کرد؟ در این مقاله، راه‌های مراقبت بعد از بوتاکس را به شما معرفی می‌کنیم. 

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

بعد از بوتاکس چه انتظاری باید داشته باشیم؟ عوارض جانبی بوتاکس

قبل از اینکه بگوییم مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی است، چه کارهایی باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید، مهم است که بدانید بعد از بوتاکس چه احساسی خواهید داشت. بلافاصله پس از تزریق، ممکن است عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنید:

  1. کبودی: شایع‌ترین عارضه جانبی تزریق بوتاکس، کبودی‌های کوچک و خفیف، به ویژه در ناحیه خط خنده است. در ناحیه خط خنده، رگ‌های خونی زیادی وجود دارد، به همین دلیل هم امکان کبودی هست. کبودی زمانی رخ می‌دهد که تزریق به طور ناخواسته به یک ورید کوچک برخورد کند. خونریزی این ورید در زیر پوست، باعث کبودی می‌شود. 
  2. تورم: می‌توانید با نگه داشتن یک کمپرس خنک یا یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله در محل تزریق، تورم را کاهش دهید. این کار باید هر بار فقط به مدت ۱۰ دقیقه انجام شود.
  3. سردرد: برخی افراد بلافاصله پس از تزریق بوتاکس دچار سردرد می‌شوند. با این حال دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد، بنابراین نمی‌توانید بگویید که این سردردها واقعا به خاطر بوتاکس است، یا نه.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

زمان ریکاوری بوتاکس

خوب است برای مقابله با این عوارض جانبی فوری مانند قرمزی، تورم، درد و جلوگیری از کبودی، یک کیسه یخ یا یک کمپرس خنک روی محل تزریق بگذارید. اما در بیشتر موارد، هیچ عارضه جانبی منفی پیدا نمی‌شود.

مراقبت بعد از بوتاکس، چه کارهایی را نباید انجام دهید؟

در بیشتر موارد، تقریبا بلافاصله پس از تزریق می‌توانید فعالیت‌های زندگی عادی خود را از سر بگیرید. اگر تزریق‌های شما به درستی انجام شود، تقریبا به مراقبت‌های بعدی خاصی نیاز ندارید. با این حال رعایت برخی نکات، به دریافت نتایج بهتر کمک می‌کند:

  • دراز نکشید. سعی کنید سه تا چهار ساعت بعد از بوتاکس، به حالت نشسته یا ایستاده باشید. 
  • محل تزریث را ماساژ ندهید. بوتاکس، مایع است و مایع می‌تواند کمی پخش شود. اما همین مقدار کم هم می‌تواند در نحوه ته‌نشین شدن آن تفاوت ایجاد کند، بنابراین تا 12 ساعت بعد از بوتاکس صورت خود را ماساژ یا مالش ندهید.
  • از مصرف برخی مواد اجتناب کنید. بهتر است از از مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم خودداری کنید. آن‌ها می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند که ممکن است باعث کبودی شود.

بیشتر بخوانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راه درمانی دارد؟

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

آیا می توانید بعد از بوتاکس صورت خود را لمس کنید؟

بله می‌توانید صورت خود را لمس کنید، اما نباید آن را مالش بدهید، از مالیدن نقاطی که به آن‌ها تزریق شده‌اند خودداری کنید چون می‌تواند باعث حرکت بوتاکس شود.

پس از تزریق بوتاکس می‌توان از ماساژ صورت استفاده کرد؟ 

ماساژ صورت هم نوعی مالش است، بنابراین حداقل ۲۴ ساعت پس از تزریق صبر کنید. اگر کبودی یا تورم دارید، بهتر است حتی بیشتر از 24 ساعت صبر کنید.

آیا می توانید بعد از بوتاکس صورت خود را بشویید؟

شستن صورت پس از تزریق بوتاکس اشکالی ندارد، فقط ابتدا این کار را به آرامی انجام دهید، و ناحیه آسیب‌دیده را مالش ندهید چون باعث ایجاد کبودی یا تورم می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل و گام به گام تشخیص نوع پوست

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

آیا ورزش بعد از بوتاکس اشکالی ندارد؟

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند شما باید حداقل 24 ساعت پس از تزریق از فعالیت بدنی خودداری کنید. به شما گفته می‌شود بعد از تزریق، ورزش نکنید یا حتی خم نشوید، این موراد ربطی به احتمال بروز عوارض ندارد. ورزش می‌تواند فشار خون شما و احتمال کبودی را افزایش دهد، بنابراین اگر معمولا زود کبود می‌شوید، 24 تا 48 ساعت پس از بوتاکس صبر کنید.

آیا لبخند زدن بعد از بوتاکس اشکالی دارد؟

برخی افراد ادعا می‌کنند که حرکت دادن صورت پس از تزریق مثلا خندیدن می‌تواند به عملکرد بهتر بوتاکس کمک کند. با این حال هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که ثابت کند حرکت دادن صورت باعث جذب سریع‌تر یا بهتر بوتاکس می‌شود.

هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که ثابت کند حرکت دادن صورت باعث جذب سریع‌تر یا بهتر بوتاکس می‌شود.

چند روز بعد از بوتاکس می توانید آرایش کنید؟

هیچ بازه زمانی مشخصی برای آرایش بعد از بوتاکس وجود ندارد، اما بهتر است منتظر بمانید تا محل تزریق کاملا بسته شود (که فقط حدود 15 دقیقه طول می‌کشد). همچنین بهتر است صبر کنید تا تورم یا تحریک از بین برود.

بیشتر بخوانید: تفاوت فیشیال با پاکسازی پوست

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

عوارض جانبی بوتاکس که باید به آن ها توجه کنید

به طور کلی بوتاکس بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و عوارض جانبی جدی بسیار نادر است. اما اگر عوارض زیر را تجربه کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تاری دید یا سایر مشکلات بینایی
  • بی‌حسی یا فلج
  • ناراحتی شدید معده
  • تنگی نفس
  • علائم عفونت دستگاه ادراری مانند وجود خون در ادرار
  • گفتار نامفهوم
  • مشکل در بلعیدن
  • افتادگی پلک یا ابرو (جزو موارد نادر است، اما امکان بیشتری دارد که رخ بدهد)

اگر پزشک شما سهوا به عضله‌ای که قصد ندارد، تزریق کند، ممکن است این اثرات نامطلوب را مشاهده کنید. اما یک نکته مثبت وجود دارد: به این دلیل که اثرات تزریق بوتاکس، موقتی است، بیشتر عوارض هم همینطورند. 

بیشتر بخوانید: خوابیدن بعد از بوتاکس، چطور بهتر است؟

مراقبت بعد از بوتاکس شامل چه مواردی میشود؟

خلاصه

مهم‌ترین مراقبت بعد از بوتاکس، شامل مالش ندادن محل تزریق است. تا حدود 4 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، دراز نکشید و به حالت نشسته یا ایستاده بمانید. بهتر است بین 24 تا 48 ساعت بعد از بوتاکس، ورزش نکنید. اگر علائمی مانند تاری دید یا سایر مشکلات بینایی، بی‌حسی یا فلج، ناراحتی شدید معده و تنگی نفس را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.