۲۴۲۶۹۶
۱۳
۱۳

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

روش باندینگ دندان، یکی از رایج‌ترین راه حل‌ها برای مسائل زیبایی دندان از جمله بستن فاصله بین دندان‌ها است.

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

روش باندینگ دندان، یکی از رایج‌ترین راه حل‌ها برای مسائل زیبایی دندان از جمله بستن فاصله بین دندان‌ها است. 

در این مقاله می‌خوانید: 

روش باندینگ دندان

اگر بین دندان‌های خود فاصله دارید (دیاستما)، می‌توانید از روش باندینگ دندان برای بستن این شکاف‌ها استفاده کنید و زیبایی لبخندتان را بازیابید. در این مقاله نگاهی اجمالی داریم به مراحل اساسی روش باندینگ دندان برای بستن فاصله بین دندان‌ها. 

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

مراحل روش باندینگ دندان

  • سایه مواد باید با دندان‌های شما مطابقت داشته باشد: برای اینکه عمل باندینگ طبیعی‌ترین نتیجه را داشته باشد، مواد باید کاملا با سایه دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشند. دندانپزشک از مواد مخصوص رنگدانه برای دستیابی به رنگ مناسب استفاده می‌کند.
  • سطح دندان‌های آسیب دیده آماده می‌شود: سطوح دندان‌های آسیب دیده با روش اچینگ و فرمول حالت دهنده که سطح را برای عامل باندینگ آماده می‌کند، درمان می‌شود. به طور کلی، فرآیند اچینگ به نوعی سطح صاف دندان‌ها را زبر می‌کند. بدون این مرحله، مواد باندینگ نمی‌توانند به درستی به دندان بچسبند.
  • مواد باندینگ اعمال می‌شود: مواد چسبنده قبل از اینکه سفت شود کمی شبیه بتونه است. دندانپزشک این مواد را روی دندان‌ها قرار و با دقت شکل می‌دهد تا شکاف کاملا بسته شود. در صورت رضایت شما، دندانپزشک از یک دهانی مجهز به نور ماوراء بنفش برای درمان مواد باندینگ استفاده می‌کند. سپس مواد باندینگ صیقل داده می‌شود تا بافتی مشابه با بقیه دندان‌های شما داشته باشند.

باندینگ دندان، یک عمل زیبایی است که از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای بازگرداندن زیبایی لبخند شما استفاده می‌کند. این روش برای ترمیم شکستگی‌ها، بستن فاصله بین دندان‌ها یا تغییر شکل و رنگ دندان استفاده می‌شود. بر خلاف سایر درمان‌های زیبایی دندان مانند ونیرهای چینی، باندینگ دندان کاملا برگشت‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: تحلیل لثه در بارداری، علل و راه های درمان

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

روش باندینگ دندان چیست؟

روش باندینگ دندان که گاهی «باندینگ کامپوزیت» نیز نامیده می‌شود، یک درمان دندانپزشکی زیبایی است که برای اصلاح لبخند شما استفاده می‌شود. در طول این عمل، دندانپزشک مواد رزین همرنگ دندان را روی دندان‌های آسیب دیده اعمال می‌کند تا شکل، اندازه یا رنگ آن‌ها را تغییر دهد.

چه زمانی روش باندینگ دندان توصیه می شود؟

زمانی که بین دندان‌هایتان فاصله زیاد است، یا آن‌ها به دلیل پوسیدگی یا آسیب، شکسته‌اند، از لبخند زدن پرهیز می‌کنید، اما باندینگ دندان برای بازگرداندن زیبایی لبخند شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از مواد رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • پنهان کردن ترک‌های دندان‌ها 
  • استتار تغییر رنگ دندان‌ها
  • بستن شکاف‌ها و فضاهای بین دندان‌ها
  • بلندتر نشان دادن دندان‌ها 
  • تغییر شکل دندان‌ها

ماده کامپوزیت رزین مورد استفاده در باندینگ دندان در دندانپزشکی ترمیمی برای موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • پر کردن حفره‌ها 
  • پرکردن دندان آمالگام قدیمی با یک جایگزین زیباتر
  • محافظت از ریشه دندان‌هایی که در اثر تحلیل لثه در معرض دید قرار گرفته‌اند 

بیشتر بخوانید: نشانه های پخش شدن عفونت دندان در بدن

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

باندینگ دندان چقدر رایج است؟

باندینگ دندان، یک روش زیبایی بسیار رایج است. در واقع، امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که در دندانپزشکی انجام می‌شود.

باندینگ دندان در مقابل روکش: تفاوت چیست؟

روکش‌های پرسلن یا همان لمینت‌ها، پوسته‌های سرامیکی سفارشی هستند که به سطوح جلویی دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. برای قرار دادن آن‌ها، دندانپزشک معمولا باید مقداری مینای دندان طبیعی را جدا کند. پس از قرار دادن، این روکش‌ها قابل برگشت نیستند. آن‌ها هر 10 تا 20 سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

از سوی دیگر، باندینگ دندان ممکن است نیازی به برداشتن مینای دندان نداشته باشد. در نتیجه، پیوند برگشت‌پذیر است و شما احتمالا هر سه تا 10 سال یکبار نیاز به تعویض خواهید داشت.

ممکن است اصطلاح «کامپوزیت ونیر» را بشنوید که دندانپزشکان از آن هنگام استفاده از مواد کامپوزیت رزین برای پوشاندن کل سطح دندان‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سن مناسب لمینت دندان چه سنی است؟

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

قبل از روش باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

قبل از باندینگ دندان، دندانپزشک با شما در مورد اهداف زیبایی این روش صحبت می‌کند. همچنین با اشعه ایکس از دندان‌های شما عکس گرفته می‌شود و دندان‌ها و لثه‌های شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا دندانپزشک مطمئن شود که از سلامت کافی برای استفاده از روش باندینگ برخوردارند. اگر پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات جدی سلامت دهان و دندان دارید، احتمالا ابتدا باید این مشکلات را درمان کنید.

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

در طول باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

در طول عمل باندینگ دندانی، دندانپزشک موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • یک رنگ انتخاب می‌کند. دندانپزشک از یک راهنمای سایه برای انتخاب یک ماده رزین کامپوزیت استفاده می‌کند که با رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.
  • دندان را آماده می‌کند. سطح دندان شما زبر و از مایع حالت‌دهنده روی آن استفاده می‌شود. این مراحل به چسبیدن مواد باندینگ به دندان شما کمک می‌کند.
  • مواد رزین کامپوزیت روی دندان‌هایتان اعمال می‌شود. مواد رزین (که بتونه مانند است) اعمال و قالب‌گیری می‌شود تا به شکل دلخواه صاف شود.
  • در مرحله بعد، رزین کامپوزیت با یک لایت کیور مخصوص سخت می‌شود که ماده باندینگ را به سطح دندان شما «پیوند» می‌کند.
  • دندان شما جلا داده می‌شود. 
  • این روش برای هر دندان حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: هوم بلیچینگ چیست؛ آیا واقعا هوم بلیچینگ در سفیدی دندان ها تاثیرگذار است؟

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

آیا باندینگ دندان دردناک است؟

باندینگ دندان معمولا دردناک نیست چون دندانپزشک در جایی نزدیک به عصب حس‌کننده درد در داخل دندان کار نمی‌کند. در بیشتر موارد، بی‌حسی حتی در طول باندینگ دندان ضروری نیست. برخی از افراد ممکن است پس از عمل باندینگ دندان، حساسیت موقت دندان‌ها را تجربه کنند که مسکن‌های بدون نسخه در کاهش این ناراحتی موثرند.

بعد از باندینگ دندان چه اتفاقی می افتد؟

پس از باندینگ دندان، شما باید بهداشت دهان و دندانتان را برای سالم نگه داشتن باندینگ به کار ببرید. حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان بین دندان‌های خود استفاده کنید. علاوه بر این‌ها، باید به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص دندانپزشکی

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

مزایای باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندانی در مقایسه با سایر درمان‌های زیبایی فواید زیادی دارد که عبارتند از:

  • کم تهاجمی است: در حالی که لمینیت‌های دندانی نیاز به تغییرات قابل توجهی در دندان دارند، باندینگ دندان معمولا نیازی به برداشتن مینا ندارد.
  • مقرون به صرفه است: باندینگ دندان یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی موجود است.
  • همه کاره است: باندینگ دندان می‌تواند طیف وسیعی از عیوب زیبایی از جمله ترک‌ها، شکاف‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها را پنهان کند.
  • سریع و راحت است: سایر روش‌های زیبایی مانند لمینت‌ها نیاز به جلسات متعدد دارند، اما باندینگ دندان تنها با یک بار مراجعه به مطب انجام می‌شود.

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

مضرات باندینگ دندان چیست؟

اگر چه مواد باندینگ دندان تا حدودی در برابر لکه مقاوم هستند، اما مقاومت آن‌ها مانند لمینت‌ها نیست. یکی دیگر از معایب روش باندینگ این است که باندینگ به اندازه سایر گزینه‌های ترمیمی مانند لمینت‌ها ماندگاری ندارد. به طور کلی، باندینگ دندان، یک راه حل عالی برای ایجاد تغییرات کوچک زیبایی است. اگر به دنبال تحول چشمگیرتری هستید، می‌توانید از روش لمینت استفاده کنید

زمان بهبودی پس از باندینگ دندان چقدر است؟

باندینگ دندان زمان بهبودی ندارد. به محض اینکه مطب دندانپزشک را ترک کردید، می‌توانید تمام فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

بیشتر بخوانید: خوردنی که دندان ها را زرد و لکه دار میکند

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

مراقبت دندان ها بعد از روش باندینگ دندان 

خیر. فقط کافی است از شیوه‌های بهداشت دهان و دندان پیروی کنید. حداقل دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و برای معاینات و تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

به این دلیل که مواد باندینگ ممکن است خرد شوند، مهم است که از عادت‌هایی مانند جویدن ناخن، جویدن خودکار یا استفاده از دندان برای باز کردن بسته‌ها اجتناب کنید. اگر متوجه لبه‌های تیز روی باندینگ شدید، یا اگر دندان‌هایتان هنگام گاز زدن غذاها احساس عجیبی داشت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

باندینگ دندان چقدر دوام دارد؟

مدت زمان ماندگاری مواد باندینگ به عوامل مختلفی مانند عادات دهانی و تعداد دندان‌هایی که درمان شده‌اند، بستگی دارد. با این حال، به طور معمول، مواد باندینگ پس از سه تا 10 سال نیاز به تعویض دارند.

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

آیا روش باندینگ برای دندان ها خوب است؟

به طور کلی، باندینگ دندان هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان ندارد. اگر دندان‌ها و لثه‌هایی سالم دارید، این روش کاملا بی‌خطر است. با این حال، اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا سایر مسائل جدی دندان دارید که بر سلامت دهان و دندانتان تاثیر می‌گذارد، بهتر است قبل از انجام باندینگ دندان، درمان‌های دیگر را انجام بدهید. 

آیا باندینگ دندان، دائمی است؟

خیر. به این دلیل که باندینگ دندان نیازی به برداشتن مینای دندان ندارد، می‌توان آن را در هر زمانی معکوس کرد یعنی در هر زمان می‌توان آن را برداشت. 

بستن فاصله بین دندانها با روش باندینگ

خلاصه

عیوب آرایشی مانند فاصله بین دندان‌ها، ترک یا تغییر رنگ دندان‌ها با روش باندینگ دندان برطرف می‌شوند. باندینگ دندان، یک درمان ساده و موثر است که لبخند شما را بازمی‌گرداند. برای اینکه بفهمید این روش برای شما مناسب است یا نه، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.