۲۳۵۶۵۶
۳۰۶۶
۳۰۶۶

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

هنگامی که یک خانم از نظر جنسی تحریک می‌شود، واژن او مرطوب می‌شود، اما در غیر اینصورت می‌توان هنگام رابطه جنسی از روان‌کننده استفاده کرده. در این مقاله به شما می‌گوییم لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت چگونه است.

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

هنگامی که یک خانم از نظر جنسی تحریک می‌شود، واژن او مرطوب می‌شود، اما در غیر اینصورت می‌توان هنگام رابطه جنسی از روان‌کننده استفاده کرد. در این مقاله به شما می‌گوییم لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت چگونه است.

در این مقاله می‌خوانید:

  • روانکاری طبیعی واژن چیست؟
  • کی باید از لوبریکانت استفاده کنیم؟
  • انواع لوبریکانت
  • مرطوب کننده های واژن
  • کرم های استروژن
  • طریقه مصرف ژل لوبریکانت
  • خطرات و عوارض جانبی ژل لوبریکانت
  • خلاصه

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

روانکاری طبیعی واژن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید بافت واژن به طور طبیعی مرطوب است. در هنگام برانگیختگی جنسی، غدد بارتولین مایع اضافی ترشح می‌کنند تا اصطکاک واژن را کاهش دهند.
گاهی خشکی واژن شایع است، اما خشکی مزمن واژن می‌تواند نشانه یائسگی یا یک مشکل پزشکی مانند آتروفی واژن باشد. اگر به طور معمول با خشکی واژن دست و پنجه نرم می‌کنید باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.
با افزایش سن، بافت واژن نازک می‌شود . در طول یائسگی و پس از آن، بدن استروژن کمتری تولید می‌کند که منجر به ترشحات مرطوب‌کننده کمتر می‌شود و می‌تواند باعث خشکی واژن شود.
هنگامی که بافت‌های واژن نازک‌تر می‌شوند، ممکن است فرد نسبت به قبل نیاز به روانکاری بیشتری داشته باشد تا در طول فعالیت جنسی راحت‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: درد ارضا نشدن در زنان، دانستنی های رابطه زناشویی

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

کی باید از لوبریکانت استفاده کنیم؟

حتی گاهی برای افراد سالم هم پیش می‌آید که واژنشان هنگام رابطه جنسی، به قدر کافی مرطوب نمی‌شود. بنابراین بهترین راهکار استفاده از روان‌کننده مصنوعی لوبریکانت است که واژن را مرطوب‌تر می‌کند و هر نوع ناراحتی ناشی از خشکی واژن را کاهش می‌دهد.
دلایل استفاده از روان‌کننده مصنوعی عبارتند از:

  • خشکی واژن به دلیل مصرف دارو
  • خشکی موقت واژن به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا پس از زایمان
  • خشکی واژن به دلیل یائسگی
  • عدم تولید روان‌کننده کافی توسط واژن پس از رابطه جنسی طولانی
  • خشکی زیاد بافت حساس واژن و احساس درد یا خارش در آن

انواع لوبریکانت

داروخانه‌ها ده‌ها روان‌کننده واژینال عرضه می‌کنند و افراد می‌توانند با توجه به نیازها و علایق خود، انواع لوبریکانت را تهیه کنند. این محصولات رطوبت کوتاه‌مدت را برای واژن فراهم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: رابطه (جنسی) زناشویی در صبح، چه فوایدی دارد؟

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

1- روان کننده های مبتنی بر آب

روان‌کننده‌های مبتنی بر آب حاوی گلیسیرین هستند. با این حال ممکن است گزینه‌های بدون گلیسیرین برای افرادی که به طور مکرر به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند، مناسب‌تر باشند.

روان‌کننده‌های مبتنی بر آب حاوی گلیسیرین هستند. با این حال ممکن است گزینه‌های بدون گلیسیرین برای افرادی که به طور مکرر به عفونت‌های قارچی مبتلا می‌شوند، مناسب‌تر باشند.

2- روان کننده های مبتنی بر سیلیکون

روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون بیشتر از روان‌کننده‌های مبتنی بر آب دوام می‌آورند و اگر خشکی شدید واژن، یا سابقه درد هنگام رابطه جنسی را دارید، گزینه خوبی به شما می‌روند.

3- روان کننده های مبتنی بر روغن

روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن معمولا خوراکی و برای واژن بی‌خطر هستند . روان‌کننده های مبتنی بر روغن‌های مصنوعی، اثر خوبی دارند، اما ممکن است باعث حساسیت فرج شوند.
روان‌کننده‌های مبتنی بر آب و سیلیکونی برای استفاده با کاندوم‌های لاتکس ایمن هستند. اما ممکن است روان‌کننده‌های روغنی کاندوم‌های لاتکس را از بین ببرند .
به این موضوع دقت کنید که برخی از روان‌کننده‌ها ممکن است بر عملکرد اسپرم تاثیر بگذارند و شانس باردار شدن فرد را کاهش دهند، بنابراین اگر در حال تلاش برای بچه‌دار شدن هستید، باید از روان‌کننده‌ای استفاده کنید که اسپرم را تحت تاثیر قرار ندهد.

بیشتر بخوانید: آیا رابطه زناشویی در بارداری ضرر دارد؟

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

4- مرطوب کننده های واژن

مرطوب‌کننده‌های واژن، روان‌کننده‌های طولانی‌مدتی هستند که به خشکی مزمن واژن کمک می‌کنند . تاثیر آن‌ها معمولا چند روز طول می‌کشد. این محصولات برای افرادی که خشکی شدید واژن را تجربه می‌کنند، حتی زمانی که رابطه جنسی ندارند، گزینه خوبی به شمار می‌روند. استفاده از این مرطوب‌کننده‌ها در کنار روان‌کننده‌های واژینال، بی‌خطر است.
برخی افراد از روغن نارگیل برای خشکی واژن استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده موثر برای سایر اعضای بدن است، اما تحقیقات زیادی در مورد فواید آن برای واژن وجود ندارد. شما باید از استفاده از روغن نارگیل با کاندوم لاتکس خودداری کنید ، چون می‌تواند لاتکس را تجزیه کند و اثر کاندوم را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: روان کننده های بی ضرر را بشناسید

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

5- کرم های استروژن

کرم‌های مبتنی بر استروژن می‌توانند خشکی واژن را که به دلیل سطوح پایین استروژن رخ می‌دهد، درمان کنند. این کرم‌ها استروژن از دست‌رفته را جبران و برخی از اثرات یائسگی و شرایط پزشکی را که باعث کاهش استروژن می‌شود، برطرف می‌کنند. با پزشکتان در مورد خطرات و مزایای استفاده از کرم استروژن مشورت کنید.

هنگام استفاده از روان‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه، باید همیشه دستورالعمل‌های روی جعبه محصول را به کار ببرید. ابتدا با مقدار کمی از محصول شروع کنید و سپس مقدار آن را به تدریج افزایش دهید.

طریقه مصرف ژل لوبریکانت

هنگام استفاده از روان‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه، باید همیشه دستورالعمل‌های روی جعبه محصول را به کار ببرید. ابتدا با مقدار کمی از محصول شروع کنید و سپس مقدار آن را به تدریج افزایش دهید. اگر بعد از استفاده از یکی از این محصولات، احساس خارش یا درد داشتید، ممکن است نشان‌دهنده آلرژی باشد.
به این نکته توجه کنید که کرم‌های مبتنی بر استروژن را فقط با مشورت پزشک می‌توانید مصرف کنید . این کرم‌ها اغلب نیاز به نسخه دارند. دستورالعمل‌های روی جعبه محصول را دنبال کنید.
کرم‌های استروژن ممکن است برای اثر کردن به زمان زیادی نیاز داشته باشند و چند هفته طول بکشد تا بتوانید نتایج آن‌ها را ببینید.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

خطرات و عوارض جانبی ژل لوبریکانت

روان‌کننده‌های تجاری برای اکثر افراد بی‌خطر هستند. با این حال، مانند هر محصول دیگر ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که عبارتند از:

  • عکس‌العمل‌های آلرژیک
  • تحریک پوست
  • عفونت‌های قارچی
  • تداخل با باروری
  • سریع خشک شدن و نیاز به استفاده مجدد

هنگامی که فردی دچار خشکی بالینی واژن است، روان‌کننده‌های مصنوعی مشکل او را درمان نمی‌کنند. این روان‌کننده‌ها استروژن را افزایش نمی‌دهند یا بافت نازک واژن را احیا نمی‌کنند. اگر با استفاده از روان‌کننده‌های تجاری، مشکل خشکی واژن برطرف نشد، کرم‌های استروژن می‌توانند گزینه خوبی باشند. برخی راهکارهای دیگر هم ممکن است به بهبود روانکاری واژن کمک کند:

لوبریکانت چیست؟ فواید، عوارض و طریقه مصرف ژل لوبریکانت

خلاصه

زمانی که واژن به شکل خود به خود مرطوب می‌شود، اصطکاک در واژن کاهش می‌یابد و هر نوع احساس درد یا سوزش به حداقل می‌رسد، اما خشکی واژن یک مشکل جنسی بسیار رایج است.
روان‌کننده‌های مصنوعی مانند ژل لوبریکانت، خشکی واژن را کاهش می‌دهند. آن‌ها در طعم‌ها و مواد مختلف برای مطابقت با نیازها و ترجیحات افراد در دسترس قرار دارند.
مرطوب بودن واژن و روانکاری آن به افراد کمک می‌کند تا تجربه جنسی بهتر و راحت‌تری داشته باشند. سکس برای افرادی که به خشکی واژن دچارند، می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند به شما کمک کند تا علت خشکی واژن را متوجه شوید و اگر با استفاده از روان‌کننده‌ها خشکی واژن برطرف نشد، می‌تواند شما را بهتر راهنمایی کند.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود می‌توانید به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.