۱۷۰۸۸۴
۱۳۲۰۲
۱۳۲۰۲

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی

آنژیوپلاستی یک روش کم تهاجمی است که برای درمان انسداد یا تنگی عروق استفاده می‌شود. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره بالون قلب آشنا شوید.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی

بالن قلب روشی است که طی آن یک بالون کوچک در رگ خونی شما قرار داده می‌شود تا جراح با باد کردن آن بتواند انسداد رگ خونی شما را درمان کند و جریان خون را بهبود ببخشد. با ما همراه باشید تا با همه چیز درباره آنژیوپلاستی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

بالن قلب چیست؟

این روش یکی از درمان‌های اصلی بیماری عروق کرونر (CAD) است که می‌تواند درد قفسه سینه به دلیل تنگی یا انسداد این عروق را برطرف کند. شریان‌های کرونر رگ‌های خونی اصلی بدن هستند که خون را به قلب می‌رسانند و انسداد آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد.
در طی این درمان، یک بالون کوچک در رگ شما قرار داده و باد می‌شود تا انسداد را برطرف کند. در نوع مدرن این عمل نیز یک لوله کوچک ساخته شده از شبکه سیمی به نام استنت در رگ شما جای گذاشته می‌شود که شریان را باز نگه می‌دارد و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی


بیشتر بخوانید: چه زمانی درد قفسه سینه را جدی بگیریم؟


بالن قلب چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

پزشکان معمولاً بالن قلب را برای باز کردن شریان‌های مسدود شده انجام می‌دهند. با گذشت زمان، مقدار بیش از حد یک ماده مومی شکل و چرب به نام کلسترول در خون می‌تواند پلاک سختی را در امتداد دیواره این شریان‌ها تشکیل دهد و میزان جریان خون به قلب را کم کند.
بسته به محل پلاک، این می‌تواند منجر به CAD یا بیماری شریان محیطی (PAD) شود و هم‌چنین، عوارضی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و حوادث حادی که ممکن است به قطع عضو نیاز داشته باشند را به بار بیاورد.

لیست بیماری‌هایی که با بالن درمان می‌شوند، عبارتند از:

  • بیماری عروق کرونر: CAD به کاهش مداوم جریان خون اشاره دارد که می‌تواند ماهیچه‌های قلب را ضعیف کند و منجر به نارسایی قلبی شود. در چنین شرایطی، بالن زدن تنها در صورتی قابل توصیه است که عروق کرونر خیلی کوچک یا کاملاً مسدود شده نباشند.
  • آنژین: شایع‌ترین علامت CAD، سفتی و درد در قفسه سینه است که به عنوان آنژین نیز شناخته می‌شود. در برخی موارد، پزشکان ممکن است آنژین مزمن را با دارو درمان کنند، اما آنژین ناشی از انسدادهای عمده یا آنژینی که در حال بدتر شدن یا تغییر است، معمولاً نیاز به آنژیوپلاستی یا جراحی دارد.

پزشکان ممکن است از بالن زدن در سایر شریان‌های بدن، مانند پاها در PAD و عروق کاروتید که انسداد آن‌ها خطر سکته را افزایش می‌دهد نیز استفاده کنند. این روش ممکن است به برخی از افراد مبتلا به انسداد عروق مغز و گردن نیز توصیه شود تا خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی


بیشتر بخوانید: معرفی متخصص قلب خوب در تهران، از تشخیص تا درمان


مزایای آنژیوپلاستی یا بالن قلب

این روش می‌تواند آنژین شدید را کاهش دهد و هم‌چنین، به افراد کمک می‌کند تا بعد از عمل بتوانند بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند. بالن زدن علائم PAD را نیز تسکین می‌دهد و جریان خون در پاها را بهبود می‌بخشد. به علاوه، در حمله قلبی، این درمان نوعی نجات دهنده است که جریان خون را به قلب شما باز می‌گرداند و از آسیب بیشتر قلب جلوگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید: علامت و تغییرات چشمی فردی که مشکل قلبی دارد


آمادگی قبل از آنژیوپلاستی یا بالن قلب

اگر می‌خواهید آنژیوپلاستی یا بالن قلب انجام دهید، باید تمام داروهای مصرفی خود را با پزشک‌تان در میان بگذارید، زیرا ممکن است نیاز باشد که مصرف برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین را قطع کنید. زمان مصرف هر دوز داروی دیابت نیز ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد که پزشک‌تان در این زمینه راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به شما می‌گوید که تا چند ساعت قبل از عمل باید معده خود را خالی نگه دارید تا کاملاً برای جراحی خود آماده باشید.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی


بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی بعد از عمل قلب باز


روش انجام بالن قلب یا آنژیوپلاستی

این عمل می‌تواند از 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد، اما درد زیادی ایجاد نمی‌کند و ممکن است پزشک‌تان به شما داروی آرام بخش بدهد. مراحل انجام این درمان به شرح زیر است:

  • پزشک یک کاتتر را از طریق شریان آسیب دیده با بالن که قبلاً متصل شده است عبور می‌دهد و محل آن می‌تواند شریان فمورال در ران یا شریان رادیال در ساعد باشد.
  • هنگامی که کاتتر در جای خود قرار گرفت، پزشک فرآیند را با استفاده از دستگاه اشعه ایکس تخصصی مشاهده می‌کند. سپس یک سیم را از داخل کاتتر و یک کاتتر کوچک‌تر را با بالن از بالای این سیم عبور می‌دهد.
  • بالن زدن قلب با باد کردن بالن انجام می‌شود که پلاک‌ها را به کناره دیواره سرخرگ می‌کوبد و آن را باز می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد.
  • تقریباً در همه موارد، پزشک استنت را نیز در رگ قرار می‌دهد. استنت همزمان با بالن منبسط می‌شود و در جای خود باقی می‌ماند تا دیواره سرخرگ باز بماند.
  •  پس از باز شدن شریان، پزشک دو کاتتر و بالون را برمی‌دارد و عمل به پایان می‌رسد.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی


بیشتر بخوانید: معیارها و تشخیص بهترین جراح قلب


خطرات آنژیوپلاستی یا بالن قلب

این درمان بی خطر و اغلب موثر در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است عوارضی مانند درد یا کبودی نیز به همراه داشته باشد. علاوه بر این، در موارد نادر ممکن است خطراتی مانند خونریزی شدید، لخته شدن خون یا انسداد یک رگ دیگر نیز رخ دهد.


بیشتر بخوانید: رابطه سردرد کودک و مشکلات قلبی


مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

بسیاری از افراد می‌توانند در همان روز عمل بالن قلب یا آنژیوپلاستی به خانه بروند. با این حال، بسته به پیچیدگی روش، ممکن است نیاز باشد که برخی از افراد یک شب در بیمارستان بمانند. مراقبت‌های بعد از عمل نیز عبارتند از:

  • ممکن است پزشک شما توصیه کند که تا یک مدت رانندگی نکنید و فکر انجام ورزش‌های سنگین را نیز از ذهن خود بیرون بریزید. با این حال، اکثر افراد می‌توانند پس از هفت روز فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند.
  • پزشک برای کسانی که استنت دارد، داروهای رقیق کننده خون تجویز می‌کند تا خطر لخته شدن خون آن‌ها را کاهش دهد و به باز نگه داشتن استنت نیز کمک کند. مهم است که مصرف دارو‌ها را تا زمانی که پزشک شما توصیه کرده ادامه دهید و پشت گوش نیندازید.

بالن قلب، روش پیشگیری و درمان بیماری‌ های قلبی


بیشتر بخوانید: این میوه برای سلامت قلبت معجزه می کند


کلام آخر

بالن قلب یک روش موثر، ایمن و نسبتاً بدون درد است که برای کاهش انسداد عروق ناشی از تصلب شرایین استفاده می‌شود. در این روش، پزشک بالون را از طریق کاتتر وارد می‌کند و با باد کردن آن رگ خونی شما باز می‌شود. این روش می‌تواند حملات قلبی و آنژین ناشی از CAD را درمان کند.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصان قلب و عروق، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

منبع: medicalnewstoday

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

  • اخبار داغ
  • جدیدترین
  • پربیننده ترین
  • گوناگون
  • مطالب مرتبط

برای ارسال نظر کلیک کنید

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.